in , ,

Permainan Squid Game Sebenar Akan Dimainkan di Abu Dhabi

Rasanya hampir kesemua orang sudah menonton drama bersiri popular Netflix dari Korea Selatan ‘Squid Game’. Boleh dikatakan, beberapa minggu lepas ramai yang bercakap tentang drama bersiri yang berkonsepkan brutal game ini.

Tahukah anda bahawa permainan tersebut bakal dibawa ke dunia nyata yang mana ia dianjurkan oleh Korean Cultural Center (KCC) UAE. Pun begitu, tidak ada pembunuhan yang berlaku jika peserta kalah dalam satu-satu ‘game’ seperti mana yang terdapat dalam drama tersebut.

Permainan Squid Game Sebenar Akan Dimainkan Di Abu Dhabi

Menurut mereka, permainan yang akan berlangsung di Abu Dhabi ini lebih kepada untuk mempromosikan budaya Korea Selatan di negara Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Terdapat 30 peserta yang telah terpilih berdasarkan 300 individu yang mendaftar untuk memainkannya. Peserta bertuah ini akan bermain kesemua permainan yang dimainkan dalam drama itu – green Light, red light, glass stepping stones, “dalgona game”, marbles dan Ttakji.

Permainan Squid Game Sebenar Akan Dimainkan Di Abu Dhabi

Selain itu, bagi menambah keterujaan, peserta turut akan memakai kostum berwarna hijau. Manakala pekerja mereka juga akan memakai pakaian bertopengkan logo bulat, petak dan segi tiga.

Apa-apa pun, drama tersebut mungkin agak “overhyped” tetapi secara tidak langsung, budaya Korea Selatan dapat diketahui ramai orang di seluruh dunia.

Squid Game Tanpa Hukuman Mati

Squid Game telah berjaya mencipta fenomena yang luar biasa kepada masyarakat umum. Sejak ia dilancarkan, drama bersiri 9 episod itu telah berjaya menduduki tempat pertama di pelbagai negara sejak bulan September tahun ini. Kini, sekumpulan orang diberi peluang mencuba permainan tersebut dan kelainan yang paling besar adalah tanpa hukuman mati.

Memetik laporan The National, dua kumpulan yang akan disertai oleh 15 peserta telah dipilih untuk menyertai permainan tersebut yang dianjurkan oleh Pusat Kebudayaan Korea di Abu Dhabi. Para peserta juga akan memakai pakaian yang sama seperti para pelakon Squid Game – manakala staf pula akan mengenakan baju warna merah dengan topeng muka.

Pusat Kebudayaan Korea menyatakan bahawa perbezaan yang ketara dari drama Squid Game adalah tiadanya elemen kejam dan dramatik. Permainan yang dianjurkan oleh organisasi ini akan lebih terarah kepada menyampaikan serta mendidik masyarakat UAE mengenai budaya yang terdapat di Korea.

Lampu hijau lampu merah, batu loncatan kaca, permainan dalgona, guli dan ttakji semuanya akan dimainkan dalam lima pusingan yang berbeza. Di Netflix, para peserta mati apabila mereka gagal menyelesaikan permainan, tetapi menjelang acara tersebut, Pusat Kebudayaan Korea menekankan tiada elemen kejam yang akan dikenakan dan peserta yang tersingkir akan berada di tepi untuk menonton peserta lain meneruskan permainan.

Nam Chan-woo, pengarah Pusat Kebudayaan Korea, mengatakan tentang acara tersebut: “Di tengah populariti Squid Game, kami telah mempersiapkan acara ini untuk merasa sendiri pengalaman budaya bermain di Korea bersama orang ramai di Emiriah Arab Bersatu. Sama seperti K-pop telah mendapat populariti di seluruh dunia melalui YouTube pada tahun 2010-an, saya rasa Netflix akan menjadi saluran untuk penyebaran global kandungan video Korea seperti drama dan filem.”

1. Lampu Hijau, Lampu Merah

“Permainan ini adalah permainan masa kecil yang sangat popular di Korea. Secara peribadi, saya selalu bermain semasa kecil bersama rakan sekolah dan rakan di kawasan kejiranan saya. Dalam bahasa Korea kami memanggilnya, ‘Bunga mawar Sharon telah berkembang,’ dan bukannya Lampu Hijau dan Lampu Merah. Orang yang dikesan bergerak akan kalah,” kata Nam.

2. Batu Loncatan Kaca

Untuk pusingan ini, KCC merancang untuk melakukan batu loncatan di lantai, dengan mengatakan ia akan “berjalan sama seperti dalam siri Squid Game.”

3. Dalgona

“Selepas sekolah dalam perjalanan pulang, anda akan melihat pembuat dalgona di hadapan sekolah anda. Anak Korea membayar Dh1 atau Dh2 10 hingga 20 tahun yang lalu, jadi mungkin Dh5 hingga Dh10 sekarang, untuk satu permainan dalgona.

“Mereka semua berkumpul dengan rakan-rakan mereka dan berusaha mengeluarkan bentuk yang ditandai. Sekiranya anda berjaya mendapat bentuknya tanpa ada cacat cela, anda akan mendapat satu lagi secara percuma, ”kata Nam.

4. Guli

“Dua pemain diperlukan untuk bermain permainan dengan guli, dan mereka yang menghabiskan semua guli akan kalah. Namun, KCC akan melakukan permainan lain atau ganjil dengan guli, ”kata Nam. “Ini juga permainan anak-anak yang sangat umum di kalangan orang Korea.”

5. Ttakji

Sama seperti permainan yang dimainkan dalam episod pertama rancangan ini, pemain yang berjaya membalikkan kertas tebal itu akan menjadi pemenang.

“Ini adalah permainan tradisional Korea; kami bermain ttakji dengan rakan dan keluarga semasa cuti, seperti Hari Tahun Baru atau Hari Kesyukuran,” kata Nam. “Orang Korea menggunakan kalendar lama untuk membuatnya kerana mereka biasanya cukup keras untuk membuat ttakji yang tahan lama.”

Sumber: The National News

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Erra Fazira | 23

“Status Saya Masih Lagi Ibu Tunggal,” – Erra Fazira Nafi Jadi Isteri Kedua Faizal Azumu

Agnez Mo | 24

Persembahan Patuh SOP Agnez Mo Kembali Tular Buat Netizen Terpukau