in , ,

Aisha Retno Memburu Cinta Agung Dalam Lagu PENCARIANKU

Takrifan cinta agung pasti berbeza untuk setiap orang. Curahan atau pengalaman cinta datang dari pelbagai sudut. Hakikatnya, cinta pertama juga bermula dari rumah atau ibu bapa sejak kita dilahirkan sekali gus membekas kukuh dalam hati.

Ilham itulah juga yang menjadi tunjang utama penghasilan lagu baharu Aisha Retno berjudul Pencarianku. Lahir dari keluarga yang cukup dilimpahi berkat dan kasih sayang, Aisha menyifatkan dirinya cukup bertuah. 

Mana tidaknya, dia sendiri melihat betapa agungnya cinta antara ibu dan bapanya meski sudah berpuluh tahun hidup bersama. Tiada sehari pun dalam kehidupan mereka tidak ditumpahi kasih sayang dan belaian. 

“Sebagai seorang anak, saya melihat cinta dan kasih sayang yang dipaparkan ibu bapa terlalu agung. Saya cukup kagum dan menjadikan corak percintaan mereka pedoman untuk mencari cinta buat diri-sendiri pada masa hadapan. 

“Saya tahu masih terlalu awal dan saya pun muda lagi untuk mengharapkan dapat bertemu cinta agung seperti mereka. Tetapi, saya percaya hal itu tidak mustahil dan mampu melihat curahan kasih sayang begitu ditumpahkan kepada saya sebagaimana dilakukan mereka. 

“Dari kisah mereka jugalah yang menjadi ilham utama untuk menghasilkan Pencarianku. Secara keseluruhan, lagu ini berkisar mengenai diri saya masih dalam misi mencari cinta yang paling sejati menyamai kisah ibu bapa saya,

– Aisha Retno
Aisha Retno

Bekerjasama dengan komposer Sharon Paul, Aisha cukup gembira dapat tunjuk ajar daripada figura yang cukup profilik dalam industri muzik tempatan itu. Baginya, tiada lain yang disyukurinya selain berkongsi ilmu dengan Sharon. 

Apalagi, dia sendiri cukup berjinak dengan penulisan lagu sejak beberapa tahun ini, Aisha pastinya masih perlukan pendapat daripada yang lebih berpengalaman. Menurutnya, bekerja dengan Sharon cukup memberinya kepuasan tersendiri. 

“Sewaktu saya hantar rakaman asal lagu ini kepadanya, saya memberikan kepercayaan penuh untuk Sharon ubah mana yang patut. Saya percaya dengan sentuhan magisnya untuk semarakkan lagu aura lagu itu. 

“Bagaimanapun, tidak banyak yang beliau ubah sebenarnya. Dia cukup profesional dan menghormati kehendak asal lagu itu menyebabkan saya tersentuh kerana dia terbuka dengan corak karya saya. 

“Apapun, bekerja dengannya secara keseluruhan membuatkan semangat saya jadi lebih berkobar. Sikap cukup profesionalnya terserlah dan menjadikan proses itu jadi lebih santai namun teliti pada masa sama,”

– Aisha Retno
Aisha Retno

Masih mengekalkan genre balada untuk lagu baharunya, Aisha berkata saat ini dia memang mahu dikenali kukuh sebagai penyanyi balada. Baginya, genre itu memberikan titik kepuasan untuknya mencipta nama dalam bidang muzik. 

“Sebenarnya saya sendiri memang takkan pernah puas untuk mengetengahkan lagu balada. Itulah perancangan saya untuk hala tuju muzik paling tepat dengan diri. Saya mahu hasilkan karya yang mampu menjadi karya epik. 

“Untuk Pencarianku ini juga adalah bukti bahawa saya membawa lagu balada ke tahap lebih megah. Saya sentiasa berharap akan ada lagu saya terutama balada yang boleh dibawa atau dipertandingkan ke pentas anugerah muzik besar,”

– Aisha Retno

Aisha yang kini bertanding dalam program Big Stage 2022 terus meraih pujian serta semakin dikenali berdasarkan persembahan cemerlang ditampilkan saban minggu. Bahkan, namanya turut disebut-sebut bakal menjadi juara musim baharu program itu. 

Penyanyi yang turut melakar kejayaan membanggakan di segenap Asia Tenggara menerusi lagu inggerisnya, W.H.U.T(Wanna Hold Your Tight) dan telah melepasi 17 juta strim di aliran global. Aisha Retno juga pernah menjadi Juara Rookie untuk program Vokal Mania sebelum ini. 

Pada 2021, dia turut dicalonkan dalam kategori Artis Baharu Wanita Popular pada Anugerah Bintang Popular Berita Harian 34 (ABPBH34). Antara lagu-lagu pernah dihasilkan termasuk Mengikat Jiwa, Cinta Denganmu (OST Takdir Yang Tertulis) dan Nukilanku. 

Selain cemerlang di Big Stage 2022, Aisha turut dipilih sebagai kelompok pertama program Spotify, RADAR untuk tahun ini. 

‘Pencarianku’ boleh dinikmati menerusi semua platform penstriman muzik terpilih antaranya Spotify, Apple Music, Deezer, JOOX, KKBox, Youtube & Youtube Music. 

Kredit: 

Artis: Aisha Retno
Tajuk: Pencarianku
Producer: Sharon Paul
Komposer: Sharon Paul & Aisha Retno Penulis Lirik: Sharon Paul & Aisha Retno 

Aisha Retno

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Park Seo Jun Trending

HONOR Perkenalkan HONOR X9 5G, X8, X7 & MagicBook16

Siti Nurhaliza | 21

“Saya Tak Perlu Menjerit Nyanyi Lagu Aina Abdul,” – Siti Nurhaliza