in ,

Gambar Rima Melati dan Marcell Kahwin Di Singapura Walau Beza Agama

Majlis Resepsi Perkahwinan Rima Melati dan penyanyi terkenal, Marcell selamat diadakan dengan meriahnya pada 28 Januari lalu di Restoran Tepak Sireh, Singapura.

Pada tarikh keramat mereka – 28 Januari 2009, mereka sah menjadi suami isteri menerusi pernikahan yang dianggap Marcell sebagai rahsia Tuhan. Majlis pernikahan yang diadakan di Restoran Tepak Sireh, Singapura itu cuma dihadiri oleh keluarga terdekat kedua-dua belah pihak. Ternyata mereka berjaya mengadakan majlis dengan aman dan tertutup seperti yang mereka hajatkan.

Malah atas dasar kesederhanaan, mas kahwin juga tidak disediakan untuk pernikahan kali kedua Marcell mahupun Rima ini. Memilih tema biru untuk malam pernikahan mereka, Rima menyarungkan pakaian daripada L.A.B Bridal Couture. Majlis turut diserikan dengan nyanyian Imran Ajmain dan Man Toyak. Pastinya persoalan agama di antara pasangan ini menjadi bahan bualan ramai. Ternyata perbezaan agama di antara mereka bukanlah menjadi masalah untuk hati dan jasad bersatu.

Rima Melati beragama Islam sementara Marcell adalah penganut agama Buddha dan masing-masing masih kekal dengan fahaman tersendiri. Bagaimanapun perbezaan itu bukanlah penyebab besar majlis tersebut dijalankan di Singapura. Tetapi memandangkan keluarga pihak perempuan lebih ramai bermastautin di Singapura, maka kota Singa menjadi tempat pilihan mereka.

Malah seakan-akan sudah memikirkan bakal berungkai persoalan agama ini, Marcell terlebih dahulu menulis dalam blognya:

“Masyarakat yang damai adalah masyarakat yang seimbang, iaitu masyarakat yang dengan lapang dada mampu menerima dan menghargai perbedaan dan pada masa yang sama tidak mengetepikan dan meremehkan aturan dan norma yang berlaku. Dan motivasi daripada kesemua tindakan ini tiada lain adalah rasa cinta dan kasih.”

Rima Melati yang dihubungi lewat panggilan telefon kedengaran bahagia namun masih dalam kekalutan menyiapkan banyak perkara tertunggak. Sewaktu dihubungi, pasangan ini dalam perjalanan pulang ke negara kelahiran Marcell, Indonesia. Ternyata perkahwinan dan peluang kali kedua dalam hidup masing-masing digunakan sebaik mungkin untuk menjadi pelengkap melayari kehidupan.

Sebelum ini Marcell pernah menikahi penulis terkenal Dewi Lestari dan dikurniakan seorang cahaya mata bernama Keenan berusia empat tahun. Manakala Rima pernah menjadi suri hati lelaki bernama Davin James Cook serta dikurniakan seorang anak lelaki bernama Edga yang kini berusia 20 bulan.

Jodoh dan maut memangnya di tangan Tuhan. Siapa tahu perkenalan awal tahun 2006 sewaktu masing-masing masih bergelar suami dan isteri pasangan lain merupakan detik penyatuan mereka hari ini. Laman web Facebook menjadi penghubung dan akhirnya temu janji pertama pada April 2007 menjadi titik awal dan memori indah buat pasangan ini. – Kosmo

What do you think?

71 points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply
  1. nak tau bagaimana cara mereka bernikah…ikut agama apa ya…sbb marcell tak convertkan…
    sesiapa boleh tolong jelaskan….

  2. SUBBAHANALLAH… BEGITU CETEK ILMU AGAMA… INI TTP DIPANGGIL ZINA… XSAH PERNIKAHAN MEREKA NI… DOA2 LA AGAR RIMA NI X MURTRAD..

  3. ya allah ape nak jadi dgn si rima tu … dah lah dia mintak cerai dengan suami dia pasal nak dengan si marcell … ni nikah marcell tu tak convert islam pulak .. AKU JAMIN MESTI DORANG TAK KEKAL HAHAHAH!!!

  4. saya orang singapura
    rima ni pada dulu memang nakal sikit
    dulu dia pernah bertatu tapi dia dah mintak maaf kat majalah

    rasa rasanya rima ni agaknya dah convert christian tak?
    dia memang macam2 controversi di singapura
    macam yang “rimabodoh” tu cakap yang dia mintak cerai dengan suami dia memang betul tapi dia kata yang dia bercerai kerana nak jadi penyanyi

    kali ni pulak kawin dengan lelaki christian tak masok islam
    nasib lah aku pon tak rasa dia akan kekal
    kalau mereka dapat anak bukan sah tapi diluar nikah

    suami dulu dia pon christian tapi masok islam
    ntahlah nanti kita dengar dari mulut si rima tu sama ada marcell tu masok islam atau tidak

  5. nak tau bagaimana cara mereka bernikah…ikut agama apa ya…sbb marcell tak convertkan…
    sesiapa boleh tolong jelaskan….

    =======================================

    Nak terangkan tak pandai. Tapi setahu I lah, mereka cuma daftar kan perkhawinan mereka kat P`daftaran nikah khawin aje. Tak ada akad pun dan tak ikut mana2 agama. Mereka tetap dgn agama mereka. Alah.. lebih kurang mcm kat Indonesia lah.

    Tapi… ada sesiapa yg pandai lagi tolong jelaskan yek…

  6. ermmm
    xsah disisi ISLAM bagi rima melati
    yg marchell tu agama bukan Islam
    lepas ni hidup la diaorg bergelumang dgn dosa..
    berzina smpai la diaorg bercerai (kononnya)…………..
    Ape nak jadi ngan org Islam sekarang…
    xpaham erti Islam sebenranya….

  7. perkahwinan berlainan agama ini pernah terjadi pada zaman dahulu. jadi apa pun alasannya, ianya pernah terjadi dan pernah menjadi sejarah ….. yg penting, semua agama mengajar umatnya kearah kebaikan … hanya terpulang kepada umat itu sendiri menentukan hala tuju mereka…..berkahwin sesama agama juga byk yg kecundang…tunggak persefahaman adalah “respect each other”. …. fikir sendiri la

  8. Oh kahwin civil lah ni…

    Abis anak yg kluar nanti macam mana eh…? Di kira anak halal atau tidak?

    Ada sesiaper yg disini bleh terangkan..?

    Tabuan tak faham lah… 🙁

  9. Kalau dah khawin Civil tu, dlm Islam ada ke? Tak ada kan. Kalau dah tak ada, anak tu mesti tak sah. Nanti dah besar anak tu bleh pilih agama mana yg dia nak ikut. Kalau Islam selamat lah dia dunia akhirat (tu pun kalau m`amalkan ajaran Islam) Kalau tak pandai2 lah jawab nanti. Keciankan…

  10. rima tukan Islam, x tau hukum ke, mana blh berlainan agama jd suami isteri kecuali kedua-duamya Islam..itulah kalau negara yg bukan agama Islam agama rasminya, kalau kt Indonesia, perkara cam tu dah d anggap normal, cmne akidah anak2 mereka nnt, nauzubillah

  11. setahu aku dlm islam kalo lelaki islam nk menikah ngan
    wanita bukan islam mmg boleh..tp anak2 kene ikut agama bapak..
    tp ini bini islam laki buddha??? mane sah camtu…haram la
    keluarga pompuan tu pon xkan la xtaw hukum hakam..
    nauuzubillah

  12. Kalo nak tahu cerita… Rima kena cerai talak tiga (serentak) dgn ex hubby dia yg dulu.

    I wonder wat makes her ex hubby sampai kasi dia talak tiga…

    Kalo suara Marcell tu i dun deny it.. memang merdu.. 🙂

    Kalo Rima jadi penyanyi tak dpt ku bayangkan.. ntah kluar suara pompuan ke suara jantan… 🙁

    Sedangkan cara dia berlakon aje dah kejong harapkan memek muka yg cramp kening berkerut2.

    Rima Melati & Linda Jasmine.. dua2 dah macam PAPERDOLL..

    😛

  13. Poyo >>>
    Alah poyo… ni perangai,sikap individu…
    Sedangkan negara Malaysia dikatakan negara Islam..
    berapa banyak case yg dah terjadi sampai masuk akhbar orang melayu Islam kita jadi murtad… nak saya kasi contoh….?????

    Soal ugama rasmi dlm sebuah negara tidak jadi soal…
    yg jadi soal adalah KEIMANAN kita terhadap ugama yg kita anuti.

    Sedangkan orang kita melayu ‘Islam” pun melakukan zina sehingga terhasil anak luar nikah… *kesian.. anak2 tak bersalah*

  14. what worries me it can create trend. jadi we could play our part by boycotting the couple like not to invite, buy or support anything that they do. Then they have to decide. Believe me it work

  15. ni macam kes lydia kandau dengan jamal mirdad jerr. anak diorang, nana mirdad pon tk pilih islam. hmmm aper nak jadi. buat malu org islam jer.

  16. the way i see it……. i dont care

    better a buddhist than a FAKE MUSLIM

    there i SAID IT.. i bet deep down inside you are thinking the same too.

  17. dkt singapore tade majlis agama islam???

    pelik gak ade lagik org camtu kawen berlainan agama..

    parents dua2 belah pihak pun x amik kesa..xphm la..

    kalo dorang kawen tu, camna cara nye?? kalo christian, kat church yg ade paderi, islam akad nikah, hindu yg keliling2 api.. dorang?? takan la ade pelamin, jemput org makan tu dah kira kawen?? xpaham koi nengok..

  18. ntahla, dunia ni da hampir2 ke akhir zaman, perkara yg berkaitan tntg akidah dipermainkan & di anggap enteng je, no hallah dikemudian hari nnt jika terjd keruntuhan moral pd generasi akan dtg, semuanya ni ada kaitan dgn cara didikan dr parents mereka yg tdk sependapat dlm hal agama, moga Allah akan mmberikan hidayahNya….

  19. astrafirullahalazim…………………………………..apa kau nak jadi rima melati, kalau gua puas hati masuk kumpulan BLACK METAL…………

  20. betul… yg pegi majlis 2 pun kira bersubahat…..
    ini dah kira berzina !!! Ini HUKUM ISLAM bukan perkara yg boleh main main.

  21. hmm…ni memang sah tak pernah solat ni…bukan nak menuduh, tapi pasai pa bleh kawen lain-lain agama…alamatnya jadi batang kayu jaa laa kat neraka nanti…ASTAGFIRULLAHALAZIM!!!

  22. aku xla pandai sgt lam bab agama ni.tp klu dh sorg xislam ne leh nikah dgn org islam!dia convert sbb nk khwn ke, ikhlas ke x peluk islam 2 urusan dia dgn tuhan.tp klu dh nikah dgn org islam mesti la peluk islam..klu de ank pn msh ank halal.tp klu dh mcm ni,ne dtg nye ank halal?mcmne ank 2 rse ek bl dh bsr?bl tau mak bpk dia ‘berzina’ even dh ‘nikah’?

  23. Surat Al Baqarah(2):221
    “Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.”

    so….conclusion nye tetap haram maka ia dianggap zina….anak dia pun anak haram….

  24. Boleh ke kata rima melati tu masih Islam kalau dia dah tak ikut ajaran Islam? Kalau setakat Islam dalam kad pengenalan, mana boleh ikut.

  25. takpelahhh…dia jawab kat sana,bukan kita…bak kata nenek aku. kalau kita aminkan, kan dapat pahala. dari kita mengutuk2. korang jugak dapat dosa. aminkan dia bahagia and terbuka hati la….kutuk2 bukan dapat ubah per2 pon. buat geram asa nak hentak laptop jer

  26. x blhlah kate cam tu KAT, isu ni ade kaitan dgn IMAN & AKIDAH, bukannya blh di wat main2, andai ALLAH menurunkan bala, bknnya pd yg mnyekutukanNYAsaje terima akibatnya, tempiasnya kena pd kita jga, sbgai seorg Islam seharusnya kita saling ingat-mengingati sesama kita..

  27. Dengarnya abangnya si Rima (satu mak, lain bapak) kan actor Heriyanto Hassan & pakciknya pula Pak Kuswadinata. Tak kan wali kepada Rima tak boleh menasihatkan dia, kot?

    Kalau kat Spore, dah dilabel “Keluarga 69”!

  28. it shouldnt be that way…hukumnya ttp haram sbb ank yg dilahirkan nnti adlah hasil perzinaan ibu-bapanya yg berlainan agama…nauzubillah…xterbuka pintu hati si rima ni…mungkin she is not a true muslim…maybe hanye pd nama shj sbb tu die buat mcmni….

    di malaysia pasti akan dibantah dr ramai pihak…ttp di sngapore dan indonesia bg mereka biasa jer….

    kurangnye sensitiviti agama mereka ini kn…

  29. yes tis is a civil marriage..kira stail lah gituk agaknya pada dia..haizzz..
    btw kalau ada anak nanti bolei lah kasi anak tu gi audition crita anak haram yg ke-xx…

  30. alahai duniaa2…!!mengapa mesti begini jadinya…mudahnya manusia memainkn agama Mu ya ALLAH…

    kalo Rima tu cnvert ke marcell xtau plak kta..
    apa2 pun,sendiri tanggung laa kn..
    dh mcm indonesia…
    kwen beda agama..
    esok2 anak2 jdi rebutan utk tentukan agamnya…
    mtk jauhkan semua ni daripada keturunan dan sedara seislam kita yg lain…

  31. RIMA, dulu2, laki lama lu serani masuk islam, kena sunat, tapi apa dah ni confirm marcell tak sunat! hahaha… air kencing bertakung, najis, astaghfirullahalhazim… Rima tolong tobat seblum ajal, takot nanti nak tanam, dekat kubur islam tau kristian. kalau ikut marcel konferm kene bakar. TAUBATLAH.

    Taubat sebelum ajal tiba.
    Peaze no war sister!

  32. dan, RIMA, tuhan mungkin akan kabulkan kehendak kau untuk dapat anak perempuan tapi kecian anak kau nanti nak diugamakan kristian atau islam? hidup ini cuma sementara, insaf lah dan jangan lar kau tergolong orang2 yang mengjahanamkan diri sendiri. amin.

  33. Hukum Nikah Beda Agama

    Seringkali kita jumpai pertanyaan “apa hukumnya bila nikah beda agama, baik yg laki-laki atau perempuannya yg muslim, apa sah atau tidak menurut Islam ?”. Pertanyaan ini sering muncul terutama ketika kita berada di sebuah negara yang mayoritas penduduknya non muslim, seperti di Australia ini. Untuk itu pada rubrik fikih kali ini tim redaksi menampilkan fikih berkenaan dengan nikah beda Agama.

    Ada 2 jenis menikah beda agama:

    1. Perempuan beragama Islam menikah dengan laki-laki non-Islam

    2. Laki-laki beragama Islam menikah dengan perempuan non-Islam

    Perempuan beragama Islam menikah dengan laki-laki non-Islam

    Hukum mengenai perempuan beragama Islam menikah dengan laki-laki non-Islam adalah jelas-jelas dilarang (haram). Dalil yg digunakan untuk larangan menikahnya muslimah dengan laki-laki non Islam adalah Surat Al Baqarah(2):221,“Dan janganlah kamu nikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.”

    Jadi, wanita musliman dilarang atau diharamkan menikah dengan non muslim, apapun alasannya. Hal ini sebagaimana dinyatakan dalam Alquran di atas. Bisa dikatakan, jika seorang muslimah memaksakan dirinya menikah dengan laki-laki non Islam, maka akan dianggap berzina.

    Laki-laki beragama Islam menikah dengan perempuan non-Islam

    Pernikahan seorang lelaki Muslim dengan perempuan non muslim terbagi atas 2 macam:

    1. Lelaki Muslim dengan perempuan Ahli Kitab. Yang dimaksud dg Ahli Kitab di sini adalah agama Nasrani dan Yahudi (agama samawi). Hukumnya boleh, dengan dasar Surat Al Maidah(5):5,“Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik. Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal pula bagi mereka. (Dan dihalalkan mengawini) wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu, bila kamu telah membayar maskawin mereka dengan maksud menikahinya, tidak dengan maksud berzina dan tidak (pula) menjadikannya gundik-gundik. Barang siapa yang kafir sesudah beriman (tidak menerima hukum-hukum Islam) maka hapuslah amalannya dan ia di hari akhirat termasuk orang-orang merugi.”

    2. Lelaki Muslim dg perempuan non Ahli Kitab. Untuk kasus ini, banyak ulama yg melarang, dengan dasar Al Baqarah(2):222,“Dan janganlah kamu nikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.”

    Banyak ulama yg menafsirkan bahwa Al Kitab di sini adalah Injil dan Taurat. Dikarenakan agama Islam, Nasrani dan Yahudi berasal dari sumber yg sama, agama samawi, maka para ulama memperbolehkan pernikahan jenis ini. Untuk kasus ini, yg dimaksud dengan musyrik adalah penyembah berhala, api, dan sejenisnya. Untuk poin 2, menikah dengan perempuan yang bukan ahli kitab, para ulama sepakat melarang.

    Dari sebuah literatur, dapatkan keterangan bahwa Hindu, Budha atau Konghuchu tidak termasuk agama samawi (langit) tapi termasuk agama ardhiy (bumi). Karena benda yang mereka katakan sebagai kitab suci itu bukanlah kitab yang turun dari Allah SWT. Benda itu adalah hasil pemikiran para tokoh mereka dan filosof mereka. Sehingga kita bisa bedakan bahwa kebanyakan isinya lebih merupakan petuah, hikmah, sejarah dan filsafat para tokohnya.

    Kita tidak akan menemukan hukum dan syariat di dalamnya yang mengatur masalah kehidupan. Tidak ada hukum jual beli, zakat, zina, minuman keras, judi dan pencurian. Sebagaimana yang ada di dalam Al-Quran Al-Karim, Injil atau Taurat. Yang ada hanya etika, moral dan nasehat. Benda itu tidak bisa dikatakan sebagai kalam suci dari Allah yang diturunkan melalui malaikat Jibril dan berisi hukum syariat. Sedangkan Taurat, Zabur dan Injil, jelas-jelas kitab samawi yang secara kompak diakui sebagai kitabullah.

    Sementara itu, Imam Syafi’i dalam kitab klasiknya, Al-Umm, mendefinisikan Kitabiyah dan non Kitabiyah sebagai berikut, “Yang dimaksud dengan ahlul kitab adalah orang-orang Yahudi dan Nasrani yang berasal dari keturunan bangsa Israel asli. Adapun umat-umat lain yang menganut agama Yahudi dan Nasrani, rnaka mereka tidak termasuk dalam kata ahlul kitab. Sebab, Nabi Musa a.s. dan Nabi Isa a.s. tidak diutus kecuali untuk Israil dan dakwah mereka juga bukan ditujukan bagi umat-umat setelah Bani israil.”

    Sementara itu, para jumhur shahabat membolehkan laki-laki muslim menikahi wanita kitabiyah, diantaranya adalah Umar bin Al-Khattab, Ustman bin Affan, Jabir, Thalhah, Huzaifah. Bersama dengan para shahabat Nabi juga ada para tabi`Insya Allah seperti Atho`, Ibnul Musayib, al-Hasan, Thawus, Ibnu Jabir Az-Zuhri. Pada generasi berikutnya ada Imam Asy-Syafi`i, juga ahli Madinah dan Kufah.

    Yang sedikit berbeda pendapatnya hanyalah Imam Malik dan Imam Ahmad bin Hanbal, dimana mereka berdua tidak melarang hanya memkaruhkan menikahi wanita kitabiyah selama ada wanita muslimah.

    Pendapat yang mengatakan bahwa nasrani itu musyrik adalah pendapat Ibnu Umar. Beliau mengatakan bahwa nasrani itu musyrik. Selain itu ada Ibnu Hazm yang mengatakan bahwa tidak ada yang lebih musyrik dari orang yang mengatakan bahwa tuhannya adalah Isa. Sehingga menurut mereka menikahi wanita ahli kitab itu haram hukumnya karena mereka adalah musyrik.

    Namun jumhur Ulama tetap mengatakan bahwa wanita kitabiyah itu boleh dinikahi, meski ada perbedaan dalam tingkat kebolehannya. Namun demikian, wanita muslimah yang komitmen dan bersungguh-sungguh dengan agamanya tentu lebih utama dan lebih layak bagi seorang muslim dibanding wanita ahlul kitab. Juga apabila ia khawatir terhadap akidah anak-anak yang lahir nanti, serta apabila jumlah pria muslim sedikit sementarawanita muslimah banyak, maka dalam kondisi demikian ada yang berpendapat haram hukumnyapria muslim menikah dengan wanita non muslim.

    Secara ringkas hukum nikah beda agama bisa kita bagi menjadi demikian :
    1. Suami Islam, istri ahli kitab = boleh
    2. Suami Islam, istri kafir bukan ahli kitab = haram
    3. Suami ahli kitab, istri Islam = haram
    4. Suami kafir bukan ahli kitab, istri Islam = haram

    Dibolehkannya laki-laki muslim menikah dengan wanita ahlul kitab namun tidak sebaliknya karena laki-laki adalah pemimpin rumah tangga, berkuasa atas isterinya, dan bertanggung jawab terhadap dirinya. Islam menjamin kebebasan aqidah bagi isterinya, serta mlindungi hak-hak dan kehormatannnya dengan syariat dan bimbingannya. Akan tetapi, agama lain seperti nasrani dan yahudi tidak pernah memberikan jaminan kepada isteri yang berlainan agama. (Tim redaksi dari berbagai sumber)

  34. Ni bukan nikah ikut cara islam tapi kahwin ikut cara nafsu manusia,status anak yang bakal dilahir pun akan jadi anak ………… . Kesiannya pada zuriat diaorg nanti .Apa la nak jadi hidup si Rima ( sapa dia ni tak kenal pun famous sangat ke ) memang dah bergelumang gan zina.
    Pada ada yang komen biar lantak diaorang nak kawin macam mana pun dan komen yang kata kawin sesama agama pun hancur bercerai.Kesian akak gan dia orang ni.

  35. keluarganya ikut kan jer ke..ya allah..tk kan tkde yg nasihatkan..yg pergi jemputan pun main bedal jer..

  36. YG AKU HERAN YG DORANG NI BOLEH SAMA2 MERAIH KAN DUA PASANGAN NI YG NIKAH CIVIL EH….

    APA NAK JADIK DGN MANUSIA NI SEMUA BAB UGAMA, KETURUNAN BLEH BUAT MAIN2.. *SIGH* 🙁

    NAU’ZUBILLAH MIN ZAALIK .. (correct me if i spelt it wrongly)

    MOGA ALLAH SWT MENJAUHKAN IA TERJADI PADA AHLI KELUARGA, KETURUNAN KITA.. INSYA ALLAH… AMIN !!

  37. Perkahwinan Rima dan Marcell mmg tdk sah. Rima ni Jahil agama kot. mgkin tak ada saudara mara yang nak nasihatkan dia. kalau zaman dulu, dibolehkan perkahwinan berlainan agama, itupun sesama ahli kitab. yang aku tau Marcell ni bukan Kristian, tp Buddha. Bila pulak Budha tu agama Kitab??? Kalau apa yang aku ckp ni salah, ampun yer. aku hanya bagitau apa yang aku tau. moga Rima dan orang2 Islam yang Jahil kat luar sana diberi petunjuk. Amin.

  38. Allah akan memberi petunjuk dan hidayah kepada hambanya yang dipilih, kalau orang seperti ini sudah tentu jauh dari rahmat Allah. Kita sebagai umat Islam, bersamalah kita berdoa supaya rima ini diberi hidayah Allah agar sedar akan dosa yang telah dilakukan dengan terang-terangan. Semoga sebelum ajalnya tiba dia telah bertaubat dan semoga taubatnya nanti diterima Allah.Amin

  39. agaknya yang datang kat majlis tu tak tahu dia orang kahwin civil kot? Handsome sangat ke si marchell tu sampai rima sangup lupakan agama? Takut pekara negative macam ni akan menjadi ikut2 tan macam kat indonesia!

  40. subhanallah… i jadi seram dengan keadaan ini…. tanda akhir zaman, bukan nak kutuk rima tapi kenapalah sampai jadi macam ni ya allah sama sama kita doakan rima agar dia cepat sedar dari lena di siang hari ni, sedih sekali bila ini yang terjadi….if rima pregnant and ada anak kelak dosa ini akan terus berantaian…

    dari jauh ku doakan agar rima cepat sedar….cinta pada allah cinta yang satu, moga Rima masih didekatkan pada hidayah Allah…pulanglah ke jalan Allah jangan mati murtad ….

    yang hiba sekali ….kerana cinta manusia hilang pedoman

  41. oooiiii ryanzzz
    hang ni mana mai???..hang jgn dok pertikaikan ISLAM k…
    syarat nak kahwin pasangan tu mst ISLAM
    bahlul salam punya owg…

  42. apapun alasan dan pendapat apa yg rima buat ni tetap haram disisi agama islam..tidaka ada sesiapa pun yg boleh mengubah hukum islam yg telah di tentukan Oleh ALLAH SWT..mcm mana parents rima ni boleh diamkan diri ngan kejahilan anak mereka..

  43. rima ni den dah agak dah status islam dia. kalu korang perasan la, dia ni 24jam pakai cat kuku tau. cekgu ni suka ga tgk drama chanel suria. pernah gak terlintas kat kepala cekgu ni, solat tak budak rima ni ek?? takkan period manjang. bila dia kawen gak ngan marcell tnpa masuk islam, rasanye sah dah apa yg cekgu rasa tu. sejahat mana pun seorang muslim tu, pasal hukum sah kahwin ni jgn la memain, sebab boleh bawak keturunan. taubatlah rima ye. cekgu pun bukan baik sgt, tp cuba beri nasihat. cinta tu hanya sekadar perasaan yg tak tahu sampai bila tarikh luputnye, tp akidah kita penentu segala. wallahualam.

  44. amboi amboi..punyerlah lazer comment2 korang ni. Nak sebut tentang agama ISLAM ni bukan senang. Sebelum korang ributkan HAL orang yg takde kene mengene langsung sesama sekali, ape tah lagi menyusahkan hidop korang. Meh aku tanyer, solat 5 waktu lengkap ke?

    Jangan lah korang mencaci atau mengutuk sesuka hati. Memang lah perkahwinan bukan secara islam tidak disahkan disisi agama,tetapi setiap dari hamba ALLAH mempunyai hak nye yang tersendiri untuk memilih. Yg lain nyer, biarlah menjadi rahsia antara ALLAH dan Hamba-nya. Tk usahlah nak berdebat tentang mereka. Hanya boleh doakan yg terbaik bagi rumah-tangga mereka. Wassalam.

  45. Kerana cinta butakan segalannya. Kalau suami dier yg lama boleh masuk islam kenapa kali ni tak? Kenapa rima terlalu jahil sekali? Dari sukakan si Rima naik benci aku dgn perempuan mcm ni…ZINA tiap2 hari lah kau…!

    RANCANGAN SENSASI mengalakkan mainkan citer cinta dorang kat TV. Lagi maksiat. Ini mengalakkan budak2 sekarang bahawa kawin dgn berlainan agama tak jadi masaalah.. APA NI SENSASI? TAKDE OTAK KE?

  46. aku bkn nak komen pasal Rima dan Marcell…tu kubur drglah, sama dgn korang sume kubur korang jawab sendiri bknnya krg jawabkan si rima kan….

    cuma nak ucapkan terima kasih pada Haji A.Ali HS kerena terangkan bab HUKUM NIKAH BEZA AGAMA sedikit sebanyak dapat saya sematkan sebagai ILMU…sekiranya Haji A.Ali ada masa lagi boleh tak Haji A.Ali khutbahkan sikit tentang HUKUMNYA ORG2 YG SUKA MENGUTUK, MENHINA DAN MENCACI mcm org2 di forum ni. kerana marah dan benci drg pun turut terlupa akan dosanya menhina sesama sendiri…

    renungkan…..

  47. orang islam LELAKI boleh kawin dgn bukan islam tapi yang yang keturunan ahli kitab saje(seperti yang beragama yahudi dan kristian,keturunan nabi ibrahim).maknanya kalau perempuan tu agama kristian tapi bangsa dia cina ke india ke,sah sah la dia asal usul keturunannya buddha.pastu anak dia mesti ikiut agama bapak dia iaitu islam.ala kat barat banyak la kahwin camni.kat negara arab pun banyak kawin camni sebab orang bukan saje beragama islam kan malah ada yang agama kristian,yahjudi dan agama nenek moyang pun ada yg masih kekal.

    yang selain dari ini….tak boleh

  48. 4 a singaporean yg dh merantau 8 tahun kt sabah, warga malaysia x perlu terkejut ttg hal sperti rima melati coz kat S’pore, perkawhinan civil tidak salah dlm undang2 negari S’pore. Lainlah kalau kat Malaysia. Itu pasal klu dgr berita kat tv sini, pembaca berita kan ckp “melayu-islam”. Kat sini, boleh convert agama. Ttg mak Rima tu, yelah..siapa yg nak buruk2 kan anak sendiri?! Kalau condemn anak sendiri kang…bulan2 tak dapat duit kan… Benda2 ni, dh perkara biasa kt sini, klu convert pn parents xle nak ckp apa tah coz nanti bila anak kecil hati…bulan2 x merasa duit gaji anak. So, tutup sebelah mata aje. Klu korang x caya, korang gi S’pore. Duduk kt mana2 MRT station yg perhatikan je org2 kat situ. Bukan mau kutuk tapi ibarat kata arwah Pakcik Astro “MACAM-MACAM ADA!!”

  49. Dah ramai yang dah jadi macam ni.semoga malaysia tak jadi macam indonesia, india dan lain2..kerajaan jgn amik mudah hal ni..tapi masuk court jer..kita mesti kalah!!KENAPA??KENAPA??

  50. Ya Allah terkejut betul dgr benda mcm ni…..perkahwinan dan tentu tak sah dlm islam ..bagaimana anak yg lahir nnt…knp agama mudah dipermainkan kita ni bukan nak menyibuk ambil tahu hal org tp benda2 mcm ni tak boleh lah dibiarkan takut nnt ramai pula yg mengikut nya…mudah2an mereka bertaubat dan kembali kpd islam baru lah kita mendoakan agar rumahtangga mereka kekal hingga keakhir hayat insyaallah………………..

  51. Memang dalam Islam, haram kalau bernikah dengan orang yang bukan Islam..tapi bila dah jadi perkahwinan seperti ni, itu antara mereka dengan Tuhan. Tak usah lah mengata tentang mereka ni, lagi bertambah dosa.. doa kan yang terbaik dan semoga diberi petunjuk.. 🙂 InsyaAllah.

  52. wahai hamba Allah (rima), moga kau cepat sedar dari tipu helah syaitan, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang amat nyata.

  53. Perkahwinan civil sah undang2 singapore je. Undang syariah kompem x sah. Zaman dulu2, lelaki je yg ble kawin ngan wanita ahli kitab klu non muslim, tp ade ke ahli kitab skarang ni. yg pasti kitab2 sblm ni dah alter. Marcell is buddha, not kristian, sah2 bkn ahli kitab, by the way dia pun lelaki, bkn ppuan. Harap2 Rima sedar lah.. cinta x kemana beb…. Org lelaki islam pun digalakan pilih wanita beragama drpd yg cantik, berharta atau keturunan baik2 klu nk umah tangga yg sempurna… Just doakan Allah memberi hidayah kepada kedua2nya….

  54. Orang kahwin masuk islam ke tak masuk ,apa kita susah,masuk syurga u kan .dia tak nak ,tak boleh?

  55. astaghfirullah..rasa si rima ni dah xde pegangan agama kot..taubatla..ntah cmana dia amlkn agama islam dia ni.agknya sekeluarga xamlkan ajaran islam ni.kita yg sesama islam ni kena betulkan,bkn busy body tp kita kena tgur n betulkan.org skrg sllu berpendapat itu hak individu,,,hak individu tengkorak dia!klu dia wat dosa Allah turunkun bala xkira pada siapa seme kena bahananya..lgpun kan kita nak tgk n biar je nt kita dlm kuburpun kna soal nape kita biar n tgok je..
    merujuk pendapat2 korang yg kata llki islam leh kwin ngan perempuan bukan islam tu kena betulkan ckit ye…mmg pd masa dahulu dbenarkan llki nislam bkawin dgn popuan islam yg dpanggil ahlil kitab.tp korang paham ke ahlil kitab tu pe?ahlil kitab tu ialah org yg btl2 ikut dan mgamalkan kitab2 yg dturunkan kpd nabi2 spt zabur,taurat injil yakni kitab tersebut kitab yg asal bkn yg tlh dubah spt hari ini.klu nak dkira pd masa sekarg xde dah perempuan yg dikatakan ahlil kitan yg benar2 ikut dan amalkan kitab tersebut tambahan lak sekarg kitab2 tersebut telah ditokok tambah n di ubah oleh kristian cam kitab injil tu mana de yg asal cam dturunkan pd nabi isa dulu dah,seme kena ubah sesedap rasa diorg…kena paham tu tau!

  56. dalam kes rima ni…dia kahwin dgn lelaki yg memg x convert…
    dalam kes lain pula, mcm mana lelaki ni..nama islam (dari keluarga mix…(mak melayu, ayah orang putih) tp 1 family mempelajari agama lain slain islam (budha contohnya) tp x disclose kt court…blehkah dia berkahwin dengan perempuan islam,? adakah dia juga sudah murtad? ada sesiapa bleh bg jawapan…???

  57. Apa nak heran kan sangat orang Islam Singapura pangkal nama je Islam tapi hati murtad sepenuhnya…bulan puasa pun boleh makan kat tempat awam…hari tu kat Mcdonald Jb selamba badak jer couple Singapore ni makan depan orang ramai bila puasa…tak sopan langsung kat nergara orang…aku tengok pasport muka melayu…tapi bila kahwin mat saleh terus convert nama..n agama…sebab apa nak rasa hidup mewah…korang ni bodoh ke ape????dalam pasport bertudung litup tapi bila ada boyfriend terus tudung tah hilang kemana???dah baik2 jadi orang Islam yang ko nak ikut kafir laknat watpe???Dah tak ingat kubur???Dah tak ingat KIAMAT????!!!!!

  58. Rima Melati ni tak sedar diri,inilah taktik pemuda kafirun untuk merosakkan akidah dan harga diri wanita islam.Jika tidak dapat murtadkan wanita islam secara langsung,sipemuda2 kafirun ni akan pura2 jatuh hati dengan wanita2 islam.Jalan lain mereka gunakan kekayaan atau wang ringgit.Kalau tidak sedar juga tunggulah siksaan Allah s.w.t.

  59. Pemuda Islam yang kacak,berjawatan tinggi serta berugama kurang ke di Singapura ni.Ambil pulak yang penyembah berhala lagi pengotor tak beristinjaak,terang2 Allah menolak agamanya.Rima2 tak sayang ke tubuh badan di santap musuh Allah,Islam,nabi2 dan para2 malaikat.Tak ingat ke esok dapat anak zina,anak campuran benih islam dan kafirun.Jangan menyesal nanti anak2 Rima dah besar nanti jadi liar dan jahat.

  60. For june,faza,imalzi and the rest yg nak tahu agama ape si cantik rima ini peluk & marcell handsome tu selepas kawin!

    Firstly, sowie to be harsh and kurang ajar cket…sebab bile i bace fazanye comments…wow!bagusnye awak ni membuat cerite yg dibuad buad sendiri…?look…janganlah terlalu ikut sgt our malay books…books are dead?rite?tats y,kite kene cari reveal knowledge baru kite tahu knape rima bleh kawin dgn marcell tanpa si abg handsome marcell masok islam faza…issh3..awak nie & lain3 yg lacked of truly knowledged about islam.WHY dont’t you all go to islam class mix around with the convert.The Uztad in the class will explain to you all better about islam than anyone else in your life.

    I already went to the islam class, and i’am malay!truly malay!buad ape nk malu kite org malay pon bleh join the class not only for the convert one.Sebab banyak bende yg paling complicated about islam and my people surrounded me cnt explain well…tats y i went there.
    Rima & Marcell sah menjadi suami isteri. They get married under civil marriage law, meaning…under this law both of them can keep each other respective religion.The solemnisation need 2 witnesses & 21 yrs age.And they kawin depan the solemniser(tukang nikah) and relatives and friends!http://app.rom.gov.sg/internet/reg_info/rom_day_solemnisation.asp
    (GO and see this website for more info)
    awak semua nie terlalu jauh atau pon malas nk cari info tentang how they get married atau terlalu stonge(kolot)?ooops!sowie…memang org malay pat singapore & malaysia…oooohhh jangan lupa indonesia pon…memang banyak stonge!pasal tu rima and marcell buad bodo pat korang and just go wif the wedding!kekekeke!sebab korang tk tahu mcm ane ade tempat civil marriage law in this world yg bleh satukan dorang berdua.oh yah…klau korang nk ckp yg tempat nie pon satu scam tersumbat ataupon perkawinan yg tk sah jgk…haiz…then why not you all go and see the place…ade orang malay pat sane berkeje jgk & ade uztad lalu lalang pat sane to witness, dnt tell me dorang pon keje tk sah pat situ?hahahaha!come on be rational!jgn lah buad mulut sampai kate rima and marcell tu tk sah lah….nanti anak dier mcm gitu mcm gini, tk kekal n wadsoeva…tk baik….korang bukan tuhan…sape korang nk curse mereka sampai mcm gitu skali?

    i oso think tat some of you anti non-muslim tk?lagi2 christian…please dont put religion into the matter. Lagi2 klau korang tk tahu nk explain tat well!make it more worse!…main buad cerite aje!name aje org malay!pandai2 kait kan nabi tu lah nabi nielah….mcm korang dari hutan…tk tahu nk cari ilmu from the right people.korang cume dengar dari mulut aje..tapi tahu tk padahal bende tu atau bende ni terjadi before..?ceh……….kalau pat luar nampak mt salleh n arab women or malay women or chinese women or indian women with their baby…bukan main lagi puji2 cutelah,chubby,wow mcm muke bapaknye lah,mcm muke mamanye lah,wah!lawanye anak kacukan nie…rite?????suka sgt tgk baby tapi tk suka the parent ke?knape?sebab lain agama eh?klau mcm gitu….korang baik duduk pat umah jgn campur dgn org….sebab klau campur korang nanti takot buad dosa eh?ish……..susah lah mcm gini korang……kawan ajelah dgn budak2 malay aje yah?
    marcell bleh simpan agama dier and so rima……tkde org pon panggil polis atau mane2 uztad tahan dorang!sebab ape?polis & uztad2 tahu yg their marriage is valid under the civil marriage law!they got all the doucments!paham?!

    bye!bye!selamat lah semua….

  61. To TABUAN.

    i terbace u punye comment pasal u tanye anak rima & marcell sah ke tak. And some of you ask what religion nanti si anak dorang nanti peluk.

    Okie 1st tu Tabuan,
    Ofcourse anak rima and marcell tu sah lah…beranak lepas kawin and tak shot gun ape?mane ade luar nikah…tengkorak korang yg ckp luar nikah…
    Kalau luar nikah tk penting sgt nk terangkan…sebab perkara sebegini dah banyak orang malays lakukan pat singapore,malaysia & indonesia!Dah macam TREND!?so korang2 yang rajin nk nasihatkan si rima & marcell tu..why not tolong terangkan jugak pada umat islam kite nie yg shot gun and kawin cara tk sah! so wad! just because rima & marcell tu are celebrity, dorang kene kutuk lebih2 than normal people! I think ade banyak case lebih dasyat terjadi…so crite rima & marcell nie tk lah terok…korang aje yg terok kan.
    Back to tabuan…dah tentunye lah tabuan anak mereka nie sah…dorang bercinta pon kasi tahu orang ramai and kawin pon kasi tahu orang ramai…kawin pon cara sah!tkde yg secret pon! Just because korang tk tahu tentang civil marriage law nie wujud korang nak ckp bukan2 pulak.

    Okie come to the part anak dorang peluk agama ape?.
    Firstly…sorry to be mean also…pade korang yg tak paham ape bende lagi yg terjadi pat dunia korang tk tahu. okie…Malay not equal to islam. Paham? atau tekejot?ah….nie mest nk maki ako lah eh?sowie i wont say it if i dont noe how to explain the next line…Really..Malay is not equal to islam. So sape yg equal to islam?
    Ans: Muslim equal to islam. Jadi korang yg kesian born tk tahu ape2 main ikut parent’s religion tk gi class islam belajar…jadi kesianlah korang……klau korang nk ckp malay equal to islam?!abeh mcm ane adenye china,india,thailand,philipines,american,african people and banyak negeri lagilah ade muslims?don’t forget ade malay born also peluk agama lain…jadi siape ckp malay equal to islam? korang tk pernah nampak ke pat luar ade bende2 gini terjadi?! korang main keluar dari unpleasant lobang teros peluk islam lagi trend baik tu! tk payah susah2 choose agama lain kan automatically peluk islam…sebab ape?sebab parent suroh?tapi dah besar korang dah ade otak, ade tanye diri sendiri..aku nie malay ke atau muslim? haiz…sendiri pegi cari jawapan nye…gi islam class ok? is very enriching..

    so anak rima & marcell tu might be following one religion of their or not?…so ape lagi..kite lihat lah nanti…kesian anak tu…belom lahir..korang dah kutuk2nye!…..

    selamat semua….

  62. Astaghfirullah… jika kita tidak menegur kesalahan umat Islam yang lain, maka kita dikira bersubahat. harap2 Rima ni baca la artikel2, komen2 peminat semua. mintak2 la dia sedar dan bertaubat..

    Dulu aku tgk jugak drama2 lakonan dia di TV, tp bila dah jd mcm ni, rasa mcm… eh tak payah la tgk lg. industri2 drama dan filem kat malaysia ni, boikot je lah org mcm ni. nt dia bawak masuk budaya yang dilaknat Tuhan ni ke sini, habis la…

  63. Kamu ni diam blh x… biar lah mereka kahwin berlain agama… kamu menyibuk jeh nk ckp2 org… anak ikut bapa pun x pe…saya sokong dan setuju perkahwinan mereka… janji mereka bahagia… piece…

  64. @just mee : antara hukum Allah dgn hukum sivil mane satu yg menjanjikan ganjaran untuk kite di akhirat?? hukum ALLAH kan.. boleh kah hukum sivil diambil kira di akhirat kelak? tidak boleh kan???

    selidik dulu latar blkg mereka yg memberi pandangan sbelum mengatakan mereka kolot…

    tidak samakah ape yg dilakukan mereka yg berkahwin berlainan agama tanpa memeluk islam salah seorg daripadanya dengan yg sedia islam, tanpa akad yg telah ditetapkan, yg mana merupakan satu dpd rukun nikah.. baru satu, rukun yg utama pengantin lelaki hendaklah ISLAM, supaya saudara/saudari lebih jelas di sini saye sertakan juga kesemua rukun nikah…

    Rukun nikah terdiri kepada 5 iaitu,

    1. Pengantin lelaki
    Pangantin lelaki mestilah seorang Islam, baligh, berakal, tidak berada dalam ihram atau umrah, tidak dipaksa kahwin, tidak beristeri lebih dari 4 orang, lelaki yang tertentu dan perempuan yang ingin dikahwininya itu bukanlah mahramnya.

    2. Pengantin perempuan
    Pengantin perempuan mestilah seorang Islam, tidak berada dalam ihram haji atau umrah, bukan isteri kepada seseorang, tidak berada dalam iddah dan perempuan yang tertentu.

    3. Akad (Ijab & Qabul)
    Di antara syarat-syarat akad ialah lafaz yang digunakan mestilah lafaz khas yang membawa maksud nikah atau kahwin serta tidak diselangi dengan perkataan yang lain dari maksud nikah atau kahwin di antara ijab dan qabul. Tidak boleh diselangi dengan diam yang lama antara lafaz ijab dan qabul. Hendaklah bersamaan maksud antara lafaz ijab dan qabul. Lafaz ijab dan qabul tidak dikaitkan dengan sesuatu perkara serta tidak dibenarkan had atau tempoh masa bagi perkahwinan itu.

    4. Wali
    Syarat bagi wali ialah mestilah seorang Islam, baligh, berakal, merdeka bukan seorang hamba, seorang lelaki yang adil, tidak dipaksa, tidak berada dalam ihram haji atau umrah dan bukan seorang lelaki yang fasik.

    5. Dua orang saksi
    Syarat-syarat bagi saksi ialah mestilah beragama Islam, baligh, berakal, merdeka bukan seorang hamba, dapat mendengar dan melihat dengan baik, tidak pelupa atau nyanyuk, memahami bahasa yang digunakan semasa lafaz ijab dan qabul dan tidak terkena atasnya menjadi wali. ….

    tanpa salah satu daripadanya bukan kami yg ckp, tapi firman Allah.. x sah perkahwinan antara kedua mereka… bukan mereka yg memberi komen juga yg mengsahkan jenis anak ape yg dilahirkan tapi adalah berdasarkan hukum Allah… saudara/saudari kenali ISLAM dgn lebih mendalam. segala persoalan insyaAllah dapat diungkaikan… dunia kita tanpa sempadan, ilmu kini boleh dipelajari dihujung jari sahaja… maaf andaikata peringatan ini mengguris hati, namun ianya dtg dengan rasa ihsan sesama hamba Allah…

  65. cinta itu buta..maaf2 cakap la..memang patut la anak nye rima tu dijaga oleh bekas suami dia kalau tak tak tahu la mcm mana,jgn nanti mcm lydia kandou -jamal mirdad ..kenapa si rima tu bole kahwin dgn lelaki yg agama lain,family tak nasihat ke?suami pertama dulu tu cina-serani tapi tahu pun masuk islam bila nak kahwin dgn rima.hai tak takut dosa ke rima oii?

  66. Subhanallah,apa dah jadi isu agama di buat mainan sorang islam sorang hindu..sapa ajar boleh kahwin mana orng bijak pandai agama di s’pore takkan tengok je..nanti ramai lah budak melayu tiru macam ni…aku sumpah korang mengaibkan islam… bangang go to hell….

  67. I dont know what the hell wrong with u guys.. u all r not God.. i think none of us could really judge what thing is right or wrong.. if u thing marriage of different religion is not right then make sure u don’t do it.. why have to bother other people have do it right or wrong n say hurting words like that (its just same to offering war to other people by saying the bad of other religion, didn’t ur religion teach u how to live peacefully AND keep ur mouth to not saying something bad???)
    if only your religion is meant to be right, then i can say that God up there is not fair!! would u mean majority of people in this world were born in wrong religion??? bcos u cannot ask to be born in certain religion right..? u just came out to this world just as u are..
    Please behave.. i dont think God up there like to see His people hav bad mouth like this.. Bring peace to our world!!

  68. wahai muslimin dan muslimah, mengenai perkahwinan civil ini amat sensitif sekali dalam kehidupan masyarakat umat islam kita di singapura ataupun di seberang. Bila tercetus sedikit issue mengenai ragam artis atau masyarakat sekeliling, mereka ditindas atau digam lagunya, drama atau filem2 yang dibintangi tidak akan ditayarkan di pawagam2. Bila issue mengenai perkahwinan Rima Melati Adams dengan Marcel di Singapura, ianya seperti biasa sahaja dan tiada tanda2 tercetusnya peperangan boycott, dicerca ataupun tersiar berita hangat di halaman surat khabar kita melainkan diforum ini sahaja sebagai luahan setengah pihak yang terkejut dengan tindakan mereka berdua. Apakah yang harus kita timbulkan atau luahkan…”astagfirullah al azhim” dalam berita kita ataupun disiarkan talkshow seperti Oprah…serang mereka dengan soalan2 seperti kenapa,mengapa atau biar betul? Mereka artis, mereka mesti berani menghadapi issue2 mereka sendiri untuk diketengahkan kepada umum atau die hard fan mereka sendiri. Saya mengharapkan suatu penjelasan dari Rima sendiri suatu hari nanti adakah dia peka mengenai perkahwinan mereka ataupun mereka sendiri ada penjelasan tersendiri yang ingin mereka ketengahkan tapi takut dengan tindakan negatif masyarakat sekeliling. Tapi janganlah kita terus mencerca, menghina ataupun melaungkan slogan kata “kau menduakan ALLAH” kepada mereka berdua. Janganlah pulak kita angkuh dengan tindakan kita sendiri yang dilarang ALLAH. Saya disini bukan untuk menjadi ustaz atau menyebelahi mana2 pihak. Biar tuhan yang menentukan keikhlasan perkahwinan mereka di akhirat nanti. Terima kasih sahabat2 ku.

  69. Kepada JUST MEE.. ko mmg da xder otak kn? ckap men sedap mulot ajer.. aku pon plik la per yg ko ckap tuh.. (tegakkan civil marriage)… mmg ko tuh yg patot blaja sal Islam agy la……!!

    Kepada HAMBA ALLAH, terima kaseh atas teguran & ilmu berkaitan rukun nikah yang diberikan kepada JUST MEE tersebut.. =)

    Yg baik dtg dari Allah, dan yg buruk dtg dari kekurangan kiter sendiri.. Amin.

  70. nak tegur, bukan ini caranya.
    yang saya hairan, di malaysia beria-ia kamu semua kondem perkahwinan sivil sebegini, kutuk-mengutuk, caci-mencaci, macam kamu semua a perfect muslim, lengkap solat 5 waktu.
    kamu tak zina mata? zina hati? semua itu haram bukan? kamu lakukan juga. kamu khayal dengan dunia artis, masuk keluar forum semata-mata nak keep up to date dengan perkembangan artis. semua ni pada ajaran kamu melalaikan, dan sekaligus perkara yang melalaikan ditegah.
    jadi pada kamu semua yang melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh ajaran kamu, fikir lah semula: Who are you to judge Rima & Marcell?
    saya pasti ada yang mulut terkumat-kamit menjawab “kita sesama islam harus menasihati”. give me a break. you are all acting you’re holier than thou.

  71. kalau nak ikut hukum, haram. tapi, saya nak tanya, berapa ramai islam kat malaysia sembahyang 5 kali sehari? kalau ikut kuantiti orang bertitle islam dalam ic, memang hebat, tapi kualiti, masih ada ke? bukan nak menuduh, tapi sekadar mengetengahkan persoalan untuk direnungkan. berapa ramai yang buat seks luar nikah? berapa ramai masih teruna atau dara? masih ada yang beriman.

  72. yg buat dosa tu mmg patut ditegur dan dikritik spy benda2 dosa ni tak dipandang remeh dan dianggap biasa. kenapa ada yg nak melenting pulak bila kemungkaran dikritik or ditegur. kawin lain2 agama sah2 haram. yg xsembahyang dan sewaktu dgnnya pun sah2 dosa. ada ker saper2 kat sini kata xsmayang xapa asalkan jgn nikah lain2 agama? ada ker? bab nikah kawin jgn buat main, ini soal nasab keturunan. takut nanti dgn keturunan org lain skali rosak. bin atau binti sesuka hati pastu kawin plak dgn islam lain, even ada akad nikah tp kalau nama sudah salah, haram jadiknya

  73. Setau aku, kalau Muslim nak kawin kat Singapore, mesti melalui ROMM (Registry of Muslim Marriages). Kat Singapore ada dua badan utk mengesahkan perkahwinan – satu ROMM (utk Muslim) dan satu lagi ROM (utk bukan Muslim). Setiap mereka ada prosedur sendiri. Rima hanya boleh menggunakan ROM utk kawin non-Muslim, hanya apabila dia sudah declare dirinya bukan Muslim lagi. Sbb dalam ROM hanya ada prosedur utk Kristian, Buddha, Hindu dan Sikh.

    Jadi pengesahan dia punya perkahwinan ini masih lagi boleh dipertikaikan. Lagipun, di Singapore, pengurusan dan hal ehwal Islam mereka agak ketat. Jadi tak mgkin sewenang2nya perkahwinan Rima nie diluluskan dan disahkan.

    Aku tak membantah/menyokong perkahwinan diorang nie, tetapi aku masih mempersoalkan macam mana cara dia mengesahkan perkahwinan nie di Singapore. Kalau mereka mendaftarkan perkahwinan mereka di Indon, aku rasa masih logik. Sbb kat sana, walaupun perkahwinan seorg Muslim dan bukan Muslim tidak dibenarkan, tetapi ada kes yang boleh dijadikan rujukan, iaitu bila badan Hukum Pengadilan mengesahkan perkahwinan Jamal Mirdad dan Lydia Kandou yg berlainan agama.

  74. kepada Muntz:

    memang benar..sebab kalau kahwin sivil..the only way is to leave ur religion – i have a friend who chose to do it that way.

    kepada yang mempertegakkan sivil marriage:

    ingat Nabi…sebelum dia pergi…dia tak ingat isteri dia atau anak anak dia..dia cuma meraungkan ‘ummati..ummati…ummati..’

    kepada yang mencela Rima/Marcell:

    Jangan buat macam tu…tak baik..biarkan..anak anak pun jangan disentuh..

    kepada yang memperteguhkan/menjelaskan hukum hakam Allah, AlQuran and Sunnah:

    Alhamdulillah..kerana memberi sepatah dua kepada yang ingin tahu dan yang jahil

    Kepada yang tidak tahu hukum Allah dan masih boleh mempersoalkan/mempertahankan…..u got ur point..but remember as a MUSLIM…u only got one law..which is Syariah..that’s why u got AMLA…and u got MUIS..u got ROMM…

    And bab hal nikah kahwin, semuanya wajib dan KALAU dah wajib tiada alasan lain untuk tidak melakukannya..so Nikah secara Islam itu wajib ya..and yang di kahwin harus secara Islam sepenuhnya..no other alternative..kalau dilakukannya juga tu bukan nikah itu…adalah..zina…case close. Batil tetap Batil..tiada kebaikkan dalam membuatnya..and termasuk para jemputan yang mengetahui perkara ini dan tidak menghalangnya..good luck to u all when u di soalkan esok hari…

  75. …just mee…

    …it is a pity that u attended those ‘islam classes’ but u didnt understand at all apa yang diajarkan…

    …yes…u are rite…rima and marcell’s wedding nie is legal…sah…tapi sah di sisi undang2 dunia…di mata dunia memang mereka nie adalah pasangan suami isteri yang sah tarafnya…

    …tapi…dari segi agama…perkawinan mereka nie tidak sah…dan jika mereka bersatu…maka akan dikira sebagai berzina…anak2 yang dilahirkan pon di sisi agama dikirakan sebagai anak luar nikah…

    …kalau hukum nikah dia sah di sisi islam…kenapa tok khadi tak nikahkan mereka secara islam??…ada pikir tak??..

    …i do not want to comment anything else…cos i believe it is her rite to lead whatever life yang dia nak…dosa atau pahala…itu antara dia dan tuhan…

    …afterall…its her mess…her bisnis and her life…

  76. Saya salut ama komentar nya. Memangnya di Indonesia tak bisa kahwin beza agama. Tapi setiap ada yang kahwin beza agama mesti keluar negeri. Tak tahulah pemerintah memandang case ini. Tapi masih ada teman2 yang komitmen sama islam. Semoga berjaya islam di indonesia

  77. memang dari dulu tak minat dgn rima acting rate 0.dia punya pasallah tapi confirm tak lama!

  78. hi..sini orang singapore..so rima ni memang gitu..pernah i baca tentang dia di sebuah forum..ada orang komen yang dia ni mempersendikan islam dengan tingkah laku dia..rima jawab balik..tentang sufi pulak..memang otak tak betul agaknya..dah tahu dosa abis nak eksyen betul..dah tentu kat KITAB AL QURAN

  79. hi..sini orang singapore..so rima ni memang gitu..pernah i baca tentang dia di sebuah forum..(http://www.perkahwinan.com/index.php/topic,6234.105.html)

    ada orang komen yang dia ni mempersendikan islam dengan tingkah laku dia..rima jawab balik..tentang sufi pulak..memang otak tak betul agaknya..dah tahu dosa abis nak eksyen betul..dah tentu kat KITAB AL QURAN letak apa yang dia buat tu haram..alah maklumlah kalau kita teguh orang cakap kita kolot..ni ke islam moden?? merepek..

  80. by the way kat singapura ada dua jenis perkahwinan..kahwin civil dan kahwin islam…kahwin civil nie tidak perlukan dua pihak islam..dia tidak perlukan element ugama..jadi dalam undang undang civil memang mereka sah isteri dan suami..tu undang undang civil ajer..undang undang dunia..undang undang islam lain ye..

  81. biar la nak bat cam ner… susah nak ckap nti kita kena balik
    tp harap biar la aku dpt islam gak ba aku x tahu sngat agama
    dia biar la ng cara die

  82. ANDA BARU TERKEJUT KE DGN SEMUAA INI? PERKARA SEBEGINI SEMEMANGNYA BIASA BERLAKU DI Singapura WALAUPUN BERAGAMA ISLAM. REMAJA MELAYU DI Singapura SEMUANYA SOSIAL. ADA DI KALANGAN MEREKA TIDAK TAHU LAGI *BERSEMBAHYANG* WALAUPUN DAH MENCECAH UMUR 12 TAHUN. SAYA Mengakui PADA DIRI SAYA BAHAWA, SAYA MEMPUNYAI SEPUPU YANG SECONTOH ITU. TAK PERCAYA? PERGI SANA DAN LIHAT SENDIRI DENGAN MATA KASAR ANDA. MINTA MAAF KALAU ADA DI ANTARA ANDA YANG TERASA

  83. apalah dikisahkan sangat perkawinan dorang ne smpi trkeluar sifat semulajadi mulut2 ?????.hal dorang ha dorangla,,pandai2 jd hakim pula,,sendiri blum tentu sempurna,lebi baik jg diri sendiri ada lg faedahnya.biarpun begitu dorang tu tak la mungkin steruk yg kes2 buang bayila,buat vedio clip lucala.bangsa sapa tu yg byk skali melakukan d mal?????manusia ne lebi ok ka dr yg kluar agama kononnya jd murtad tu?.hak beragama ne logiknya x ada paksaan,,masuk pn bole kluar pn bole..tu hak masing2.yg kita ne bercakap terlebi2 dr tuhan tu kenapa? cuba fikir2 yg logikla…biarpun melayu singapura ne byk kristian tp takla steruk kes2 melayu is??? d ma????…

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Ally Iskandar Jemput Dato’ Jamali Shadat & Afdlin Shauki

Drama Seram KELIWON Lakonan Fasha Sandha, Fazura, Safura