in , ,

Benzooloo, Areen & Dan.El Suntik Mesej Pendirian Hidup Dalam SOLID

Prinsip hidup diketengahkan penyanyi rap khasnya tidak disangkal sarat dengan nilai yang mendalam.

Lirik lagu dihasilkan mereka bukan sekadar cakap kosong tapi sebenarnya banyak mesej tersirat yang tercetus dari kerahan buah fikiran. 

Demikian juga dalam lagu baharu pertaruhan Benzooloo, 29, Areen, 24, dan Dan.El, 27, yang berjudul SOLID. Daripada judulnya saja pun, sudah memberi gambaran penuh mesej keseluruhan karya sentuhan gabungan mereka bertiga ini. 

Mereka pastinya mempunyai corak interpretasi masing-masing terhadap lagu ini tidak kiralah daripada gaya rap sehinggalah mesejnya. Hal itu diakui Benzooloo yang menyifatkan SOLID tentunya boleh dihayati ramai dan dikaitkan dengan kisah hidup individu berbeza. 

“Lagu ini menceritakan mengenai bagaimana menjadi seorang yang tegas atau padu dalam segala aspek hidup. Dalam hip hop pula, ‘SOLID’ mempunyai banyak maksud contohnya ‘SOLID’ dari cara bercakap, gaya atau prinsip,” katanya. 

Bagi Dan.El pula, dia mengambil perspektif bagaimana seseorang perlu menjadi tegas dalam setiap langkahnya demi mencapai sesuatu kepuasan. Ini kerana, pada pengakhirannya, sikap itulah yang mampu beri ganjaran terbaik untuk mereka. 

Benzooloo, Areen &Amp; Dan.el Suntik Mesej Pendirian Hidup Dalam Solid

“SOLID berkisar usaha dan hasil kerja yang kena persembahkan dalam keadaan terbaik. Perkataan ‘SOLID’ bukan sahaja digunakan untuk pembikinan lagu tetapi rutin harian lain seperti kerja, usaha dan keperibadian. 

“Saya percaya jika kalau kita kerah hidup dengan usaha yang ‘SOLID’, ganjaran pun akan ‘SOLID’. Untuk itu, kita kena benar-benar dedikasikan komitmen diri untuk mengejar ganjaran ataupun apa juga yang diingini demi kepuasan diri,” katanya. 

Tambah Benzooloo, penghasilan lagu ini menjadi lebih mudah apabila ketiga-tiga mereka faham dan tahu bahagian masing-masing. Lebih mengukuhkan dinamik lagu itu tidak lain corak nyanyian rap mereka yang pelbagai dan tersendiri. 

“Awalnya, cabaran cuma untuk fikir apa konsep lagu dan bagaimana lirik korus ditulis agar lebih kemas dan ‘catchy’. Tapi lepas kami sudah dapat penyelesaian untuk semua itu, yang selebihnya jadi lebih mudah. 

“Saya sebenarnya memang dalam perancangan untuk berkolaborasi dengan beberapa penyanyi rap Sabah sebelum hubungi Areen dan Dan.El. Saya bagi mereka cuba rakaman awal (demo) dan sebaik mereka hantar semula demo disiapkan, saya terus suka. 

“Untuk bab corak rap masing-masing, itu semua semula jadi dari setiap penyanyi rap. Daripada identiti merekalah saya dapat susun kedudukan mana rangkap spesifik yang sesuai untuk setiap penyanyi. Susunan itu jugalah mencetus dinamik lebih hebat untuk ‘SOLID’,” katanya. 

Benzooloo, Areen &Amp; Dan.el Suntik Mesej Pendirian Hidup Dalam Solid

Dan.El pula percaya kesepakatan yang terbina dalam kerjasama mereka adalah faktor terpenting ‘SOLID’ jadi lebih bermakna. Apalagi, gabungan mereka bertiga sebenarnya berlaku secara rawak. 

“Kami banyak bertukar pendapat dan juga idea dari segi penulisan dan cara pembawaan yang sesuai untuk lagu ini. Tapi pada masa sama, kami tidak mendesak satu sama lain untuk ikut cara tertentu sebaliknya kekalkan saja corak serta identiti nyanyian rap masing-masing. 

“Ini kerana, saya percaya dalam menjadi seorang penghibur yang berjaya, ada dua perkara ini paling penting untuk dipegang. Gabungan kami dalam lagu ini sebenarnya terjadi secara rawak dan yakin keputusan untuk kami bertiga nyanyikannya adalah sangat tepat,” katanya. 

Areen pula menaruh harapan agar karya segar yang menyerlahkan sisi baharu mereka ini bakal melangkau hingga ke pasaran antarabangsa. Baginya, mereka sudah memberikan versi terbaik dalam memastikan ‘SOLID’ mampu memikat pendengar pelbagai latar belakang. 

“Sasaran kami adalah lagu ini mampu boleh tembus ke luar negara. Saya rasa tidak mustahil walaupun ada kekangan bahasa kerana muzik sendiri adalah sebuah bahasa yang kita semua faham. Harap ia akan pergi sejauh mana yang boleh serta buka rezeki luas dari pelbagai sudut,” katanya. 

‘SOLID’ kini boleh dimuat-turun di iTunes dan dinikmati menerusi semua platform penstriman muzik terpilih termasuk Apple Music, Deezer, JOOX, KKBox, Spotify, YouTube & YouTube Music. 

Kredit: 

Artis: Benzooloo ft Areen & Dan.El Tajuk: SOLID
Producer: Benzooloo
Komposer: Benzooloo 

Penulis Lirik: Benzooloo, Areen & Dan.El 

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Trending Huawei | 18

Dapatkan HUAWEI Freebuds SE & HUAWEI Band 7 Hanya RM169!

Budiey | 19

Jangan Lupa Jualan Hebat HUAWEI 7.7 Julai Ini! Ya, Sangat Berbaloi!