in , ,

Tunjuk Bukti, Da’i Wan Dakwa Aliff Syukri Kantoi Menipu Orang Ramai

Beberapa hari lalu, tular di media sosiaI apabila Dato’ Aliff Syukri kantoi ketika mempromosikan produk terbarunya Face Mask. Ketika video itu berlangsung, ramai yang meminta beliau untuk menguji keberkesanan mask yang dijual.

Terkini menerusi video yang dikongsi secara ‘live’ di halaman instagram Dato Aliff Syukri mendapat perhatian netizen. Maklumlah musim sekarang permintaan yang tinggi pada barang-barang seperti mask & hand sanitezer. Kali ini, difahamkan Dato Aliff Syukri ingin mempromosi kan mask nya dan menunjukkan bagaimana ia berfungsi. Sekaligus, cetus komen komen netizen yang mengatakan mask tersebut tidak relevan dan tidak terbukti.

Pada mulanya beliau memakai face mask tersebut dan cuba meniup api yang dinyalakan mengguna pemetik api untuk mernguji sama ada angin boleh menembusi mask tersebut ataupun tidak. Hasilnya, tiada angin yang keluar dan api yang menyala pada pemetik api juga tidak terpadam.

Kemudian, seorang penonton mahu Aliff cuba menuang air pada mask berkenaan untuk menguji samada air boleh menembusi mask tersebut atau tidak. Untuk ujikaji kedua, apabila menuang air ke dalam mask tersebut air yang dituang tadi kelihatan menitik menembusi mask tersebut.

Beliau kemudian cuba membuat perkara yang sama mengunakan mask 3 PLY namun begitu tidak ada air yang menitis keluar. Oleh itu ramai yang mula komen memerli tindakan beliau.

Pendapat Da’i Wan Tentang Isu Ini

Tetapi lain pula pandangan dari salah seorang pendakwah selebriti Da’I Wan. Beliau menganggap ini adalah satu perkara yang serius kerana telah melibatkan penipuan dalam jualan.

Ini bukan lagi satu kelucuan, ini satu pendvstaan yang terang-terangan wujud ketika mengiklankan produknya ketika berniaga. Perbuatan Dato Aliff Syukri jelas h4ram, & jika dia teruskan maka dihukvmkan pada zahirnya berd0sa. Jika berterusan, maka ia akan menjadi bagian dari d0sa besar, dan dia perlu bertaubat pada Allah swt & meminta maaf pada semua yang telah mendengar marketing penipuan dalam penjualan produk Face Mask yang sangat ‘Defective’ & mungkin akan meng4ncam nyawa buat siapa yang telah membelinya.

Jelas, air menitis dengan laju (Bocor) walaupun hanya diletakkan sedikit sahaja. Kemudian, cepat2 disorokkan ketepi bila tampak kebocoran berlaku disitu dan mengatakan ia produk berkualiti. Sudahlah jual produk yang defective , kemudian men1pu dalam penghebahan penjualan pula. Sesungguhnya Dato’ Aliff telah mencipta rantaian d0sa yang tidak terperi jika berniaga seperti ini.

Face mask adalah sangat penting, untuk membasmi kuman / v1rus dari orang yang memakainya. Mana mungkin Face Mask yg dijual oleh Dato’ Aliff tersebut dapat menjalankan peranan utk melindungi orang lain dari si pemakainya & ini merbah4ya, bahkan mungkin akan terus memberi anc4man peny4kit pada yang lain. Saya dibenarkan tegur terbuka dlm k3s seperti ini kerana ia satu hal yg membawa keburukan pada semua. Dato’ Aliff, sila hentikan penjualan produk Face Mask ini!

Bertaubatlah kepada Allah swt, takutlah pada azab org2 yg menipu dalam perniagaan. Hari ini Allah swt mungkin memberi kamu nikmat, tapi ingat, tidak semua nikmat itu baik utk kamu di hari akhir4t, terkadang ia rupanya bagian dari ‘Istidraj’. Hati2lah Dato’, ramai org yg berniaga tergelincir jatuh masuk ke dalam ner4ka & menerima azab yang p3rit dari Allah swt. Kepada seluruh rakyat Malaysia, umumnya saya boleh mengarahkan kini, untuk berhentilah dari membeli produk dia ini & belilah Face Mask yg mematuhi piawaian shj.

Sesungguhnya dia telah men1pu ketika berniaga, & orang2 seperti ini tidak layak lagi dihorm4ti dalam perniagaannya. Kita dibenarkan utk bersangka burvk kepada peniaga yg jelas & terang-terangan men1pu dalam perniagaan utk lebih ‘Ihtiyat’ (Berhati-hati dengannya). Semoga Allah jaga kita semua dari t1pu daya seperti ini.

– Dai Wan
View this post on Instagram

Ini bukan lagi satu kelucuan, ini satu pendustaan yang terang-terangan wujud ketika mengiklankan produknya ketika berniaga. Perbuatan Dato Aliff Syukri jelas haram, & jika dia teruskan maka dihukumkan pada zahirnya berdosa. Jika berterusan, maka ia akan menjadi bagian dari dosa besar, dan dia perlu bertaubat pada Allah swt & meminta maaf pada semua yang telah mendengar marketing penipuan dalam penjualan produk Face Mask yang sangat ‘Defective’ & mungkin akan mengancam nyawa buat siapa yang telah membelinya. Jelas, air menitis dengan laju (Bocor) walaupun hanya diletakkan sedikit sahaja. Kemudian, cepat2 disorokkan ketepi bila tampak kebocoran berlaku disitu dan mengatakan ia produk berkualiti. Sudahlah jual produk yang defective , kemudian menipu dalam penghebahan penjualan pula. Sesungguhnya Dato’ Aliff telah mencipta rantaian dosa yang tidak terperi jika berniaga seperti ini. Face mask adalah sangat penting, untuk membasmi kuman / virus dari orang yang memakainya. Mana mungkin Face Mask yg dijual oleh Dato’ Aliff tersebut dapat menjalankan peranan utk melindungi orang lain dari si pemakainya & ini merbahaya, bahkan mungkin akan terus memberi ancaman penyakit pada yang lain. Saya dibenarkan tegur terbuka dlm kes seperti ini kerana ia satu hal yg membawa keburukan pada semua. Dato’ Aliff, sila hentikan penjualan produk Face Mask ini! Bertaubatlah kepada Allah swt, takutlah pada azab org2 yg menipu dalam perniagaan. Hari ini Allah swt mungkin memberi kamu nikmat, tapi ingat, tidak semua nikmat itu baik utk kamu di hari akhirat, terkadang ia rupanya bagian dari ‘Istidraj’. Hati2lah Dato’, ramai org yg berniaga tergelincir jatuh masuk ke dalam neraka & menerima azab yang perit dari Allah swt. Kepada seluruh rakyat Malaysia, umumnya saya boleh mengarahkan kini, untuk berhentilah dari membeli produk dia ini & belilah Face Mask yg mematuhi piawaian shj. Sesungguhnya dia telah menipu ketika berniaga, & orang2 seperti ini tidak layak lagi dihormati dalam perniagaannya. Kita dibenarkan utk bersangka buruk kepada peniaga yg jelas & terang-terangan menipu dalam perniagaan utk lebih ‘Ihtiyat’ (Berhati-hati dengannya). Semoga Allah jaga kita semua dari tipu daya seperti ini.

A post shared by Mr. WD (Official) (@wandazrin) on

Ini Bukan Sesuatu Kelucuan Tapi Satu Pendustaan

Ini bukan lagi satu kelucuan, ini satu pendustaan yang terang-terangan wujud ketika mengiklankan produknya ketika berniaga. Perbuatan Dato Aliff Syukri jelas haram, & jika dia teruskan maka dihukumkan pada zahirnya berdosa. Jika berterusan, maka ia akan menjadi bagian dari dosa besar, dan dia perlu bertaubat pada Allah swt & meminta maaf pada semua yang telah mendengar marketing penipuan dalam penjualan produk Face Mask yang sangat ‘Defective’ & mungkin akan mengancam nyawa buat siapa yang telah membelinya.

Jelas, air menitis dengan laju (Bocor) walaupun hanya diletakkan sedikit sahaja. Kemudian, cepat2 disorokkan ketepi bila tampak kebocoran berlaku disitu dan mengatakan ia produk berkualiti. Sudahlah jual produk yang defective , kemudian menipu dalam penghebahan penjualan pula.

Sesungguhnya Dato’ Aliff telah mencipta rantaian dosa yang tidak terperi jika berniaga seperti ini. Face mask adalah sangat penting, untuk membasmi kuman / virus dari orang yang memakainya.

Mana mungkin Face Mask yg dijual oleh Dato’ Aliff tersebut dapat menjalankan peranan utk melindungi orang lain dari si pemakainya & ini merbahaya, bahkan mungkin akan terus memberi ancaman penyakit pada yang lain.

Saya dibenarkan tegur terbuka dlm kes seperti ini kerana ia satu hal yg membawa keburukan pada semua. Dato’ Aliff, sila hentikan penjualan produk Face Mask ini! Bertaubatlah kepada Allah swt, takutlah pada azab org2 yg menipu dalam perniagaan.

Hari ini Allah swt mungkin memberi kamu nikmat, tapi ingat, tidak semua nikmat itu baik utk kamu di hari akhirat, terkadang ia rupanya bagian dari ‘Istidraj’. Hati2lah Dato’, ramai org yg berniaga tergelincir jatuh masuk ke dalam neraka & menerima azab yang perit dari Allah swt.

Kepada seluruh rakyat Malaysia, umumnya saya boleh mengarahkan kini, untuk berhentilah dari membeli produk dia ini & belilah Face Mask yg mematuhi piawaian shj.

Sesungguhnya dia telah menipu ketika berniaga, & orang2 seperti ini tidak layak lagi dihormati dalam perniagaannya. Kita dibenarkan utk bersangka buruk kepada peniaga yg jelas & terang-terangan menipu dalam perniagaan utk lebih ‘Ihtiyat’ (Berhati-hati dengannya).

Semoga Allah jaga kita semua dari tipu daya seperti ini.

– Dai Wan

Perkongsian yang dimuat naik oleh Da’i Wan mendapat pelbagai komen yang rata-rata bersetuju dengan penjelasan yang diberikan.

Apa-apa pun kita harapkan Dato’ Aliff dapat lebih peka tentang apa yang dijual.

What do you think?

83 Points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Noorkhiriah Umum Drama NUR Ditayangkan Semula, Peminat Teruja Walaupun…

Emma Maembong

Baru 2 Bulan Nikah, Emma Maembong Tunjuk True Color & Perangai Sebenar