in , ,

Ziana Zain Tak Mahu Dilabel Tangkap Muat, Akui Sukar Cari Lagu Bermutu

WANITA besi ini cukup tenang tatkala berbicara. Dia punya aura sendiri, tidak mudah melenting atau mudah terasa dengan apa jua soalan. Pengalamannya mengajar erti tenang.

Satu persatu ayat disusun cantik agar maksud difahami. Tidak mahu disalah erti, dia bijak menjawab. Apatah lagi, dia memang ramah dan cukup santai. Selayaknya bergelar penyanyi bertaraf diva, Ziana Zain mengakui dia sukar mencari material lagu untuk diperdengar. Bukan cerewet namun, penyanyi Madah Berhelah ini tidak mahu tangkap muat.

Lebih 20 tahun mengabdikan diri dalam dunia seni, Ziana sebolehnya tidak mahu mengecewakan mana-mana pihak. Seleksi lagu adalah profil seni yang tidak boleh diambil ringan.

Ziana Zain

Namun dia sedar, peredaran dunia muzik kini menuntutnya supaya selari dengan permintaan peminat. Tetapi dia sesekali tidak akan memungkiri prinsip seni yang sudah lama ditanam dalam hati.

“Sebenarnya sudah lama mencari material lagu yang sesuai dengan saya. Bukan bersikap cerewet atau memilih, tetapi saya tahu apa yang terbaik untuk kerjaya seni. Tak boleh buat main-main.

“Lagu zaman sekarang, popular sekadar setahun dua. Selepas itu, peminat akan lupa. Tidak seperti lagu-lagu artis dahulu, bertahan sehingga sekarang. Malah, peminat muda juga masih dengar.

“Kita kalau demand lebih, peminat kecam. Tetapi mereka juga harus sedar, kita tak boleh tangkap muat. Kalau tak sedap, kita juga kena. Lagipun, kalau buat persembahan, lagu lama juga orang minta kita nyanyi,”

– Ziana Zain

Barisan lagu-lagu malar segarnya yang popular juga antara punca penyanyi bersuara emas ini cukup sukar mencari lagu. Dia harus memastikan lagu-lagu baru boleh berdiri sebaris dengan lagu-lagu hits antaranya Menadah GemirisAnggapanmu dan Korban Kasih.

Malah, ibu tunggal kepada empat orang anak ini mengakui dia cukup sukar mencari lagu yang dekat di jiwanya. Sementelah, lagu-lagunya dahulu memang cukup dalam dari segi lirik dan rintih melodinya.

“Ramai artis lama bila buat lagu, radio tak main. Ya memang sekarang ada platform digital lain tetapi kita tak boleh menafikan peranan radio untuk mempromosi lagu baharu,”

– Ziana Zain
Sumber: Utusan Malaysia
Ziana Zain

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Safiey Illias | 16

Safiey Illias Terima Kecaman Netizen, Anggap Satu Ujian

Dian Hashim | 17

Gelaran Go-Go Smasher Temukan Jodoh Dian Hashim Bersama Kru Music