in , ,

Madam Kembali Rancak Dengan ‘NONA’, Gabung Muzik Nusantara & Moden

Band Rock Pertama Rocketfuel Entertainment Muncul Dengan Single Terbaharu Setelah Hampir Setahun Menyepi

Band rock pertama Rocketfuel Entertainment, MADAM, yang dianggotai empat pemuzik muda penuh bakat, Putera (vokalis), Azuan (pemain bass), Herman (pemain dram) dan Fadhil (gitaris) kembali merancakkan persada industri muzik tempatan dengan kelahiran single terbaharu mereka berjudul ‘Nona’. Istimewanya pada kali ini, lagu tersebut dihasilkan sepenuhnya oleh mereka sendiri.

“Buat pertama kalinya, MADAM muncul dengan single cetusan ilham kami sendiri tanpa penglibatan mana-mana komposer luar. 

“Saya sendiri yang menulis lirik Nona manakala melodinya pula disempurnakan oleh kami berempat” jelas Putera.

Single terakhir MADAM berjudul Kekasihku telah diriliskan hampir setahun yang lepas, setelah itu band tersebut agak sepi tanpa kehadiran single baharu.

“Selepas muncul dengan tiga single hasil ciptaan komposer lain sebelum ini, kami berbincang dengan pihak Rocketfuel untuk menghasilkan karya sendiri, dan setelah beberapa kali perbincangan dilakukan serta beberapa lagu dicadangkan, barulah proses rakaman Nona dapat dimulakan. 

“Memandangkan ini pertama kali kami menghasilkan sebuah lagu secara langsung dari awal sehingga akhir, sedikit masa diperlukan untuk memastikan karya yang kami ciptakan adalah memuaskan dan sesuai dengan selera pasaran masa kini,” kata Azuan.

Madam

Lagu berjudul Nona ini menceritakan tentang sebuah kisah bagaimana seorang lelaki yang bertemu dengan seorang wanita lalu jatuh cinta dengan keindahan paras dan peribadi wanita itu. 

Nona yang merupakan panggilan buat gadis-gadis yang belum berkahwin merupakan lagu tentang cinta yang ingin dibawa ke akhir hayat,” terang Herman.

Masih mengekalkan genre rock yang merupakan ‘trademark’ MADAM, namun menariknya lagu Nona ini, ia diberikan kelainan dengan suntikan elemen muzik nusantara atau ‘Kemelayuan’ dalam paduan moden yang lebih rancak. 

“Kami sengaja membawa ‘mood’ yang lebih gembira dalam lagu ini berbanding sebelumnya, kerana single-single kami terdahulu hadir dengan nada yang sedih, dan dengan terlahirnya Nona, ia menanda kematangan MADAM dalam membawa muzik rock yang pelbagai.

“Hampir sebulan tempoh yang diperuntukkan untuk menyiapkan Nona. Proses rakaman memakan masa selama tiga hari saja, manakala proses pengubahsuaian serta mixing mengambil masa yang lama demi mencari dan membentuk muzik mengikut citarasa kami,” tambah Fadhil.

Video muzik (MV) MADAM pada kali ini keluar dari imej kebiasaan mereka sebelumnya, dengan menampilkan sesuatu yang baharu, tema estetika Jepun dipilih dengan menggambarkan Nona sebagai seorang gadis geisha.

Madam

MADAM yang bermaksud ‘Men of Another Day Another Music’ semakin berkembang secara muzikal sebagai sebuah band rock dengan menampilkan pendekatan tersendiri.

“Banyak perubahan yang kami rasakan sejak awal kemunculan hingga sekarang. Kini, kami lebih terbuka untuk menerima genre muzik lain, dan dengan munculnya Nona, kelainan yang kami terapkan adalah dari segi pemilihan bunyi, instrumen dan elemen,” ujar Putera.

Kata Encik Erick Yew, selaku Ketua Label dan Penerbitan Rocketfuel Entertainment, “Sejak kemunculan MADAM dengan single pertamanya, kami lihat band ini semakin berekembang dan mula mengukuhkan tapaknya di industri muzik Malaysia.

“Syabas saya ucapkan buat mereka dan semoga single Nona hasil ciptaan mereka sepenuhnya ini menguatkan lagi pengaruh MADAM terhadap penggemar muzik rock tempatan.

Akhiri Putera, “Setelah jurang masa yang agak lama dengan single sebelum ini, MADAM berharapan agar single Nona dapat mengubati rindu buat peminat dan mendapat tempat di hati pendengar, bukan sahaja peminat bahkan pendengar baru yang belum mengenali MADAM seterusnya menaikkan lagi nilai muat turun dan jumlah tontonan.

“Semoga karya seperti ini diharapkan mampu mengukuhkan lagi kedudukan MADAM dalam memeriahkan industri muzik tanah air.

Lagu ‘Nona’ boleh dimuat turun di iTunes dan boleh juga dijadikan sebagai nada dering panggilan menerusi ke semua syarikat telekomunikasi tempatan serta boleh didengar dan nikmati pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian seperti Apple Music, Spotify, Joox, YouTube Music, KKBox dan Deezer.

Manakala MV single ini pula boleh ditonton secara eksklusif di saluran YouTube Rocketfuel Network.

Madam

Tajuk : NONA

Artis : MADAM

Penulis Lirik : Putera

Komposer : Putera, Azuan, Herman & Fadhil

Terbitan : Rocketfuel Entertainment Sdn. Bhd.

Putih merah wajahmu

Bibir tanpa senyum

Redup mata pun cukup

Khayalkan mindaku

Ikal rambut 

Angin meniup oh harum mu

Kau dalam anganku

Dengar kan puspita

Luahan kata-kata cinta aku

Hanya untukmu

Oh nona nona

Terima lah kekanda

Kota cinta kita telah ku hiaskan dengan taman asmara

Oh nona nona

Berikan kasih mesra 

Dalam jaga lena dalam indah gundah

Bersama selamanya

(Benarkah kekanda, luahan kata kata cinta kamu..)

Hanya untukmu

Oh nona nona

Terima lah kekanda

Kota cinta kita telah ku hiaskan dengan taman asmara

Oh nona nona

Berikan kasih mesra 

Dalam jaga lena dalam indah gundah

Bersama selamanya

Oh nona nona

Terima lah kekanda

Kota cinta kita telah ku hiaskan dengan taman asmara

Oh nona nona

Berikan kasih mesra 

Dalam jaga lena dalam indah gundah

Bersama selamanya

Saat rambutmu telah memutih

Nafas di duniaku berakhir

Engkau aku cinta selamanya

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Zizi Kirana

Lancar Single PIJAK Selepas Berhijab, Zizi Kirana Akui Perlu Jaga Batas

Sparkgirls | 20

Grup Baru, SPARKGIRLS Pertaruh Single Pertama Berjudul BLOODY LOVE