in , ,

Here Comes July Angkat Kuasa Wanita Dalam JUWITA

Semakin mendapat tempat dalam kalangan peminat muzik indie tempatan, kumpulan Here Comes July (HCJ) kian rancak mengatur kerjaya seni. Terakhir tampil dengan lagu Malam Hari, kini kumpulan ini kembali dengan lagu baru berjudul Juwita.

HCJ yang dianggotai Wan Lukman sebagai vokalis, Arfan Zainuddin (gitar utama), Adam Hariz (gitar ritma), Haziq Hashim (pemain bass), dan Irfan Ismail (dram) mengangkat kuasa wanita sebagai fokus utama. Sekali gus, Juwita pastinya memiliki kekuatan daripada mesej penting itu sendiri.

Saban kali lagu yang dihasilkan dengan menggunakan judul nama seseorang wanita berkisar mengenai individu tertentu. Namun, lagu ini sebaliknya membawa pengertian lebih luas merangkumi wanita daripada pelbagai latar belakang. Menurut vokalisnya, Wan Lukman, Juwita adalah perwakilan kepada setiap wanita yang wujud di muka bumi ini.

HERE COMES JULY - JUWITA (SINGLE COVER)

“Idea untuk lagu Juwita ini tercetus lebih kurang setahun yang lalu. Juwita dalam takrifan kami adalah perwakilan terhadap seluruh wanita yang wujud dalam hidup kita. Tidak kiralah ibu kita, teman wanita, kakak, sesiapa sahaja yang digelar wanita, dialah Juwita. Juwita yang tak pernah berkira, tak pernah penat, tak pernah beri alasan,” katanya.

Kehebatan wanita sememangnya sukar disangkal. Setiap wanita menurut HCY memiliki kuasa tersendiri yang mampu memberi kesan besar dalam hidup seseorang.

Mengambil kira situasi pandemik semasa juga, mereka tujukan khas lagu Juwita kepada pejuang barisan hadapan wanita yang tidak lelah menyelamatkan ramai pesakit.

HERE COMES JULY

“Selain ditujukan buat seluruh wanita secara amnya, lagu ini didedikasi khas buat barisan hadapan wanita kita. Mereka tidak henti bekerja keras demi negara dan pada masa sama, masih berbakti untuk keluarga,” katanya lagi.

Mendapat sentuhan keseluruhan anggotanya sendiri untuk penghasilan Juwita, Wan Lukman mendedahkan prosesnya berlaku sangat pantas dan spontan. Semestinya, paling memberi inspirasi kepada mereka adalah perjuangan barisan hadapan wanita. Menariknya, mereka turut mendapat sokongan untuk susunan muzik daripada Taja.

“Biasanya, idea tercetus tanpa dirancang. Inspirasi melodinya tercetus semasa seluruh anggota kami tengah main game dalam talian semasa PKP pertama. Selepas itu, HCJ bertukar idea dan pandangan dari awal pagi hingga ke lewat malam setiap hari. Atas tunjuk ajar dan nasihat Taja, terhasillah susunan yang paling menusuk kalbu untuk Juwita,” katanya.

Juwita boleh dinikmati menerusi semua platform penstriman muzik terpilih antaranya Apple Music, Deezer, JOOX, KKBox, Spotify, Youtube & Youtube Music.

What do you think?

73 Points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Awal Ashaari & Elly Mazlein Selaku Pengacara, Diskusi Berani Isu Tabu Dalam BORAK KELAMIN

Anas Ridzuan & Ana Syuhada Terpilih sebagai Famili Duo Pilihan Bawa Pulang RM 10,000