in

FESTIVAL MUZIK KL 2011 Perkenal Konsep Muzik Untuk Rakyat

FESTIVAL MUZIK KL 2011 PERKENAL KONSEP MUZIK UNTUK RAKYAT

Pada 6 Jun lalu, Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), YBhg. Dato’ Norliza Rofli telah mengumumkan senarai artis yang terlibat dalam pengisian Festival Muzik KL 2011 (FMKL) yang akan berlangsung dari 1 – 3 Julai di Panggung Sari, Istana Budaya, dalam satu sidang media di Borneo Baruk Club, Kuala Lumpur.

Bagi meneruskan tradisi sejak mula festival ini diadakan bermula pada 1 Julai 2005 yang lalu, FMKL yang masuk tahun ketujuh (7) penganjurannya pada 2011 ini merupakan satu proses penjanaan aktiviti seni muzik yang direncanakan oleh JKKN dan sebagaimana lazimnya menjadi antara sorotan utama bagi pembuka tirai Festival KL. Semenjak penganjurannya pada tahun 2005, FMKL telah berjaya menarik hampir 30,800 orang pengunjung dan peminat seni muzik tanahair dan khususnya peminat dari negara jiran berdekatan.

KL MUZIK200406297065

FMKL 2011 menampilkan pelbagai kelainan yang cuba ditonjolkan untuk 2011 ini. Sebanyak lima (5) pengisian utama bagi festival yang merangkumi Konsert Utama, Konsert Terbuka @Laman Beringin, Pertandingan, Seminar Muzik dan Jualan dan Pameran Produk Muzik. Pendekatan ke arah penyemarakkan muzik di kalangan generasi muda ditekankan apabila pelbagai ‘genre’ muzik yang bukan sahaja untuk golongan ‘elit’ tetapi pandangan serta minat anak muda menjadi landasan FMKL 2011 kali ini. Berunsurkan muzik untuk semua rakyat, pendekatan melalui pemilihan artis, serta pengisian program jelas mempertaruhkan tujuan tersebut.

Persembahan setiap malam pada 1-3 Julai di Konsert Utama yang bertemakan “Kembara Muzik: Klasik ke Kontemporari” bertujuan mengajak khalayak untuk mengembalikan nostalgia muzik klasik dan meraikan muzik kontemporari di pentas berprestij. Pertaruhan artis veteran hinggalah yang baru menepati tema persembahan muzik klasik ke kontemporari, manakala muzik iringan terdiri dari gabungan pemuzik Malaysian All Stars dan Orkestra Tradisional Malaysia (OTM); Festival Muzik KL mengajak penonton meneroka sejarah perkembangan muzik tanah air dalam satu pengembaraan muzik.

KL MUZIK200406297064

Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), YBhg. Dato’ Norliza Rofli

Justeru, penampilan nama-nama besar dalam industri seperti Dato’ M. Daud Kilau, Dato’ Khatijah Ibrahim dan bintang-bintang kontemporari dari generasi muda seperti Jaclyn Victor, Dayang Nurfaizah, One Nation Emcees, Aizat, Najwa Mahiaddin, Azlan & the Typewriter dan Suki Low mendapat tempat dalam festival kali ini. Manakala barisan kumpulan indie yang sebahagian besarnya mendapat slot bagi Konsert Terbuka @ Laman Beringin sama ada Konsert “unplugged” atau “indie” terdiri daripada Tilu, Father Father, Fauziah Gambus & Band, House of 5, Ayu Jazzrin, Johnny Comes Lately, Asfar Alias dan Cynosure.

Untuk tema yang dipilih, setiap persembahan akan menampilkan konsep Klasik, Nusantara dan Sejagat dalam satu malam selama tiga malam berturut-berturut.
Pada 1 Julai – Penyanyi jemputan seperti Dato’ Khadijah Ibrahim, Dayang Nurfaizah dan Aizat akan menjadi tetamu istimewa manakala One Nation Emcees akan menguasai pentas pada setiap malam dari 1 hingga 3 Julai. Malam kedua iaitu pada 2 Julai, suasana muzik yang berentak ‘soul’ lebih mewarnai dengan penampilan istimewa Najwa Mahiaddin, Suki OIAM, Dato’ M. Daud Kilau, Bahbola dan One Nation Emcees. Malam Ketiga, 3 Julai pula akan memaparkan irama yang pelbagai sifatnya dengan artis jemputan Jaclyn Victor, Azlan & Typewriter, Dato’ M. Daud Kilau dan Bahbola.

Dengan barisan artis yang terpilih dan muzik iringan dari Malaysian All Stars dan OTM di bawah pimpinan Pengarah Muzik Aubrey Suweto; Festival Muzik KL 2011 pastinya menjanjikan satu kelainan yang mengesankan tahun ini apatah lagi dipersembahkan di pentas berprestij, Panggung Sari.

Festival Muzik 2011 juga bakal menjadi satu medium bagi bakat-bakat baru mengetengahkan diri mereka melalui Konsert Laman Beringin yang menampilkan tema seperti “Bintang IPT”, “Unplugged” dan “ Indie” yang akan dilaksanakan sebelum konsert-konsert utama berlangsung. Begitu juga bagi slot Pertandingan @Laman Beringin yang membariskan Pertandingan Akustika Gitar Gempaq, Kl Got Talent dan Cabaran Kompang Challenge yang pastinya akan memeriahkan serta memberi impak baru kepada suasana festival di Istana Budaya pastinya. Manakala slot Seminar Muzik yang berlangsung pada 2 Julai di Auditorium Balai Seni Lukis Negara pula akan menampilkan tokoh-tokoh penceramah dalam bidang muzik seperti En. Fauzi Marzuki – (Bagaimana menghasilkan karya hebat ) En. Norman Abd. Halim (Pemasaran Muzik), En Ong Peng Chu (Muzik dan Masyarakat) dan En Ayob Irahim (Kerjaya Prospek Muzik Tradisional). Yuran Pendaftaran seminar hanya bernilai RM 50 bagi pelajar manakala RM 80 (Orang awam) yang boleh dibayar semasa pendaftaran. Seminar Sehari ini akan bermula pada jam 8.30 pagi hingga 5.00 petang

Wadah (showcase) bagi festival tersebut akan dilaksanakan di sekitar Kuala Lumpur pada 18, 19 dan 25 Jun yang menampilkan beberapa artis yang terlibat dalam festival untuk memberikan sedikit gambaran kepada khalayak tentang Festival Muzik KL dan menyemarakkan Kuala Lumpur sebagai kota seniman dan memelihara muzik yang telah menjadi sebahagian dari budaya masyarakat Malaysia.

JKKN ialah sebuah agensi di bawah KPKK yang menjalankan aktiviti-aktiviti kebudayaan dan kesenian di Malaysia. FMKL 2011 dianjurkan oleh Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) bersama Kementerian Pelancongan Malaysia dengan kerjasama Istana Budaya dan diUrus Setiakan oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara.

Orang ramai boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang Festival Muzik KL melalui laman sesawang rasmi, www.klfestival.org.my yang mula beroperasi mulai 1 Jun lalu.

KL MUZIK200406297067

KL MUZIK200406297069

KL MUZIK200406297070

KL MUZIK200406297072

KL MUZIK200406297074

KL MUZIK200406297075

KL MUZIK200406297076

KL MUZIK200406297077

KL MUZIK200406297078

What do you think?

73 points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Budiey di Ruangan Zass Profile SINAR HARIAN Hari Ini

Senarai Pencalonan Penuh Anugerah Planet Muzik 2011