in , , ,

Yang Ditunggu oleh Peminat Sudah Tiba, Yonnyboii Lancar Album E.P Berjudul YONNY

Penyanyi emo-rap popular Yonnyboii melakar sejarah tersendiri apabila tampil dengan sebuah album E.P. yang cukup istimewa berjudul ‘Yonny’, naskah yang akan mengungguli carta-carta muzik tempatan!

Tampil dengan sembilan buah lagu, padat dengan lontaran vokal penuh emosi pastinya akan mengubat kerinduan terhadap peminat Yonnyboii yang menantikan buah tangan bintang pujaan Malaysia ini. Sarat dengan pelbagai adunan emosi, penyanyi rap cukup terkenal sebagai pelakar melodi ini menyatakan kemunculan album E.P Yonny sebagai hadiah tidak ternilai bukan sahaja buat peminat-peminatnya bahkan sebuah karya mukadimah atau pengenalan dirinya kepada khalayak umum tentang siapakah Yonnyboii sebenar.

Sungguhpun hanya berstatus album E.P, namun album ini sarat dengan pengisian jiwa muzik tulus untuk pendengar memahami gelojak rasa yang harus diteroka dan dihayati dalam setiap bait lirik dan melodi dihasilkan.

Yonnyboii

“Menerusi album E.P ini saya mengambil kesempatan memperkenalkan diri saya sebenar dengan menyatakan kejujuran setiap lenggok melodi serta pengisian lirik yang terkandung menerusi lagu-lagu saya sampaikan.

Apa saya boleh nyatakan, album ini sarat merencanakan warna-warni seni Yonny, bak pelangi.

Sebuah penceritaan sebelum dan selepas, ibarat rangka yang dibina untuk mengukuhkan pelengkap karya dalam album penuh selepas album E.P.

Ibaratnya album E.P. Yonny adalah rangka sebelum manakala album penuh bakal terbit nanti pula merupakan binaan selepas yang telah lengkap strukturnya,”

Yonnyboii

Formula Yonnyboii Bikin Lagu Jadi Jutaan Tontonan

Sebagai bintang mega yang telah mencatatkan pencapaian sejarah industri hiburan sebagai lagu paling banyak dimainkan menerusi pelantar digital, Yonnyboii seakan sudah arif dengan selera pendengar sekarang. Tidak mustahil dengan kemunculan album E.P ‘Yonny’ bakal sekali lagi memukau peminat industri hiburan tanahair kerana magis yang ada pada bintang hebat seperti Yonnyboii! 

Buktinya, single SALAHKU yang diterbitkan kurang beberapa bulan yang lalu telah mendapat tontonan lebih tiga juta tontonan di Youtube dan tular di semua pelantar muzik atas talian. Rentetan kejayaan demi kejayaan, tanpa memandang ke belakang, Yonnyboii terus melangkah melahirkan lagu-lagu berkualiti dalam album E.P “Yonny”, mahu mengulangi semula formula kejayaan sama dengan bekerjasama penerbit-penerbit yang dipertanggungjawab membantunya sebelum ini. 

“Bagi saya, tak susah nak hasilkan album E.P. apabila dapat bekerja secara profesional dengan orang yang kita percayai. Sesunguhnya, terus-terang saya nyatakan kalau boleh saya nak buat semuanya sendiri, susah sebenarnya sebelum ini kerja-kerja seni saya dapat sentuhan orang lain. Namun selepas pengalaman kejayaan lalu, serta kualiti yang ada pada produser-produser ini menepati kehendak saya, saya rasa tidak salah untuk membina keyakinan dan mencipta semula kejayaan seperti sebelumnya,”

Yonnyboii
Yonnyboii

Enam orang penerbit berbakat besar seperti Adam E, Freddie Laut,  zachsutton, Vincent88, Mingaling dan Wolfie menjadi tunjang kepada pembikinan lagu-lagu seperti Salahku, Salahku 3.0, Pelikk, Bayang, Hidup Giler, Sheenta, Sheenta With Shee, Boleh Bla, Aku Itu Aku. Lagu Bayang misalnya mendapat sentuhan penerbit Adam E, penggubah lagu muda yang telah banyak menerbitkan lagu-lagu hit Yonnyboii sehingga menjadi siulan anak muda hari ini.

Mengambil masa kurang  empat minggu ketika musim pandemik, sebanyak 80 peratus lagu-lagu dalam album E.P ini merupakan lagu-lagu yang pernah dirakamkan tetapi digubah semula dengan sentuhan penambahbaikan kualiti rakaman luar biasa. 

Yonnyboii

Sheenta – Yonnyboii Karang Lagu Cinta? 

Kemunculan album E.P Yonnyboii menampilkan sisi lain penyanyi kelahiran negeri Perak ini apabila Yonny menggarap elemen cinta dalam lagu ‘Sheenta’, sebuah lagu yang berkisahkan seorang yang sudah angau dan mabuk cinta pada seorang gadis yang telah mencuit hatinya. 

“Lagu ini menggambarkan bagaimana seseorang itu mahu meluahkan perasaan yang dipendam terhadap ‘crush’ dan berusaha untuk menawan hatinya. Menerusi lagu Sheenta juga dia mengisytiharkan rasa cinta pada buah hatinya itu dengan penuh rasa ikhlas dan tulus,” jelasnya tersenyum. 

Yonnyboii

Apa yang menarik lagi, terdapat dua versi lagu Sheenta iaitu versi asal dan versi penampilan bersama bakat baru, Shee (Instagram – @sheeofficiall), sosial media influencer yang turut menyumbang suara dalam lagu cinta luar biasa ini. Berbeza dengan lagu-lagu hits garapannya, Sheenta pastinya akan menjadi batu pengukur terhadap kehebatan Yonnyboii menghasilkan karya secara versatilemengikut acuannya sendiri. Dengarkan, dan nilai sendiri!

“Harapan saya tidaklah terlalu tinggi, saya cuma minta pendengar menghayati sendiri setiap karya terhasil untuk mengenali siapa Yonnyboii. Setiap album baik album E.P sekalipun terkandung kisah perjalanan cerita hidup saya diterjemahkan dalam bentuk muzik, tersusun rapi untuk dikongsi secara eksklusif kepada pendengar-pendengar yang sentiasa menyokong saya. There’s story behind everything!” bicaranya lanjut dengan cukup teruja.

Album E.P berjudul ‘Yonny’ mengandungi sembilan buah lagu hebat Yonnyboii diterbitkan oleh syarikat rakaman Universal Music Malaysia dan Def Jam Malaysia boleh didengari semua pelantar muzik bermula 18 Disember 2020. Anda dah sedia untuk dipukau oleh Yonnyboii?

Yonnyboii
Yonnyboii
Yonnyboii

Mengenai Def Jam South East Asia

Pada tahun 1984, Def Jam Recordings muncul di New York City untuk mendorong budaya hip-hop ke tahap yang baru. Dalam beberapa dekad yang lalu, rumah yang dibina oleh Russell Simmons dan Rick Rubin lebih dari sekadar memenuhi tujuannya dibina, malah ia menjadi antara salah satu pengedar hiburan hip-hop yang paling dikenali di seluruh dunia.

Pada bulan September 2019 dalam satu persidangan All That Matters di Singapura, penubuhan Def Jam South East Asia (SEA) telah diumumkan, dengan barisan bakat besar serantau yang merangkumi Joe Flizzow dari Malaysia, Daboyway dari Thailand, A. Nayaka dari Indonesia, dan Fariz Jabba dan Yung Raja dari Singapura.

Def Jam pernah mewakili nama-nama besar dunia muzik seperti Run-DMC, LL Cool J, The Beastie Boys, Public Enemy, Jay Z, Kanye West, Nas, Rihanna, Justin Bieber, 2 Chainz and Desiigner. 

Sejak pelancarannya, Def Jam SEA telah berjaya dalam permainan muziknya dalam acara berprofil tinggi seperti konvensyen Culture Cartel 2019 di Singapura, di samping membantu dengan kemasukan perniagaan sukan global JD Sport ke dalam pasaran Thailand ketika upacara pelancaran label tersebut di Bangkok.

Dengan pengaruh hip-hop yang telah meluas di dunia, tidak lama masa yang diambil oleh Def Jam untuk meluaskan sayapnya di Asia Tenggara dengan barisan hadapan yang berbakat besar. Label ini juga sibuk membawa lebih banyak bakat hebat dari seluruh rantau ini seperti Abubakarxli dari Malaysia, Ben Utomo Indonesia dan Rayi Putra, dan kemasukan Vietnam dan Filipina ke dalam keluarga Def Jam SEA diwakili oleh SeaChains dan VVS Collective.

What do you think?

73 Points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Spesifikasi Penuh Galaxy S21 Ultra Tertiris, Cipset Exynos 2100 Dengan Sokongan S Pen

Akhirnya Terjawab Rahsia Sebalik Lagu TAMAN RASHIDAH UTAMA Yang Ditulis oleh Bob Lokman