Menu

Sensasi Selebriti

Portal Berita Hiburan, Trending & Viral, Acara, Travel, Gaya Hidup & Tech Gadget Terkini

in , ,

Santesh Lancar Single Terbaharu Berjudul ARAH TUJU Menampilkan Suara Latheefa Koya

Sebaran Kasih, sebuah organisasi nirlaba yang baru ditubuhkan yang bertujuan untuk membantu keluarga yang rentan, hari ini melancarkan “Arah Tuju,” video muzik terbaru oleh penyanyi pemenang anugerah Santesh, pengasas Rentak Angkasa.

Menampilkan lirik oleh Pannir Selvam Pranthaman, seorang rakyat Malaysia yang dijatuhkan hukuman mati di Singapura, “Arah Tuju” melihat perasaan kompleks tahanan yang dilalui ketika mereka menunggu pelaksanaan yang akan datang sementara meminta pengampunan. Lagu ini juga memuatkan suara mantan ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya, yang menceritakan mesej mengapa hukuman mati mesti dihapuskan.

Disokong oleh EU, Ensemble Contre La Peine De Mort (ECPM), Anti Death Penalty Asia Network (ADPAN), Amnesty International Malaysia dan Lawyers For Liberty, video muzik itu adalah rilis pertama yang akan menggabungkan muzik Santesh dengan lirik yang ditulis oleh Pannir dari bukunya sel di Penjara Changi, di mana dia ditahan sejak 2014. Pannir yang dibesarkan Ipoh adalah peminat muzik, memetik artis seperti Tupac Shakur dan Benzoloo sebagai inspirasi.

Projek ini bertujuan untuk memberi kesedaran mengenai kes Pannir, serta keadaan semua tahanan yang dihukum mati. Kini berusia 33 tahun, dia ditangkap pada bulan September 2014 kerana melakukan jenayah narkotik kecil di Singapura (pengedaran dadah). Walaupun bekerjasama dengan pihak berkuasa, dia dijatuhi hukuman mati pada tahun 2017.

Rayuan Pannir untuk izin untuk memulai semakan kehakiman telah didengar di Mahkamah Rayuan pada 9 Maret 2021 di hadapan Hakim Besar Sundaresh Menon, dan Hakim-hakim Rayuan Judith Prakash dan Steven Chong. Setelah mendengar pengajuan dari para peguam, Mahkamah memutuskan untuk keputusan tersebut. Sementara kami menunggu keputusan Mahkamah, kami meminta orang ramai agar memelihara Pannir dalam doa anda dan agar keadilan dan belas kasihan berlaku. 

Keluarga Pannir berharap hukuman mati terhadap Pannir akan dihapuskan. Sehingga itu, dia menghargai setiap hari, kerana dia tidak tahu apakah itu akan menjadi yang terakhir.

“Kami berharap melalui musik rap itu, kami bukan hanya dapat menarik perhatian terhadap kasus Pannir, tetapi juga memberikan gambaran tentang apa yang dialami tahanan hukuman mati dan orang yang mereka sayangi,” kata Angelia Pranthaman, presiden Sebaran Kasih dan adik kepada Pannir. 

“Kami berharap mesej yang bermanfaat dari suara saudara saya dan muzik Santesh yang indah akan membantu meningkatkan kesedaran mengenai perlunya menghapuskan hukuman mati, yang kami percaya adalah perlakuan yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Kami juga berharap dapat mendorong masyarakat untuk membiarkan pengampunan dan belas kasihan masuk ke dalam hati mereka. “

Walaupun telah menjalani hukuman mati selama empat tahun sekarang, Pannir tidak putus asa atau kecewa. Ada api di dalam dirinya, api yang membakar tanpa henti dengan keinginan untuk memberi kesedaran mengenai nasib tahanan hukuman mati, dan Santesh adalah orang yang tepat untuk memanfaatkan api ini.

Penyanyi Santesh, yang mendapat hit hebat Amalina tahun 2018 mendapat lebih 35 juta tontonan di YouTube dan pengiktirafan dari Malaysia Book of Records, telah menjadi bahagian penting dalam projek ini, menggabungkan muziknya dengan kata-kata yang ditulis oleh seseorang yang tidak pernah dia temui.

“Ketika saya pertama kali membaca lirik dari Pannir, saya terkejut dengan seberapa nyata dan jujurnya,” kata Santesh. “Oleh itu, saya teruja untuk menjadi sebahagian daripada projek ini kerana ia menggunakan muzik untuk membawa mesej pengampunan dan belas kasihan yang positif dan penuh harapan.”

Pelancaran video muzik itu juga menandakan kemunculan Sebaran Kasih Malaysia, sebuah organisasi bukan keuntungan bebas yang diketuai oleh sukarelawan dengan misi untuk mewujudkan kesan perubahan kehidupan terhadap kehidupan keluarga yang rentan.

“Sebaran Kasih adalah perpanjangan semula jadi kerja saya untuk berkempen untuk saudara saya,” kata Angelia, yang mengatakan idea untuk mewujudkan NGO yang memelihara dan merawat anggota masyarakat yang rentan berasal dari Pannir sendiri.

“Kami sangat mengetahui tenunan kompleks yang ada di masyarakat. Inilah sebabnya mengapa kami percaya bahawa tujuan kami hanya dapat dicapai dengan memperluas pekerjaan kami ke seluruh masyarakat, terutama yang terpinggir, ”kata Angelia. “Organisasi ini bertujuan untuk memperkuat seluruh komuniti dengan membuat peningkatan struktur sosio-ekonomi yang ada yang akan memberi manfaat semua orang. Visi kami adalah dunia dengan komuniti yang sihat, berdaya tahan, dan padu di mana anggota yang paling rentan dapat mencapai potensi penuh mereka. “

“Arah Tuju” akan disediakan untuk orang ramai di YouTube dan semua platform muzik utama pada 19 April dan seterusnya. Kami meminta orang ramai untuk menunjukkan sokongan anda kepada single “Arah Tuju” dan tujuan yang diwakilinya. Orang ramai juga dapat menunjukkan sokongan kepada Pannir, bersama dengan 16.131 rakyat Malaysia yang lain, dengan menandatangani petisyen untuk memperjuangkan perjuangannya di sini: http://chng.it/d4YBRrYq

Santesh Bawa Suara Banduan Hukuman Mati Melalui Arah Tuju

“Jalan hidup ini 
ada baik ada buruk
terserah pada kita 
patut pilih mana satu…”

Hampir tujuh tahun berada dalam tahanan di penjara Singapura, seorang rakyat Malaysia yang berdepan hukuman mati, P Pannir Selvam, bertekad menghantar pesanan cinta dan kemaafan menerusi lirik lagu Arah Tuju nyanyian Santesh.

Mengangkat pesan kesedaran terhadap isu hukuman mati, Santesh mengaku teruja untuk berkolaborasi bersama Pannir menerusi NGO Sebaran Kasih yang turut melancarkan musik video Arah Tuju dalam satu acara di Kuala Lumpur.

“Secara peribadi, saya merupakan pengambil risiko.

“Mungkin ada yang bertanya kenapa saya bersetuju mengambil projek ini, tapi idea utamanya adalah untuk menyampaikan pesanan,” kata Santesh pada satu sidang media selepas sesi pelancaran di Kuala Lumpur semalam.

“Setiap banduan memiliki nama, ada keluarga dan mempunyai cerita masing-masing.

“Untuk menjenamakan mereka semua sebagai penjenayah adalah amat tidak adil,” kata penyanyi Amalina itu lagi.

Santesh menjelaskan dia turut mendapat inspirasi daripada penyanyi rap Malique untuk menyampaikan pesan-pesan Pannir.

Presiden Sebaran Kasih Angelia Pranthaman – yang juga merupakan adik Pannir – berkata Santesh dipilih kerana mereka yakin penyanyi itu mampu menarik perhatian orang ramai kepada nasib banduan hukuman mati serta keluarga mereka.

“Kami berharap pesanan yang disampaikan oleh Pannir melalui suara Santesh dapat meningkatkan kesedaran terhadap keperluan memansuhkan hukuman mati yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

“Kami juga berharap ia akan membuka hati orang ramai untuk memaafkan banduan hukuman mati,” kata Angelia.

Lebih istimewa, lagu dan musik video Arah Tuju yang mula dihasilkan sekitar Ogos lalu turut menampilkan bekas ketua pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya, dengan mesej tegas menuntut pemansuhan hukuman mati.

“Mungkin hukuman mati dilihat sebagai satu isu yang sensitif tetapi terdapat mesej penting yang perlu disampaikan.

“Kita bagai dapat mendengar suara hati Pannir melalui lagu ini,” kata Latheefa yang juga merupakan pengasas Lawyers for Liberty, kumpulan hak asasi manusia yang turut mendukung pelancaran Arah Tuju.

Turut bersama di sesi pelancaran semalam ialahj ibu dan bapa Pannir, adik-beradik serta anak-anak saudaranya.

Pannir berdepan hukuman mati setelah ditahan membawa 51.84 gram dadah jenis diamorfin ketika memasuki Singapura melalui Woodlands pada 2014.

Dia disabitkan bersalah pada 27 Jun 2017 dan kini dalam proses mencabar penolakan permohonan pengampunan yang diajukannya pada 2019.

*Sumber: MalaysiaKini

Leave a Reply

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Exit mobile version