in ,

PROJECT E.A.R Membuka Tirai 2021 dengan Single Terbaharu Berjudul DARK TIMES

“Trek ini hebat – anda semua telah menulis lagu yang luar biasa”, itu adalah kata-kata dari produser legenda Butch Vig, yang visinya telah membantu membentuk “Nevermind” album kumpulan Nirvana menjadi revolusi. Dia merujuk kepada “Dark Times”, single baru dari Supergroup Asia Tenggara, Project E.A.R.

Lagu ini adalah ciptaan terbaru yang mengagumkan oleh “master” rock dan hip-hop dari seluruh Asia Tenggara. Ia membawa graviti berganda: Keadaan fizikal dan emosi yang dirasai oleh seluruh dunia ketika dikenakan perintah berkurung disebabkan oleh COVID-19 sepanjang tahun 2020 dan tragedi yang lebih peribadi bagi kumpulan ini. Pada bulan November 2020, salah seorang anggotanya, Jamir Garcia telah meninggal dunia. Kini, lagu yang sudah monumental ini disaluti mitos yang lebih bermakna. Kebenarannya, seperti yang sudah diketahui, menjadi lebih mendesak dan perlu: Apabila kita berada di tahap paling rendah, satu-satunya jalan keluar adalah ke atas.

Single Terbaharu dari PROJECT E.A.R Berjudul DARK TIMES

Perkataan E.A.R. dalam nama kumpulan ini bermaksud “East Asia Revolution” (Revolusi Asia Timur) – dan ia adalah secara literal dan konseptual sebab mengapa kumpulan ini ditubuhkan. Anggota dari beberapa kumpulan terbaik, kumpulan yang paling ‘original’ dan sangat diminati di Asia Tenggara berada dalam barisannya.

Penyanyi utama Garcia adalah anggota kumpulan metal Slapshock yang terkenal dari Filipina. Moots penyanyi kedua berasal dari kumpulan punk, rap dan metal Malaysia, Popshuvit. Dandee, anggota yang lain, adalah anggota pengasas kumpulan Bangkok Invaders yang terkenal di peringkat antarabangsa.

Anggota dari pelbagai kumpulan dari Singapura, Thailand dan Indonesia melengkapkan kumpulan itu. Sejak dimulakan, kumpulan ini telah menyalakan obor bukan hanya untuk rantau ini tetapi sebagai duta besar bagi muzik yang dimainkan.

Dan ketika kita berdiri di ambang tahun baru, kumpulan ini dengan bangga mengangkat tirai dengan mesej penuh harapan.

“Dark Times” adalah pernyataan penuh harapan yang memancar, harapan penuh keberanian dalam menghadapi kesulitan. Meletakkan penekanan lirik terhadap hip-hop dan kekuatan dorongan rock, kumpulan ini telah menunjukkan kehebatan dalam membuat muzik yang melangkau jangkaan.

Single Terbaharu dari PROJECT E.A.R Berjudul DARK TIMES

Dengan kehebatan bunyi, di mana vokal bertemu instrumen dan otot mendapat momentum, terdapat mesej yang bersinar seterang cahaya semangat manusia yang tidak dapat dipadamkan: “Dalam waktu paling gelap / Anda adalah cahaya panduan saya”.

“Ia benar-benar menggambarkan di mana kita semua berada dalam hidup kita. Sekatan pergerakan (lockdown) itu sukar bagi kita semua.

Kita semua berada di dasar – tetapi jalan keluar adalah ke atas,”

– Moots

Ditulis pada bulan Oktober 2020, lagu ini berasal dari sketsa yang dikirimkan oleh James Dewees, dahulunya dari band My Chemical Romance. Tidak lama kemudian Butch Vig sendiri menyatakan minatnya terhadap lagu tersebut, meyakinkan kumpulan ini bahawa ia harus dikongsi dengan dunia, bersama dengan koleksi yang lebih besar dalam bentuk EP. Ini menjadi lebih mendesak ketika Garcia meninggalkan bumi ini.

Single Terbaharu dari PROJECT E.A.R Berjudul DARK TIMES

“Ia bukan keputusan yang mudah untuk mengeluarkan lagu-lagu ini, tetapi melihat kembali semua mesej teks dan perbualan kami, itu adalah sesuatu yang dia benar-benar mahukan dunia mendengar.

Ini adalah lagu terakhir yang dia rakam dan dengan kata-katanya sendiri, itu adalah masa yang tepat untuk membicarakannya. Jamir adalah seorang yang berhati mulia yang selalu mengutamakan orang lain dan yang sentiasa ingin melakukan kebaikan melalui muziknya.

Saudara kami ini telah meninggalkan kita tetapi muzik dan warisannya akan terus hidup,”

– Moots

2021 akan menjadi tahun untuk penyembuhan dan pertumbuhan. Ketika kita teruskan kehidupan kita di tahun ini, semoga “Dark Times” menjadi pembakar semangat semasa kita menjalani kehidupan.

What do you think?

73 Points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Isteri Dedah Bukti Shuk Curang Lagi, Betul Ke Masih Shuk Berhubungan dengan Fara Salleh?

Ivan Tai Bintangi Drama Mini Bersiri A.I In Love Bersama Janna Nick & Dini Schatzmann