in , ,

Netflix Umumkan Senarai Filem & Drama Siri Indonesia Yang Bakal Ditayangkan 

Hari ini Netflix telah mengumumkan senarai filem dan drama sir original terbaru dari Indonesia melalui sebuah acara sidang media yang diadakan pada jam 11 pagi.

Senarai filem dan drama ini meliputi pelbagai genre, mulai dari sci-fi thriller, komedi, hinggalah drama berlatar masa lampau. Tujuh tayangan ini diumumkan untuk pertama kalinya dalam acara yang cukup bermakna iaitu Waktu Netflix Indonesia.

Wow! Pasti ramai tak sabar menantikan karya hasil sutradara terkenal Indonesia ditayangkan di Netflix.

Waktu Netflix Indonesia_Konferensi Pers
Foto Ihsan dari NETFLIX

“Industri filem Indonesia berkembang dengan begitu pesat dalam beberapa tahun terakhir. Semakin banyak pencipta kandungan dan cerita dari Indonesia yang tayang dan menarik perhatian penonton maupun pengkritik dunia,”

Rusli Eddy, Content Lead Indonesia, Netflix.
Rusly Eddy_Content Lead Indonesia Netflix
Rusli Eddy, Content Lead, Indonesia, NetflixFoto Ihsan dari NETFLIX

Waktu Netflix Indonesia telah memperkenalkan macam-macam kisah yang asli dan unik, hasil karya yang diadaptasi dari negeri yang kaya akan cerita dan budaya, dipersembahkan oleh para karyawan yang mana karya-karya serta filem mereka telah memberi impak yang besar bagi industri filem kita,”

Rusli Eddy, Content Lead Indonesia, Netflix.
Malobika Banerji_Director Content (Sea) Netflix
Malobika Banerji, Director Content (SEA), NetflixFoto Ihsan dari NETFLIX

Sejak Netflix ada di Indonesia pada tahun 2016, kisah-kisah memukau dari negeri ini seperti Ali & Ratu Ratu Queens dan Penyalin Cahaya telah memikat hati penonton.

Deretan judul terbaru mencerminkan komitmen Netflix untuk mendorong industri kreatif Indonesia mengembangkan karya yang menarik dan membawanya ke seluruh dunia. 

Filem laga komedi pertama dari Timo Tjahjanto, The Big 4, akan tayang pada akhir tahun ini. Filem ini berkisah tentang seorang detektif yang patuh hukum namun bekerjasama dengan sejumlah pembunuh upahan untuk menyelidiki kematian ayahnya.

“Saya senang dapat menuturkan kisah ini kepada dunia melalui Netflix. Tidak sabar rasanya menanti fielm ini dapat ditonton oleh semua orang di Indonesia maupun di dunia,”

Timo Tjahjanto

Filem ini merupakan satu dari sejumlah proyek kerja sama Timo dengan Netflix.

Showrunner Shanty Harmayn bersama pengarah Kamilia Andini dan Ifa Isfansyah akan mempersembahkan sebuah drama bersiri berjudul Kretek Girls, berkisarkan kisah cinta yang berlatar belakangkan perkembangan industri kretek dan peristiwa lampau di Indonesia.

“Berasal dari Indonesia, saya percaya kisah indah ini boleh dinikmati penonton di mana-mana sahaja,”

– Shanty Harmayn

Pengarah Joko Anwar akan membawakan siri thriller sci-fi Nightmares and Daydreams, tentang manusia biasa yang mengalami pelbagai kejadian aneh yang mungkin mampu menjawab asal usul dunia kita.

Dengan pelbagai plot, cerita-cerita ini akhirnya berkait dan mencapai penghujung dramatik.

“Indonesia mempunyai banyak cerita yang luar biasa dan unik. Saya sentiasa berminat untuk memperkenalkannya kepada dunia termasuk siri cerita baharu ini,”

– Joko Anwar

Antara tajuk baharu yang turut diumumkan ialah:

Dear David, kisah remaja luar biasa Muhammad Zaidy dan pengarah Lucky Kuswandi; sitkom unik The Former Addiction Club daripada Salman Aristo; Today We’ll Talk About Today sebagai siri terbaru di alam semesta Nanti We’ll Talk About Today (One Day We’ll Talk About Today) daripada pengarah Angga Dwimas Sasongko; siri Comedy Chaos daripada penulis, pengarah, dan pelawak Raditya Dika yang memaparkan kisah sebalik tabir dunia komedi; dan projek yang menyeronokkan dengan penulis dan pengarah Ernest Prakasa.

Filem Netflix 

The Big 4

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara: Timo Tjahjanto

Penulis: Timo Tjahjanto, Johanna Wattimena 

Pemeran:Abimana Aryasatya, Putri Marino, Arie Kriting, Lutesha, Kristo Immanuel, Marthino Lio, Michelle Tahalea, Budi Ros, Donny Damara

Sinopsis:Sutradara terkemuka Indonesia Timo Tjahjanto akan kembali dengan film terbarunya yang mengusung laga sekaligus komedi. Seorang detektif yang patuh hukum menyelidiki kematian ayahnya dan mengikuti jejak hingga ke sebuah pulau tropis. Di sana ia menemukan jati diri sesungguhnya sang ayah sebagai pemimpin kelompok pembunuh bayaran. Kini dikejar musuh ayahnya, sang detektif terpaksa bekerja sama dengan murid ayahnya dahulu – empat mantan pembunuh bayaran yang siap kembali membasmi musuh. 

Dear David

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara:  Lucky Kuswandi

Penulis: Muhammad Zaidy, Winnie Benjamin, Daud Sumolang 

Pemeran: Shenina Cinnamon, Emir Mahira, Caitlin North Lewis

Sinopsis:Masa depan Laras sang murid cemerlang jadi pertaruhan saat blog rahasia miliknya terbongkar dan fantasinya dibaca oleh seluruh sekolah. 

Hari Ini Akan Kita Ceritakan Nanti

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara:  Angga Dwimas Sasongko

Penulis: Angga Dwimas Sasongko 

Pemeran:  Jourdy Pranata, Yunita Siregar

Sinopsis: Sebagai prekuel Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini,film ini mengikuti cerita cinta pasangan muda Narendra dan Ajeng dengan latar belakang keluarga masing-masing yang jauh berbeda.

Serial Netflix 

Klub Kecanduan Mantan

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara:  Kuntz Agus, Bambang Kuntara Mukti

Penulis:Salman Aristo

Pemeran:Chicco Kurniawan, Rachel Amanda, Agatha Pricilla, Andri Mashadi, Hafizh Weda

Sinopsis: Lima orang yang terjebak dalam kisah cinta di masa lalu mendirikan kelompok untuk menyemangati satu sama lain.

Komedi Kacau

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara: Raditya Dika

Penulis:Raditya Dika, Muttaqiena Imaamaa

Pemeran:Raditya Dika, Susan Sameh

Sinopsis: Panca yang sedang terpuruk mendadak harus belajar mengelola sebuah klub komedi sembari mempertahankan perkawinannya. 

Gadis Kretek

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara: Kamila Andini, Ifa Isfansyah

Penulis: Tanya Yuson, Ratih Kumala

Pemeran: Dian Sastrowardoyo, Ario Bayu, Putri Marino, Arya Saloka

Sinopsis: Berlatar belakang industri kretek Indonesia, kisah romansa ini menyelami masa lampau dan masa kini ketika seorang pemuda berupaya mengabulkan permintaan terakhir sang ayah, seorang pengusaha kretek, untuk mencari Jeng Yah, perempuan dari masa lalunya. Pada akhirnya berbagai karakter ini berhadapan dengan sejumlah luka di masa silam dan rahasia keluarga yang lama terpendam.    

Nightmares and Daydreams

Waktu Netflix Indonesia

Sutradara: Joko Anwar, Upi Avianto, Randolph Zaini, Ray Pakpahan

Penulis: Joko Anwar, Tia Hasibuan, Rafki Hidayat, Pratiwi Juliani

Sinopsis: Serial sci-fi thriller tentang fenomena aneh yang dialami orang-orang biasa dan berbagai plot yang pada akhirnya bertautan mencapai ujung yang dramatis.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Rosmin Rim | 13

Ini Senarai Top 5 Calon Akhir Anugerah Industri Muzik Ke-23 (AIM23)

Gadgetmodel Hiasan | 14

Qatar Airways Mendekatkan Peminat dengan Piala Dunia FIFA Qatar 2022™