in , ,

Ingin Melancong Ke Mexico? Ketahui Segalanya Dalam TRAVEL WITHOUT TICKET

Mexico dikatakan sebagai pintu masuk ke Amerika Selatan, di mana peradaban Amerika kuno berkembang. Sejak tahun 8000 SM, ia dikenal pasti sebagai salah satu daripada lima peradaban Mesoamerika maju seperti Olmec, Toltec, Teotihuacan, Zapotec, Maya, dan Aztec.

Masa lalu yang gemilang ini menunjukkan keistimewaan dan keunikan dapat diperolehi dengan berkunjung di seluruh Mexico, maka program “Travel Without Ticket” yang sedang bersiaran setiap Rabu, pukul 9.30 malam di TV Okey adalah pilihan terbaik kepada anda sebagai panduan sekiranya mahu mengembara ke negara ini. 

Dalam program ini,diperkenalkan dua individu iaitu Jonas Vanreusal dan Katery Gutiérrez, membawa penonton dalam perjalanan untuk menikmati seni, budaya, sejarah dan masakan yang menjadikan Mexico unik. Mexico menawarkan titik persilangan yang menakjubkan antara budaya dan sejarah Eropah dengan makanan, tradisi dan kemodenan yang meriah.

Travel Without Ticket

Jonas dilahir dan dibesarkan di Belgium merupakan pemandu pelancong berlesen oleh Kementerian Pelancongan Mexico. Pemilik Ijazah dalam Kejuruteraan Bio & Antropologi dan juga guru geografi ini bekerja hampir setahun dengan petani pribumi di Tunisia dan Ecuador. Pada tahun 1999, dia mengambil bahagian dalam kajian budaya masyarakat pertanian dan telah memandu ratusan pengunjung Mexico: mengenali seni bina, tapak arkeologi, penduduknya dan cerita rakyatnya. 

Sementara itu, Cik Katery adalah pelakon, penari dan penyanyi Mexico, yang memulakan kerjaya profesionalnya pada usia 14 tahun. Dia telah mengusahakan beberapa projek di TV Mexico seperti Teleset, TV Azteca dan Televisa. Projek terakhirnya adalah filem pendek Inggeris yang diarahkan oleh pelakon terkenal Mauricio Ochmann. Dia belajar lakonan di CasAzul pada masa yang sama dengan Sarjana Muda Media & Komunikasi di Universiti La Salle.

Mengembara ke lapan negeri, mereka meneroka sejarah, tradisi, seni, makanan tempatan dan yang paling penting bagi masyarakat. Kami memulakan perjalanan kami di ibu kota Mexico, dengan anggaran penduduk berjumlah 9 juta.

Dalam dua episod pertama, pengembaraan merangkumi bahagian utara dan selatan Mexico City. Meneroka pengaruh Aztec dan tinggalan seni bina seperti Zacolo, nama umum dari dataran utama di Mexico City tengah. Ia adalah pusat istiadat utama di bandar Aztec Tenochtitlan dan yang kelima terbesar di dunia. Mereka kemudian meneroka seni tempatan dan menyimpan makanan tempatan.

Seterusnya kami menuju ke selatan ke Tecali, sebuah kampung di luar Bandar Puebla. Di sini terdapat banyak gereja besar dan biara. Mereka meneroka pelbagai lukisan hingga tembikar di satu-satunya jalan seni khusus di seluruh Mexico. 

Dalam episod empat, mereka menuju ke kota Monte Alban yang terletak di Oaxaca di selatan Mexico. Selain menjelajahi seni bina & muzium Zapotec, mereka melakukan perjalanan ke gurun Zapotitlan dan Saltbeds, sebuah lembah yang dikelilingi oleh gunung tinggi. Seterusnya kembara mereka menjelajahi Oaxaca dengan pergi ke banyak destinasi pelancongan seperti monumen, gereja, restoran, galeri seni dan kedai-kedai kraftangan seterusnya ke Pusat Seni Grafik IAGO yang diasaskan oleh Francisco Toledo di mana dia mempromosikan seni litograf.

Ikuti banyak lagi perkongsian menarik dalam program ini antaranya mengenali bandar San Cristobal de las Casas, yang bersempadan dengan Guatemala. Ia menarik banyak pelancong kerana seni bina, bar terbuka, kafe dan kedai yang dipelihara secara tradisional. Unik di rantau ini adalah sebuah kampung bernama Zinacantan di mana penduduknya kebanyakannya merupakan pedagang dari zaman Aztec.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Zach Galifianakis Trending | 19

Unifi Menawarkan Penghala Wi-Fi 6 Untuk Pakej 300Mbps & Ke Atas

Cik B Vida | 20

Vida Cari Pembantu ‘Handsome’, Sekali Shuib Masuk Komen Buat Ramai Berdekah