in , ,

Filem Pendek Raya Samsung REZEKI MEMORI Dirakam Galaxy S22 Ultra

Sempena Aidilfitri yang bakal disambut tidak lama lagi, Samsung telah menyiarkan sebuah filem pendek raya berjudul REZEKI MEMORI yang dirakam dengan telefon bimbit Galaxy S22 Ultra.

Ayuh Selami kisah menyentuh di sebalik filem pendek Raya Samsung, Rezeki Memori, yang diilhamkan oleh kisah benar, dirakam sepenuhnya #denganGalaxy S22 Ultra.

Kata orang, walau berapa umur anda, anda akan sentiasa menjadi anak di mata ibu bapa anda – tetapi bagi Ayah, Adik akan sentiasa menjadi anak kecil yang tidak pernah membesar. 

Begitu juga kisah Rezeki Memori Samsung, yang mengikuti perjalanan Adik, lakonan Bront Palarae yang akhirnya pulang ke kampungnya hanya untuk mempelajari pelajaran hidup yang sangat penting.

Setiap Raya, ada banyak yang menanti! Semua kehebohan dan keterujaan itu dengan pelbagai juadah kegemaran untuk dinikmati dan duit raya untuk dikumpul – atau begitulah yang Adik jangkakan setelah beberapa tahun tidak pulang ke rumah, hanyut dengan kerjanya dalam kesibukan kota. 

Namun, apabila dia tiba, keadaan tidak seperti yang dia bayangkan. Ketegangan di udara ketika dia disambut oleh kakaknya, lakonan Marissa Yasmin dan seorang bapa yang kelihatan dingin dan tidak mengenalinya.

Walaupun mengejutkan penonton pada pandangan pertama, ia kemudian menjadi sangat menyakitkan bahawa Ayah, lakonan Bohari Ibrahim, mengalami demensia. Mata Ayah bersinar hanya apabila ditunjukkan gambar lama dan tertanggal Adik dan Ayah. 

Senyuman lebar, dan gambar diwarnai dengan keceriaan – jauh sekali daripada pertemuan semula yang tegang sekarang.

Filem pendek itu kemudiannya bersambung ke hari berikutnya di mana ia adalah impian menjadi kenyataan untuk Ayah. Dia meriah dan ceria – matanya hangat sambil berpaut pada setiap detik yang ditunggu-tunggu yang dia rindukan untuk dihabiskan bersama Adik. 

Tetapi apa yang bermula sebagai hari yang menyeronokkan bersama tidak lama kemudian bertukar masam apabila langit mula gelap dan mencurah-curah. 

Kerana tidak dapat menahan Adik dan Ayah, adik Adik menjadi sakit kerana bimbang ketika dia mencari mereka dengan cemas – hanya untuk mendapati kedua-duanya mencari perlindungan di bawah pondok. 

Dan dengan itu, semua ketegangan dan tekanan yang telah berlaku di bawah penutup senyuman paksa dan kesenangan datang ke kepala.

Ketika itulah Adik menyedari bahawa apabila semuanya dikatakan dan dilakukan, tidak kira berapa banyak wang yang dia peroleh dari pekerjaannya di bandar – perkara paling berharga yang mungkin dia berikan kepada ayahnya bukanlah harta benda, tetapi masa. Masa untuk mencipta kenangan abadi.

Rezeki Memori_Visual

Setelah menonton filem pendek ini, Budiey dapat simpulkan, kita terlalu sibuk sehingga kita lupa ibu bapa atau orang yang kita sayang semakin dimamah usia. Jadi, setelah dua tahun tidak merasai kemeriahan, apa kata Raya ini kita semua eratkan hubungan dengan insan tersayang. Hidup ini sekejap dan singkat. Anda mungkin fikir anda mempunyai masa di dunia, tapi pada hakikatnya, tidak begitu. 

Walaupun filem pendek itu adalah fiksyen, cerita ini sesuai untuk ramai rakyat Malaysia – terutamanya Emir, yang merupakan inspirasi dan Ketua Pegawai Kreatif di sebalik filem pendek itu.

Sebagai cucu sulung dalam keluarga, dia sentiasa berkongsi hubungan rapat dengan datuknya – walaupun ketika demensia cuba perlahan-lahan melepaskan ikatan mereka. 

“Sebelum kematiannya, dia mengalami demensia selama 5-6 tahun. Dan walaupun dia sentiasa marah, boleh difahami – ia hanya membawa pulang hakikat betapa dia benar-benar menyayangi saya. Walaupun dia tidak dapat mengenali Emir yang berdiri di hadapannya, matanya akan bersinar seperti yang dilakukan oleh seorang datuk dan nenek apabila dia ditunjukkan gambar saya semasa kecil,”

– Emir

Sebab itu, Raya ni kami nak ingatkan supaya rapatkan semua orang tersayang. Hidup ini sekejap dan singkat. Anda mungkin fikir anda mempunyai semua masa di dunia, sehingga anda tidak.

Ini adalah mesej yang kami mahu anda bawa pulang. Kita sering terlalu sibuk membesar, kita lupa orang yang kita sayang semakin tua.

Dengan itu, kongsikan dengan detik Raya anda yang berharga, samada dahulu atau sekarang, mana tahu, momen rakaman anda itu akan dipaparkan dalam montaj Raya Kenangan Samsung.

Jangan lupa sertakan hashtag #MyFirstRaya #withGalaxy dan #RezekiMemori apabila anda memuat naik di Instagram dan TikTok mulai hari ini hingga 17 Mei 2022!

Untuk menonton Rezeki Memori Samsung, pergi ke https://youtu.be/fyQQv3wcpIY

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Zamaera Trending

realme 9 Dilancar Di Malaysia Dengan Harga Bermula RM829

Puteri Aishah 2020 | 20

Plant Origins & Puteri Aishah Lancar set Aromaterapi Sempena Aidilfitri