in ,

Black Mirror: Bandersnatch… Pilihlah Dengan Bijak!

Black Mirror: Bandersnatch merupakan sebuah filem interaktif yang memerlukan penonton buat keputusan dan sekaligus mengubah jalan cerita. Filem ini disiarkan di Netflix pada 28 Disember 2018 dan disediakan dalam 28 bahasa.

Budiey dah pun menonton filem ini buat kali pertama. Memang Budiey tak dapat nafikan terasa lain macam sebab kita kena pilih jalan cerita. Ini membuatkan kita tak mengantuk sebab ianya sangat mengujakan minda yang nak tahu apakah pilihan kiita tu betul. Ada dua pilihan. Jadi, korang kena pandai-pandailah pilih supaya pilihan tu punya impak yang baik kepada watak utama tu. Tapi Budiey suka pilih jawapan yang teruk dan ganas sikit. Memang agak unik. Korang kena cuba lah!

Black Mirror: Bandersnatch

Oleh kerana Black Mirror: Bandersnatch dipaparkan dalam bentuk filem interaktif. Jadi, ada sedikit tutorial ringkas tentang cara mengambil keputusan sebelum filem bermula.

Penonton diberi waktu sepuluh saat untuk buat keputusan; apabila penonton tidak melakukan apa-apa, filem berjalan sesuai dengan jalan cerita atau plot yang normal. Setelah sebuah plot cerita selesai, penonton diberi pilihan untuk mengulanginya lagi dan mengambil pilihan yang berbeza.

Jadinya, durasi tontonan rata-rata dalam 90 minit, durasi paling singkat ialah 40 minit, dan durasi paling panjang selama 2 jam. Ada juga yang kena melalui 150 minit rakaman berbeza yang dibagi ke dalam 250 adegan. Khabarnya, Netflix menyiapkan lima adegan penutup “utama” yang memiliki ciri khas masing-masing.

Trailer Rasmi. Tonton dari Youtube Netflix

The Netflix Interactive Film you’re about to experience is different from other Netflix Interactive Films… namely because it’s the only one.

In this 80s-set, sometimes morally-compromising adventure, you alone are in charge of what happens next. The journeys you go on are a direct result of your decisions.

There are choices to be made, challenges to overcome, dangers to encounter and, as always in life (and Black Mirror), consequences to be had. Choosing wisely could lead to triumph while taking the wrong path could end in disaster — but who’s to say what’s “right” and “wrong,” anyway? And fret not because once one experience comes to a close, you can — and should! — go back and make a new choice, alter the path of your story and maybe even change its outcome.

Black Mirror: Bandersnatch
Black Mirror Bandersnatch
Black Mirror: Bandersnatch

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Penutupan Landasan Terbang di Lapangan Antarabangsa Don Mueang Bangkok

Ayda Jebat 2020 | 22

Tahniah! Lagu Ayda Jebat TEMBERANG Trending di Youtube