in , , ,

Album Zikir DAMBA KETENANGAN Khai Bahar Laku Keras!

Lantunan vokal yang lunak dan merdu dalam menyanyikan lagu bergenre balada sudah cukup membuatkan peminat Khai Bahar jatuh cinta dan tidak tidur malam dibuatnya

Buktinya, setiap kali Khai, 27, atau nama sebenarnya Muhammad Khairul Baharuddin muncul dengan single, ia pasti mendapat sambutan hebat selain berada dalam kedudukan teratas carta. Sokongan padu peminat terhadap kerjaya Khai meletakkan anak jati kelahiran Kangar, Perlis itu antara penyanyi muda yang berjaya dan berada di kelas tersendiri. Selain mencuri tumpuan menerusi lagu balada, suara Khai juga membuatkan hati peminat ‘cair’ setiap kali dia menyanyikan lagu nasyid.

Selepas muncul dengan lagu Setanggi Syurga 2020 kolaborasi bersama kumpulan nasyid popular Inteam tahun lalu, terbaharu Khai memberikan buah tangan istimewa buat seluruh peminat tercinta Malah, penerbitan album Zikir Damba

Ketenangan oleh syarikat rakaman 17 Eleven Music diibaratkan sebagai hadiah buat mereka yang sudah lama menantikan dia muncul dengan lagu ketuhanan dan zikir

Menariknya, album yang mula dijual secara pra tempahan di Shopee sejak 5 April lalu habis terjual selama tiga hari berturut-turut.

Album Zikir Damba Ketenangan itu memuatkan lima zikir dan satu lagu penuh berjudul Perpisahan ciptaan sepenuhnya Rudy Nastia, Shamin Nazri dan Adi Pawana

“Album ini saya dan Dr Azrul sudah rancang lama di mana memang nak keluarkan pada bulan Ramadan. Alhamdulilah, tahun ini terlaksana juga. Album ini mengandungi lima zikir dan satu lagu penuh.

“Sebelum album ini dilancarkan secara rasmi, syarikat penerbitan buka pra tempahan dulu Pada hari pertama sebanyak 100 unit habis terjual. Hari kedua pun. Pada hari ketiga mereka tambah 200 unit pula dan semuanya habis. Syukur alhamdulillah

“Sejujurnya, tidak ada sasaran nak jual berapa unit. Selagi ada permintaan, kita akan terus juga. Bagi album digital pula, insya Allah dalam bulan Ramadan ini sudah boleh dilanggan, katanya.

Lima zikir yang dimuatkan adalah, Hasbi Rabbi Wa Nabiy, Astaghfirullah, Hasbunallah, La llaha Illallah dan Ya Zal Jalali Wal Ikram.

Khai Bahar

Berkongsi mengenai cabaran mengalunkan zikir dalam album itu, Khai yang kini terbabit dalam drama Kisah Cinta Rumi berkata, dia perlu berhati-hati dalam setiap sebutan.

“Cabarannya adalah, saya ada masalah nak sebut dengan makhraj yang betul. Apabila zikir ini nak dirakam dan diterbitkan, jadi saya kena sebut dengan betul. Salah sebut, maksud lain pula. Sebab itu kena berhati-hati.

“Alhamdulillah, saya banyak dibantu oleh Dr Azrul sepanjang proses rakaman. Dia yang memantau sebutan saya. Sebelum ini lagu Melayu, tidak ada masalah. Tapi apabila membabitkan sebutan perkataan Arab. memang ambil masa juga nak rakam. Tanda baca kena betul,” katanya.

https://youtu.be/jMWLXGR1900

Ditanya mengenai bonus track’ lagu Perpisahan dalam album itu, Khai berkata adalah lagu ketuhanan yang mengajak semua orang untuk ingat kematian.

“Kenapa Perpisahan sebab saya nak kita semua sentiasa ingat kepada kematian. Bukan saja saya yang menyanyikan lagu ini, tapi semua tanpa mengira usia, pangkat, darjat, kedudukan atau status

“Saya fikir, sebagai manusia biasa pengakhiran kira tetap sama iaitu kematian. Cuma, bila dan bagaimana hanya Allah saja yang tahu, Disebabkan itu, dalam lagu ini ia memberi peringatan kepada kita. Dalam masa sama, lagu ini sangat sesuai untuk Ramadan ini.” katanya.

Sementara itu, komposer lagu Perpisahan, Dr Azrul berkata, lagu itu sebenarnya untuk mengingatkan diri sendiri dan semua orang bahawa kematian itu pasti dan boleh datang pada bila-bila masa

“Saya bertanya dan minta pandangan Khai di mana nak buat lirik lagu ini mengenai mati. Khai lirik ini ayah dan sahabat, Fadly terus cakap bagus sebab boleh ingat mati. Jadi, dari situlah permulaan bagaimana terhasil selepas saya kehilangan

“Saya terfikir diri ini banyak dosa. Kalau meninggal dalam keadaan lupa Tuhan, tak taulah macam mana di akhirat nanti. Pendek kata, lagu ni sebenarnya untuk mengingatkan diri sendiri dan semua orang bahawa kematian itu pasti dan boleh datang pada bila-bila masa. Sudahkah kita bersedia?” katanya.

Video muzik lagu Perpisahan sudah ditayangkan di saluran YouTube Seventeen Eleven Music sejak 7 April lalu.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Yhb | 13

Bintang Baru Hip-Hop YHB Sleepsalot Melancarkan Single Debut “Don’t Miss Demo”

Mfmf Pic | 14

Lagu ‘Goodbye’ Nyanyian Annalé Kolaborasi MFMF Menarik Perhatian Pendengar 5 Negara