Pementasan TItian Zaman Kumpulan Seni Persembahan PETRONAS @ Dewan Filharmonik PETRONAS

PEMENTASAN UNIK ‘TITIAN ZAMAN’ PERSEMBAHAN KSPP DI DEWAN FILHARMONIK PETRONAS!

Kumpulan Seni Persembahan PETRONAS (KSPP) meneruskan keunggulannya dengan sebuah lagi pementasan berjudul ‘Titian Zaman’ yang bakal berlangsung di Dewan Filharmonik PETRONAS (DFP) pada hari Selasa, 13 Mei 08 dan Rabu, 14 Mei 08 pada pukul 8.30 malam.

Pementasan ini adalah wadah kedua dari KSPP untuk tahun 2008 setelah sambutan dan kejayaan besar yang diperolehi melalui dramatari Raja Bersiong yang dipentaskan pada Januari 2008. ‘Titian Zaman’ adalah merupakan usaha berterusan PETRONAS dalam memelihara seni budaya bangsa. Ia adalah kelangsungan daripada persembahan-persembahan hebat yang telah dipersembahkan oleh KSPP di pentas DFP sebelum ini seperti Mek Mulung, Kalbu dan Simfoni Tradisional.

Kali ini, KSPP memberikan sebuah keunikan dalam pementasan ‘Titian Zaman’ di mana penonton akan dihidangkan dengan dua buah segmen persembahan; dramatari ‘Semerah Padi’ dan segmen tarian bertajuk ‘Laman Kreasi’.

Persembahan dua segmen ini merupakan hadiah KSPP untuk para peminatnya. Para penonton akan dapat menyaksikan kepelbagaian bentuk seni budaya Melayu; sebuah dramatari dan himpunan lapan buah tarian hanya melalui sebuah kehadiran di DFP.

SINOPSIS DRAMATARI
Dramatari ‘Semerah Padi’, yang diangkat dari filem arahan seniman tersohor Tan Sri P Ramlee yang diterbitkan tahun 1956, adalah kisah yang penuh dengan elemen cinta dan tragedi. Ia mengisahkan tentang persahabatan Aduka dan Teruna yang menyintai gadis yang sama bernama Dara. Koreografi dramatari ini diusahakan oleh A Sam Palal, pengarah muzik adalah Mohd Yazid Zakaria dan pengarahnya ialah Roslee Mansor.

Segmen kedua, ‘Laman Kreasi’, merupakan persembahan lapan tarian ciptaan baru yang berasaskan Tari Puteri Asyik, Tari Seri Inai, Tari Lilin Ceracap, Zapin Tangkas Beralun, Tari Seri Damak, Silat Tari Piring, Sowodatip dan Sakti. Kesemua tarian ini menggabungkan elemen tradisional dan kontemporari, dihasilkan oleh artis-artis budaya KSPP dengan muzik ciptaan baru oleh komposer-komposer berbakat dari KSPP.

Penerbit untuk kedua-dua segmen dalam ‘Titian Zaman’ ini adalah Puan Hartini Hj Abdullah.

Tiket-tiket untuk menyaksikan persembahan ini berharga RM35, RM30, RM20 dan RM10 boleh ditempah melalui Box Office di talian 03- 2051 7007 atau faks 03- 2051 7077 atau email dfp_boxoffice[@[petronas[dot[com[dot]my

Datanglah beramai-ramai menyaksikan keistimewaan pementasan ini di DFP. Ia bakal menjanjikan satu hiburan kesenian yang menarik dan sukar dilupakan.

[tags]pementasan, kspp, Kumpulan Seni Persembahan PETRONAS, Dewan Filharmonik Petronas, titian zaman, semerah padi, laman kreasi, Tari Puteri Asyik, Tari Seri Inai, Tari Lilin Ceracap, Zapin Tangkas Beralun, Tari Seri Damak, tenggiri masak assam, udang masak merah, advocates, ainul azam, ampang park, ampwalk, blog income, box office, bsn, bukit jalil, gsc, house, house mortgage, investment, iron man, Silat Tari Piring, Sowodatip, lirik Sakti[/tags]

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Gambar Selebriti di BOH Cameronian Arts Awards 2007

Drama Siri Baru Ezora Ganti Bella di Akasia TV3 Lakonan Fazura