in ,

Big Hit & Universal Music Group Umum Perkongsian Strategik Yang Diperluaskan

Dua Syarikat Global Untuk Berkolaborasi Di Pelbagai Projek Dan Platform Teknologi Termasuk Big Hit’s Weverse Dan Venewlive Untuk Membantu Meningkatkan Peluang Artis, Komunikasi Dan Pengalaman Peminat

BIG HIT UNTUK MELANCARKAN LABEL JV BARU DENGAN GEFFEN RECORDS UNTUK MEMPERKENALKAN KUMPULAN K-POP LELAKI BARU YANG BAKAL MENCIPTA SEJARAH DALAM PASARAN MUZIK GLOBAL

ANGGOTA KUMPULAN LELAKI BARU AKAN DIPILIH MELALUI PROGRAM UJIBAKAT GLOBAL UNTUK MULA DIKEUDARAKAN PADA TAHUN 2022 DALAM KERJASAMA DENGAN RAKAN MEDIA UTAMA A.S.

SEOUL, 18 FEBRUARI 2021 – Big Hit Entertainment (Big Hit), dan Universal Music Group (UMG), hari ini mengumumkan perkongsian strategik yang diperluas bakal menyaksikan kedua-dua syarikat bekerjasama erat untuk meningkatkan peluang bagi para seniman melalui inovasi dan teknologi, sekaligus mengembangkan jangkauan global muzik dan budaya K-pop di seluruh dunia.

Artis UMG akan meneroka komunikasi “direct to fan” yang disempurnakan melalui Big Hit’s Weverse, platform berasaskan komuniti dinamik yang membolehkan peminat setia artis untuk terlibat, berkongsi dan berinteraksi, melihat dan mendengar kandungan baru dan membeli produk baru. Weverse sudah digunakan oleh artis UMG Gracie Abrams, New Hope Club dan Alexander 23, bersama Yungblud antara gelombang bakat seterusnya bergabung dengan Weverse dalam beberapa bulan mendatang.

Ini berikutan pengumuman minggu lalu bahawa UMG telah menjadi pelabur ekuiti bersama Big Hit, YG Entertainment dan Kiswe dalam platform pengstriman premium secara langsung VenewLive oleh KBYK.

bang si hyuk _ bts

Melalui platform VenewLive, kedua-dua syarikat itu juga mengumumkan perincian menarik dari sebuah projek mencipta sejarah untuk mengumpulkan dan melancarkan kumpulan ‘boyband’ K-pop global baru bersama-sama di A.S. untuk pertama kalinya.

Projek artis baru akan dilancarkan di bawah label JV baru itu, dikelolakan oleh Big Hit, iaitu pasukan kuasa besar global di sebalik kejayaan luar biasa kumpulan BTS yang dicalonkan Grammy, dengan kerjasama Geffen Records oleh UMG, label bersejarah yang telah membantu membentuk budaya global belia dan muzikal selama 40 tahun yang lalu, melalui pemuzik ikonik termasuk: Nirvana, Guns N’Roses, Elton John dan Avicii, bersama artis pop global terulung tahun 2021, Olivia Rodrigo, dan beberapa nama lain.

Label yang baru itu akan beroperasi di Los Angeles dan akan bekerjasama dengan pasukan dari Big Hit America, Geffen Records dan UMG untuk melancarkan projek ini dengan jayanya.

Anggota kumpulan lelaki baru ini akan dipilih melalui program uji bakat global, yang berada di landasan yang terancangkan untuk mula dikeudarakan pada tahun 2022, dengan kerjasama rakan media utama A.S. Debut global tersebut akan berkerja berdasarkan sistem K-pop – penerbitan menyeluruh yang menggabungkan muzik, persembahan, fesyen, video muzik, dan komunikasi bersama peminat.

Big Hit akan menggunakan kepakaran globalnya untuk memimpin pencarian, latihan dan perkembangan artis baru, proses penerbitan kandungan untuk peminat, dan pengurusan komunikasi peminat melalui platform Weverse. Selain bekerjasama dengan rakan media A.S. untuk mengadakan program uji bakat, Geffen Records akan memanfaatkan rangkaian industri dan rakan kongsi mereka yang luas untuk meneliti operasi penerbitan, pemasaran dan pengedaran global.

Dalam membuat pengumuman itu, Bang Si-Hyuk, Ketua Pegawai Eksekutif Big Hit Entertainment mengatakan, “Kedua-dua syarikat kami benar-benar berkongsi nilai dan visi kerana kami bersama-sama melakukan inovasi secara berterusan dan komited untuk menyediakan muzik yang terbaik untuk peminat dengan tahap kualiti tanpa kompromi. “ Dia menambah, “dalam pengertian ini, saya percaya bahawa UMG dan Big Hit akan mewujudkan sinergi yang akan menulis semula sejarah muzik global.”

ban si hyuk
Lenzo Yoon

Lenzo Yoon, Ketua Pegawai Eksekutif Global & Business Big Hit Entertainment mengatakan, “Kami akan berusaha untuk mendapatkan kepemimpinan pelantar yang kompetitif dan mengembangkan lagi kumpulan ‘top artists’ melalui kerjasama antara dua syarikat kami, untuk memastikan K-pop menembusi semua sempadan dan bahasa.” Dia menambah, “Projek ini sangat penting kerana akan menerapkan ‘formula kejayaan’ Big Hit yang dibuat sejak 16 tahun yang lalu ke A.S., iaitu pusat pasaran muzik global.”

Sir Lucian Grainge, Ketua Pegawai Eksekutif, Universal Music Group mengatakan, “Dengan pendekatan inovatif mereka untuk mengembangkan artis dan menerapkan teknologi baru, Big Hit telah menjadi salah satu syarikat paling dinamis dalam industri muzik. Kami sangat gembira dapat bekerjasama semasa melancarkan usaha sama baru antara syarikat kami yang akan mengetengahkan K-pop sebagai fenomena budaya global,”

BIG HIT
Sir Lucian Grainge

John Janick, Ketua Pegawai Eksekutif, Interscope Geffen A&M mengatakan, “Kami semua sangat gembira dengan projek usaha sama ini antara Geffen Records dan Big Hit. Perkongsian ini menawarkan kepada kami peluang luar biasa untuk bekerjasama membantu membentuk masa depan muzik di seluruh dunia untuk kebaikan artis dan peminat. “

Mengenai Big Hit Entertainment

Ditubuhkan pada Februari 2005 di Korea Selatan oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan produser Bang Si-Hyuk, bisnes utama Big Hit Entertainment memfokuskan pada produksi muzik, pengurusan artis dan penerbitan. Usaha Big Hit menggabungkan dan mengembangkan pelbagai kandungan yang dihasilkan dari artis terkemuka, termasuk bintang BTS global dan penambahan terbarunya TOMORROW X TOGETHER. Dengan misi ‘Music & Artist for Healing’, Big Hit berusaha memberikan pengaruh positif melalui kandungan sambil memberikan keselesaan dan inspirasi kepada peminat muzik di seluruh dunia. Pada bulan Oktober 2020, syarikat tersebut telah tersenarai dalam KOSPI Market of Korea Exchange (KRX).

Mengenai Universal Music Group

Universal Music Group (UMG) adalah peneraju dunia dalam hiburan berdasarkan muzik, dengan pelbagai perniagaan yang melibatkan dalam rakaman muzik, penerbitan muzik, ‘merchandising’ dan kandungan audio visual di lebih dari 60 negara. Memaparkan katalog rakaman dan lagu yang paling komprehensif untuk setiap genre muzik, UMG mengenal pasti dan mengembangkan artis serta menghasilkan dan mengedarkan muzik yang paling terkenal dan berjaya secara komersial di dunia. Berkomitmen untuk bidang seni, inovasi dan keusahawanan, UMG mendorong pengembangan perkhidmatan, platform dan model perniagaan untuk memperluas peluang artistik dan komersial untuk artis mereka dan mencipta pengalaman baru untuk peminat. Universal Music Group adalah syarikat Vivendi. Dapatkan maklumat lanjut di: http://www.universalmusic.com.

Mengenai Geffen Records

Dengan sejarah tersohor yang menyaingi mana-mana syarikat muzik di dunia, warisan Geffen Records bermula 40 tahun yang lalu. Sejak awal, Geffen mahir bekerja dengan ikon yang diiktiraf ketika mereka melancarkan karier beberapa artis penting dalam sejarah muzik moden. Geffen Records yang kini mempunyai beberapa artis paling inovatif dan berjaya dalam muzik, terus membangun warisannya yang kaya, mengenal pasti dan memelihara hak pencipta muzik yang membentuk budaya global.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Dengar Suara Hati Tuju Dalam JIWA PUSING, Liriknya Penuh dengan Makna Tersirat

Program Lifeline di RTM, Kongsi Inspirasi Doktor Pakar