in ,

Zed Zaidi Pertikai Kemenangan Aaron Aziz di Twitter

Sekadar ingin memetik wawancara dari Portal GUA & Astro Awani yang melaporkan bahawa Zed Zaidi tak puas hati dengan kemenangan Aaron Aziz di Twtternya. Jom kita ikuti apa kata Zed Zaidi.

Zed Zaidi
Diangkat sebagai Bintang Paling Popular menerusi Anugerah Bintang Popular 2011, kemenangan hero filem Ombak Rindu bagaimanapun dipertikaikan. Timbalan Presiden Seniman, Zed Zaidi meluahkan perasaan tidak puas hatinya menerusi akaun Twitter miliknya.

Zed Zaidi dalam Twitternya menyatakan…“lebih berbangga jika rakyat Malaysia yang menang.” Dia juga menyifatkan pemilihan Aaron sebagai Bintang Paling Popular sebagai merosakkan industri seni negara.

zed zaidi twitter

Tidak berniat untuk menyerang kemenangan Aaron secara individu, Zed menyifatkan pandangannya mewakili artis Malaysia.

“Dia memang deserved untuk dapat benda tu, dia memang layak. Tapi bila dia menafikan hak artis Malaysia, bagi saya itu yang saya tidak bersetuju. Maksud saya, kalau kita bandingkan dengan Festival Filem Malaysia, salah satu syarat untuk menyertai festival itu ialah peserta perlu memegang hak kewarganegaraan dan memiliki MyKad dan bukannya sesiapa saja dari luar negara.” tegasnya sewaktu diwawancara menerusi telefon di Astro AWANI malam tadi.

Zed tidak menolak populariti dan bakat Aaron, namun berharap individu yang diangkat sebagai pemenang itu sepatutnya rakyat Malaysia.

“Saya tahu dia ada mohon kerakyatan Malaysia, tapi dia dah dapat ke belum? Masalahnya janganlah bangga sangat dengan ID Singapore dia. Dia bukan orang Malaysia lagi. Bagi saya, dia dianggap orang luar sebab tidak ada MyKad.” tambah Zed Zaidi yang agak terkilan dengan pilihan rakyat Malaysia.

Persoalan yang paling utama, mengapa pertikaian tersebut dilakukan hanya selepas Aaron memenangi trofi utama tersebut dan bukannya sebelum pencalonan dibuat? – Portal GUA

Budiey ingin memetik kata-kata luahan kawan-kawan di twitter @budiey: “Dia mewarnai filem kita dgn bakat mereka. Mereka pun ada hak utk dihargai. Kenape tak bangkitkan M. Nasir dapat pangkat datuk padahal dia penduduk tetap je..Ada bran? Kemenangan Aaron tu cabaran buat yg lain”

Apa pendapat anda dengan kemenangan Aaron Aziz ini?

Updated: jam 12.20 tengah malam 10 April:

Pada malam yang hangat ini juga, Budiey baca blog Zed Zaidi yang mana Zed ada menulis tentang pendapat terus terang dan berani beliau tentang isu ini bertajuk:

HEBAT SANGAT KE ARTIS LUAR NI?

Assalamualaikum kepada semua… wah..!!! makin panas cerita aku bila balik dari ABPPH tak sangka macam pisang panas!. Tapi aku tak kisah.. “AKU KENA BUAT APA YANG AKU PERLU BUAT” dah jadi TANGGUNGJAWAB aku sebagai seorang PEMIMPIN yang harus membuat kerja dengan AMANAH, JUJUR, IKHLAS dalam PERJUANG! Ya! aku sedar ramai yang suka, dan lagi ramai yang TAK SUKA AKU!, aku tak kisah! BERANI KERANA BENAR, aku memegang prinsip ” WALAUPUN PAHIT TERPAKSA DI TELAN ” dan ” KALAU TAKUT DI LANDA OMBAK, JANGAN BERUMAH DI TEPI PANTAI!!! “.

Mengenai status di TWEETER dan FACEBOOK aku, Aku TETAP dengan PENDIRIAN AKU! oleh kerana setiap statement yang aku buat aku akan bertanggungjawab, dan untuk pengetahuan semua, ada aku sebut nama ARTIS KE? ada aku sebut EVENT MANA KE? jadi bila aku meletakan status yang aku BERBANGGA MENJADI RAKYAT MALAYSIA, menjadi pertikaian oleh RAKYAT MALAYSIA, KENAPA EH? Bukan korang pemegang MYKAD ke? ke korang pemegang ID KAD atau PASSPORT dari NEGARA LAIN? hmmm…

Pokok-pokok keduduk di tepi pagar, Memakan landak di atas kota, Harap saudara saudari cuba dengar, Saya hendak membalas kata. Itu baru nak buka bicara, cuma korang hayati pantun aku ni, BUDAK BUDAK BERMAIN GULI, MARI BERMAIN DI TENGAH LAMAN, JIKA KITA TAK BERHATI HATI, TAKUT TERGADAI KAMPUNG HALAMAN! tu maksud kalau kita tak berhati hati habis MALAYSIA ni.. Mungkin korang sedar tak sedar banyak pengaruh dari luar termasuk la.. artis artis luar bekerja di MALAYSIA ni… aku cuma nak tau, bila korang sanjung ARTIS LUAR ni adakah di negara diorang, rakyat diorang SANJUNG ARTIS MALAYSIA macam mana korang sajung diorang eh? ada ke? hmm… kadang kadang aku rasa kesian dengan ARTIS MALAYSIA ni terasa macam di anak TIRIKAN di NEGARA SENDIRI je!

WAHAI.. ARTIS ARTIS MALAYSIA, BANGKIT LA!! BERSATU LA KITA…!! KITA DI JAJAH SECARA DIAM! LAMA KELAMAAN MALAYSIA NI BUKAN MILIK KITA. SUMBER MALAYSIA DI MAKAN OLEH ORANG LUAR! APA TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA YANG MEMPUNYAI MYKAD! CUBA KITA FIKIR 5 KE 10 TAHUN AKAN DATANG APA YANG AKAN JADI PADA INDUSTRI SENI KITA INI? SIKIT SIKIT ARTIS LUAR MASUK, TAK KIRA YANG BUAT KONSERT TERMASUK YANG BERLAKON, BELUM CAMPUR JADI PENGACARA LAGI? HMMM… DI MANA ARTIS MALAYSIA NI? MEMANG PERSAINGAN ITU SIHAT, TAPI SIHAT KE KITA DI NEGARA SENDIRI? KEPADA ARTIS MALAYSIA LUAHKAN RASA TIDAK PUAS HATI ANDA DI MANA MANA PLATFORM YANG ANDA ADA TIDAK KIRA DARI TWITTER, FACEBOOK, BLOG DAN SEBAGAINYA SUPAYA PIHAK KERAJAAN AKAN PRIHATIN DENGAN KEADAAN DAN TAHU MASALAH DALAM INDUSTRI KITA!!!

Setahu aku la… kalau orang yang memegang passport sebagai pelawat di Malaysia ni tak boleh bekerjakan? macam mana artis luar ni boleh bekerja di Malaysia? dan satu lagi kalau dapat permit kerja untuk bekerja di sini, siapa yang menyokong mereka ni? produksi? atau station TV? untuk kepentingan peribadi ke atau kepentingan industri yang tak cukup ARTIS? hmm… susah nak jawab jadi pihak kerajaan tolong tolong lah cek artis luar ni diorang datang sini bercuti ke? atau bekerja pakai pas pelawat…. pihak immigration tolong tolong lah cek ye jangan makan gaji buta je.

Kesian aku tengok artis malaysia ni, nak demand sikit pun tak boleh tapi artis luar kalau demand terus bagi, untungnya jadi artis luar. itu belum termasuk kalau dah kumpul duit banyak banyak kat MALAYSIA pastu duit diorang pegi ke mana? tak bawak semua ke negara diorang ke? rosak ekonomi Malaysia! haii… macam macam.. Ada pulak ARTIS LUAR ni dah la cari makan kat sini boleh BERLAGAK pulak tu dengan ARTIS MALAYSIA. HEBATNYA KORANG NI!!! WELL DONE!!!

Jadi tolong tolong beringat sesama sendiri YANG MENJATUHKAN BANGSA KITA ADALAH BANGSA KITA SENDIRI. Nak menyokong ARTIS LUAR tak salah… cuma perlu diingatkan ARTIS MALAYSIA MESTI DI BERI KEUTAMAAN DULU!!! Aku sebenarnya bukan tak puas hati siapa menang siapa kalah, cuma aku perlu menegakkan HAK HAK ARTIS MALAYSIA di MALAYSIA ni. itu je… lepas ni aku nak CADANGKAN kalau nak buat apa saja ANUGERAH contohilah FESTIVAL FILEM MALAYSIA, syaratnya yang bertanding MESTI dan WAJIB ORANG MALAYSIA yang mempunyai MYKAD. jadi renung-renungkan dan selamat malam.

ANAK SENI PEWARIS BUDAYA, BERANI BERUBAH UNTUK TRANSFORMASI!!! – dipetik dari Blog Zed Zaidi

Aaron Aziz ABPBH

KOMEN AARON AZIZ:

Sementara itu, Portal Mstar telah menghubungi Aaron Aziz untuk mendapatkan komen beliau. Nak tahu apa kata Aaron?

Aaron dilihat seperti kecewa di atas kemenangan Aaron, seorang warga negara Singapura.

Aaron berkata Zed yang menjadikan faktor kenegaraan bagi mempertikaikan kemenangannya adalah satu pemikiran yang tidak matang apatah lagi ia datangnya daripada Timbalan Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman).

“Saya tak boleh nak halang dia untuk menulis apa sahaja dalam entri Twitter miliknya kerana itu hak masing-masing. Cuma jika begitulah pemikiran dia yang juga merupakan orang penting dalam Seniman, saya rasa, dia tak cukup matang. Apa-apa komennya itu tidak menjejaskan saya,”

Tambah Aaron, dia percaya seni lakonan tiada sempadan dan isu kenegaraan sebenarnya tidak perlu dibangkitkan apatah lagi dia tidak pernah mengganggu “periuk nasi” Zed Zaidi selama ini.

“Apa juga jenis seni sekalipun, ia sebenarnya tiada sepadan. Lagipun kemenangan ini adalah pilihan orang ramai. Kalau saya kacau periuk nasi dia, lainlah. Insya-Allah, kalau dia masuk pertandingan saya akan undi dia,” sindir Aaron.

Sementara itu, Aaron berharap permohonannya untuk mendapat taraf penduduk tetap negara ini dapat diluluskan dengan segera bagi membolehkannya melebarkan sayap sebagai pelakon.

“Insya-Allah kalau dah ada kerakyatan nanti boleh dicalonkan dalam Festival Filem Malaysia (FFM) atau anugerah lain yang dinilai secara profesional. Dari situ nanti barulah kita tahu sama ada saya sebenarnya adalah seorang pelakon yang baik atau tidak,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Aaron bakal muncul dengan beberapa buah tangan terbaru untuk para peminatnya iaitu filem KL Gangster 2, Kerat 14, Taikun dan Taicoon serta drama bersiri Adam dan Hawa untuk Astro Prima.

Selain itu, Aaron memberitahu pada bulan Jun depan dia bakal berangkat ke Brunei bagi menjalani penggambaran filem pertama terbitan syarikat produksi negara itu dan juga dipilih oleh KRU Studios untuk terlibat dalam Cicakman 3.

Tahun ini adalah cukup sibuk untuk saya kerana banyak projek yang perlu dilunaskan dan ini semuanya rezeki daripada Allah untuk saya dan keluarga,” katanya.

Budiey menerima banyak sekali respon daripada pembaca & #budieyators. Kebanyakan daripada mereka menggaggap tindakan Zed Zaidi tak wajar. Antaranya, Budiey ada menerima emel daripada seorang pembaca. Nah, di sini Budiey ingin siarkan komen pembaca ini.

Salam Abg Budiey,

Saya ingin menyatakan pendapat dan komen yang telah dibuat oleh Zed Zaidi di Blognya. Bukan nak menjatuhkan sesiapa tetapi apa yang dinyatakan beliau amatlah mendukacitakan semua dan saya rasa pihak artis tanahair juga.

Zed juga tidak setanding Aaron Aziz jika nak dibandingkan. Mutu lakonan tak pernah meningkat pun di tahap itu saja. Zed patut melihat diri sendiri sebelum memberi komen yang sebegitu seperti menjatuhkan maruah orang lain. Tujuan Zed memang baik untuk menjadi wakil artis Malaysia.

Tapi tindakan beliau seperti hendak menutup periuk nasi orang lain. Rezeki ada di mana sahaja. Tidak kira kita orang Malaysia, Singapura atau Indonesia. Kalau kit memberi yang terbaik yang terbaik jugaklah dari peminat. Sebagai bakal pemimpin (katanya), beliau tidak seharusnya memberi komen begitu. Seorang pemimpin yang baik tidak akan menjatuhkan maruah atau kebolehan orang lain. Zed sepatutnya memberi komen yang memberangsangkan di mana boleh menjadikan kejayaan Aaron Aziz sebagai semangat dan pemangkin kepada artis lain supaya lebih bekerja keras, menjaga disiplin kerja serta profesional dalam melakukan kerja sebagai seorang artis.

Apa yang ditunjukkan oleh Aaron Aziz boleh menjadi contoh kepada artis yang lain di mana Aaron bekerja keras untuk naik ke tahap ini bukan mudah baginya untuk mengecapi apa yg dia kecapi sekarang. Sanggup berkorban berulang alik dari Singapura ke KL untuk mencari rezeki kepada keluarga. Pengorbanannya dan berkat kesabarannya Aaron dan keluarga, inilah yang mereka dapat.

Bukan senang menjadi seorang yang bernama Aaron Aziz. Bukan Aaron masuk Malaysia terus Popular. Dulu kita tidak kenal siapa jejaka ini. Drama pertama yg saya tonton adalah Janji Diana Series (Skop Production). Peminat sekarang sudah bijak memilih siapa artis yang terbaik. Ini adalah hak peminat untuk memilih siapa yang lebih popular. Pilihan di tangan peminat bukan juri professional. Zed Zaidi kena faham perbezaan Anugerah Bintang Popular dengan Festival Filem Malaysia. Namapun Festival Malaysia mestilah untuk orang Malaysia sahaja.

Anugerah Bintang Popular untuk peminat memilih siapa artis yang paling popular untuk peminat. Alahai Zed Zaidi…. inipun tak faham macam mana nak jadi pemimpin kelak. Minta Harun Salam Bachik (Presiden Seniman) buat sesuatu kepada Zed Zaidi. Terlalu lancang dari Presiden. Memamg kita ada hak untuk bersuara tetapi sampai dah nak menutup periuk nasi orang ni ada cerita nya plak. Sehingga keluar tentang imigresen plak.

Saya harap Abg Budiey dapat keluarkan Komen saya ini, supaya orang lain faham tentang situasi ini dan Zed Zaidi selepas ini berfikir dahulu sebelum menyeluarkan sebarang artikel/kenyataan yang kurang matang dan boleh menjatuhkan orang lain. Harap Zed Zaidi dapat memperbaiki dirinya dahulu sebelum bertanding untuk menjadi pemimpin dan beliau tidak layak menjadi seorang pemimpin. Pemimpin bukan untuk mengkritik tetapi membina untuk menjadi yang terbaik.

Semoga isu ini menjadi iktibar buat kita semua.

10 Comments

Leave a Reply
  1. haishh,aku yg pemegang mykad plak naik panas baca ni.. zed zaidi ni mmg kena serangan sawan kot.. apa salahnya klu org luar dtg cr rezeki kt negara malaysia? x kira la sbg artis ke, buruh ke, amah ke, diorg ttp manusia.. malaysia ni bukan milik rakyat malaysia, tp milik Allah.. itu la org melayu, bila org luar naik, bukan nk jadikan contoh, tp sibuk dengki..rakyat malaysia cuma akan sokong org yg berusaha n berbakat, contoh siti nurhaliza..dia berjaya bkn sbb dia pemegang mykad semata2, tp dia berusaha n berbakat.. sama je aaron aziz pun..x de isu warganegara lain.. nak tau knp rakyat malaysia lebih sokong artis luar mcm aaron tp bkn artis malaysia? sebabbbb, artis malaysia sibuk reka kontroversi mcm ZZ, sibuk bergaduh kt kelab malam, sibuk rampas suami orang, sibuk kawin lari.. huh!

  2. Zed Zaidi!adakah ko sentap psl taraf ko yang mcm artis frozen.suam2 kuku.Rezeki Allah yang bagi.bukan ko,bukan rakyat Msia.
    Kesian tgk org melayu yg sempit fikiran mcm ko ni.pathetic!

  3. Saya faham apa yg di maksudkan oleh ZZ, cuma bahasanya agak kasar. Memang betoi jika kita fikirkan semula mana ada artis malaysia yg merangkul anugerah popular & dpt hadiah lumayan dari negara luar, AA xsalah dia pelakon yg bagus & artis msia kena berdisiplin seperti AA untuk berjaya. Ini adalah sebagai satu cabaran kepada pelakon kita supaya lebih bekerja keras untuk bersaing. Amy Search juga pernah bersuara tentang “kera dihutan disusukan”. Sebab kita tidak mahu dlm masa akan datang “BUMI DI PIJAK MILIK ORANG”.

  4. komen dr artis suam2 kuku ni elok diabaikan jah… jeles letewww… dah x reti berlakon dok la dendiam eh… lg elok kalo ko benti jah berlakon… xleh terima kenyataan… wekkkkkkkkkk kat zed zaidi… niwei, iols pemegang mykad malaysia ya… hahahahhaaha… love AARON!!!!!!!

  5. Takboleh blahh!
    Oscar yg berprestij kt US nun..takheran pun ttg kewarganegaraan ni..Aussie ker..British ker..China ker.. Ni ABP pilihan peminat derrr…
    Orang Islam tidak membeza-bezakan kewarganegaraan. Apatah lg mati masuk tanah juga. Isk..tolonglah malu sikit dgn jawatan ‘TIMBALAN SENIMAN’ tu yer…carilah kerja berpekdah sikit dr mkn gaji buta…

  6. Mmg ada betul juga kata Zed Zaidi tu..bertanding la di atas platform yg sama..kalau pun nak bgi kat artis luar hargai la juga artis kita baru ada semangat..lain kali buat 2 katogeri utk artis M’sia dan utk artis luar..

  7. Nampak sangat zed zaidi ni kebudak-budakkan..dia nafikan kemenagan aaron seolah-olah dia nafikan ketentuan ALLAH..kalau setakat berebut award artis paling popular tak payah la..apa kata zed bincangkan hal yang lebih penting dalam masyarakat artis tu sendiri..contoh seperti keruntuhan moral artis di malaysia..ada baiknya jugak dari duk pertikai rezeki orang..

    Zed zaidi ni perasan ke tak tentang isu artis tak bermoral dalam malaysia ni..? kata PEMIMPIN…..artis selalu clubbing, vids bogel, artis bertumbuk..macam2 hal lagi la dalam dunia artis yang konon2 nya blh di jadikan ”IDOL”… please la zed…awak fikir tentang perkara tu lebih baik…peace….. 🙂

  8. Bangga sangat dng mykad die Malaysia ni pun bukan milik abadi sesiapepun antare kite ie hanye persinggahan indah yg dianugrahkan Allah dalam kite meniti perjalanan ke kampung abadi di sisiNye nanti, asobiah yg kau julang sangat2 tu sebenarnye dicorakkan oleh yahudi untuk memisah2kan perpaduan islam, melayu dh lah sikit je sebok nk menyesakkan kepale,&merosakkan hati utk berselisih sesame sendiri. ape bezenye kite di sini dng sedare2 kite di selatan thai singapura brunei & lain2 kite sume satu penjajah yg memisah2kan kite dng corak persempadanan moden, industri seni kite hari ni pun kesinambungan kegemilangan Jalan Ampas& keris gak. kite dh gune tenage keringat & bakat mereke utk filem kite & mereka beri yg terbaik sampai berjaye menawan hati rakyat malaysia utk meninati filem malaysia, besar sangat ke dosenye utk mereke dihargai atas sumbangan mereke sendiri, lagenda2 kite mcm Saloma, Normadiah , Anita Sarawak pun gah pd name ge sbb kerakyatan sumbangan besar mereke bagai dinafikan (Saloma hanye menumpang kemasyuhuran Suami, padehal identiti nye dlm lakaran sejarah seni melayu bukan sekadar isteri P.Ramlee. Normadiah sampai mati kempunan x dpt kerakyatan M’sia). Bile die kate diorg tu sume setaraf dng buruh & pembantu rumah, terpancar jelas die nie manusie yg mcm mane. bile kite memburuk2kan org sebenarnye kite x dapat ape2 melainkan memburukkan keperbadian kite sendiri di mate umum.

  9. Kepada semua,mcm ni aku tk sokong mana2,tp aku faham maksud zed zaidi ni,aku amat berbangga sebenarnya dgn keberanian zed zaidi yg berani meluahkan perasaan bg pihak artis ni.Aku percaya ramai artist yg sokong dia,cuma tk berani mcm zed zaidi ni.Aku percaya dia tk benci aron aziz,cuma dia kecewa dgn industri malaysia dan org malaysia yg tak bertanggungjawap,jd aku rasa dia tk layak dipanggil babi hanya semata2 menegakkan pendirian dia tentang issue artist luar.Mcm ni lh,kau org rasa tk bila kau org semua maki hamun dia,terasa kau mcm org luar dan bukan rakyat Malaysia,rasa tk? Aku rasa dia ni ikut perangai tun mahathir kot? Dia berani buat mcm tu kerana dia tk rasa dia ni boleh lihat kawan2 dia jatuh akibat org yg tk bertanggungjawap.mcm tun mahathir,dia hentam semua pemimpin dan menegakkan islam,dia marah bila ckp iraq pengganas,smp semua yahudi marahkan dia,so terasa tk kalau kita panggil tun mahathir ni babi,sama juga mcm kita ni yahudi panggil umat islam seluruh dunia ni babi.jadi kau rasa tk kalau indonesia tu tk bagi apa2 anugerah atau mengagungkan artis luar dr negeri dia,sebab dia sanjungkan rakyat dia sendiri.Pada waktu dulu ada masa dj radio mainkan lagu indonesia sesuka hati,sedangkan lagu malaysia dikurangkan.So apa jadi industri malaysia?sepatutnya dia org kena ikut standard music malaysia.so saya rasa,saya tk emosi untuk menyokong kenyataan zed zaidi kerana beliau seorang yg berani menegakkan benda yg benar? Soalan saya,adakah salah jika soalannya berbunyi: Adakah anugerah malaysia patut dimenangi oleh org luar sedangkan syaratnya haruslah rakyat malaysia dan pemegang MyKad? Kan itu syaratnya? Sekian..boleh hubungi saya jika ingin lebih lanjut pendapat saya..0123604073 . Sy tetap akan menyokong rakyat saya sendiri jika sy rasa dia amat menegakkan dan amat menyintai kenegaraan beliau sendiri kerana sy lihat pendapat beliau benar,cuma mungkin ada benda yg mungkin dia tk sengaja seperti menyebut benda2 yg tk sepatutnya,tapi niat dia haruslah kita contohi,bayangkan jika dia pemimpin di indonesia,dia pasti dihormati kerana menegakkan rakyatnya. Wassallam

  10. Aku ingat dah selesai isu ni. Tapi telah terpanggil untuk memberi sedikit komen setelah menonton melodi tengahari tadi. Bagi aku seni itu universal. Siapa siapa saja layak disangjung atau di angkat jika dia tu memang bagus. Kenapa harus dipertikaikan kemenangan seseorang artis itu sekiranya orang ramai atau rakyat telah memilihnya. Ini kan negara demokarasi. Kenapa harus diungkit asal usul? Kemenangan diberi atas popularitinya berlakon dalam drama dan filem tempatan. Cuba kita lihat pentas Hollywood, Pelakon Terminator, Arnold , Claude Van Damn dan ramai lagi yang bukan dri US telah menempah nama di Hollywood?.Malahan seniman terdahulu seperti P.ramlee, Nordin Ahmad dan ramai lagi menempah nama di negara mana? Cuba berfikiran positive sedikit, kalau orang luar boleh terima artis kita, kenapa tidak kita? Pokoknya kalau dah bagus tetap bagus. Kalau rasa diri dah tercabar, buat lah yang terbaik dimasa hadapan supaya orang boleh vote? Jangan ada perasaan degki dan irihati. Industri kita bukannya besar manapun. Kalau masih ada yang berfikiran sebegini, tak kemana lah idustri seni kita. Fikir-fikirkan lah

Leave a Reply

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Gambar Fesyen Marsha di Red Carpet ABPBH2011

Budiey Mencari 10 Pembaca ke Tayangan Eksklusif BERANI PUNYA BUDAK