in , ,

Suara Hati & Tutur Batin Yura Yunita dalam Single Berjudul TENANG

Mei 2021: Pada bulan April lalu, penyanyi Yura Yunita telah melancarkan lagu terbaharunya yang berjudul “Tenang” di Indonesia. Berkongsi lagu dan perasaan yang sama, Yura Yunita berbesar hati melebarkan halwa telinga ini ke pendengaran peminat di Malaysia.

Ramai yang mengenali Yura Yunita berkat lagu-lagu bertema romansa seperti “Cinta dan Rahasia” mahupun “Intuisi”, kini penyanyi dan penulis lagu tersebut mengutarakan percakapan batinnya lewat lagu berjudul “Tenang”.

“Tak jarang fikiran kita melayang di malam hari. Resah dan gelisah mengiringi ketidakpastian dan pencarian erti kehidupan. Lagu ini berupa doa, curahan rasa, saat berdialog dengan diri sendiri, yang dirindu, dan Sang Pencipta,” ujar Yura tentang lagu Tenang yang berdurasi  minit ini. 

Dibuka dengan permainan piano lirih, vokal Yura yang khas dan berkarakter menyuarakan perasaan resah disambung melodi korus yang penuh harapan. Suasana lagu kemudian dengan perlahan-lahan menanjak dengan instrumentasi anggun hingga iringan paduan suara yang menggetarkan.      

Yura Yunita

Lagu “Tenang” merupakan sebuah pelawaan untuk sejenak melihat ke sekitar malah ke dalam diri sendiri untuk menemukan kehendak sekaligus jawapan dari segala pertanyaan di kepala kita. Dilingkupi ketenangan, berdialog dengan suara hati yang paling dalam diharapkan dapat membuatkan kita menerima diri sendiri secara utuh.   

Dengan melancarkan lagu ini ketika Ramadan lalu, “Tenang” dirasakan dapat menjadi teman yang selaras dengan bulan yang senantiasa mengundang kita untuk berefleksi. Dalam keriuhan hidup sehari-hari, rasa teduh dan tenteram dari lagu ini diharapkan bisa mengisi saat-saat hening di sepanjang bulan suci Ramadan.   

Malah untuk melanjurkan rasa tenang itu dibawakan ke bulan-bulan seterusnya, lagu Tenang turut dijadikan sebagai sebuah lagu untuk mengangkat tema kesihatan mental. Mendapatkan jiwa yang tenang dalam keriuhan pandemik dan segala yang berkaitan dengan virus itu merupakan satu hal yang bukan mudah.

Jadi, ‘Tenang’ diharap dapat membawakan perasaan itu larut dan meresap ke dalam fikiran bagi yang melalui kepayahan jiwa dan mental yang bergelodak dengan segala permasalahan dunia. 

Sejak 22 Mac 2021 lalu, kempen  pre-release lagu “Tenang” dimulai dengan melancarkan potongan 60 saat lagu tersebut di platform TikTok. Dengan tanda pagar #MalamTenang, hingga saat ini telah mencatat lebih dari 4000 video yang menggunakan lagu tersebut sebagai latar audionya sementara video-video tersebut sudah diputar lebih dari 1,5 juta kali.

Yura Yunita

Ini dapat menunjukkan bagaimana para pendengar Yura yang mendambakan rasa tenang boleh menemukan apa yang dituju dalam lagu terbarunya.  

Seiring dengan pelancaran lagu “Tenang” ini, sebuah filem pendek atau video muzik garapan Yandy Laurens juga akan diperkenalkan kepada khalayak.

Dibintangi aktor-aktor ternama Ringgo Agus, Nirina Zubir, Kiki Narendra, dan aktor cilik Gamaliel Eleazar dan Zozo, filem ini mengisahkan seseorang yang mencuba berdamai dengan kenangan dan dirinya sendiri, serupa dengan ajakan yang dipaparkan dalam lagu “Tenang”. Video muzik ini dapat disaksikan dua minggu setelah lagunya tersedia di berbagai layanan streaming. Yandy Laurens sendiri dikenal antara lain sebagai sutradara dan salah satu penulis film Keluarga Cemara (2018).

Temubual Bersama Yura Yunita

1. Bagaimana perasaan dan apa yang digambarkan ketika menulis tentang Tenang?

Lagu Tenang kutulis saat pikiran melayang di malam hari. Tidak dapat tertidur. Saat perasaan resah gelisah mengiringi ketipakpastian akan pencarian erti kehidupan. 

Lagu ini berupa doa, curahan rasa, saat berdialog dengan diri sendiri di dini hari. Kembali mengingat sosok yang kita rindukan, dan akhirnya tenang boleh kita dapatkan saat berdoa pada Sang Pencipta. Dan lagu ini pun menjadi salah satu ‘self healing’ ku di masa-masa ini untuk dapat menjadi lebih tenang.

2. Pernah melalui momen-momen sukar mendapat Tenang?

Pernah. Dan dengan lagu ini pun aku menyedari, bahawa tenang itu ada sebuah proses. Proses pencarian ketenangan yang perlu dinikmati. Agar kita boleh seutuhnya hadir di detik ini, boleh memaafkan diri sendiri, masa lalu, mencintai dan menerima diri sendiri. Berserah pada sang Pencipta.

3. Harapan untuk lagu ini.

Harapannya dengan lagu ini, dapat menemani masa-masa sulit yang mungkin sedang kalian hadapi saat ini. Boleh menjadi salah satu bentuk self healing mu, dan dapat membuatmu menjadi sedikit lebih tenang.

4. Melihat permasalahan kesihatan mental yang semakin berleluasa sekarang tidak mengira usia, apa nasihat Yura kepada semua?

Luangkan waktu sejenak, kenali diri lebih dalam. Cintai dirimu, terima dan maafkan dirimu untuk mendapat cahaya dan petunjuk menuju TENANG.

Untuk mendengarkan lagu dan mendapatkan infomasi tentang Tenang dan Yura Yunita ini, kalian boleh melayari laman sosial di bawah:

Artis                                                   :           Yura Yunita

Tajuk lagu                                        :           Tenang

Tarikh dilancarkan                         :            1 April 2021

Record label                                    :            Merakit

Komposer dan penulis lirk          :            Yura Yunita

Arranger                                           :            Yura Yunita & Iwan Popo

Produser                                          :            Iwan Popo

Guitar                                                :            Kevin Jonathan

Mixed & mastered                          :            Billy Ramdhani at CLM Studio, Bandung,     

                                                                  Indonesia

  • Instagram Yura Yunita:  https://instagram.com/yurayunita

LIRIK LAGU TENANG

Lyric by Yura Yunita

Dialog dini hari

Kepada diriku sendiri

Tak bisa ku tertidur lagi

Melayang pikirku tak pasti

Dialog dini hari

Resah gelisah mengiringi

Berharap ada yang mengerti

Berharap kau ada disini

Tenang tenang yang tak kunjung datang

Menanti nanti cahaya-Mu, beri aku petunjuk-Mu

Tenang tenang oh datanglah tenang hari ini

Dialog dini hari

Resah gelisah mengiringi

Berharap ada yang mengerti

Berharap kau ada disini


Tenang tenang yang tak kunjung datang

Menanti nanti cahaya-Mu, beri aku petunjuk-Mu

Kadang kadang kelam ini datang menghampiri

Tenang tenang yang tak kunjung datang

Menanti nanti cahaya-Mu, beri aku petunjuk-Mu

Tenang tenang oh datanglah tenang hari ini

Tenang tenang yang tak kunjung datang

Menanti nanti cahaya-Mu, beri aku petunjuk-Mu

Kadang kadang kelam ini datang menghampiri

Tenang tenang yang tak kunjung datang

Menanti nanti cahaya-Mu, beri aku petunjuk-Mu

Tenang tenang oh datanglah tenang hari ini

Jauhkan ku dari sedih itu

Aku merindu padamu

Jauhkanku dari gelap itu

Aku kembali kepada-Mu

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Suhaimi Saad | 16

Gelaran Ustaz Tiada Kelebihan, Suhaimi Saad Umum ‘Bersara’ Sebagai Penyanyi Nasyid

Issam Alnajja | 17

NESCAFÉ® Menjenamakan Semula Minuman Kopi Tempatan kepada Edisi Kopitiam