in , ,

Syakirah Noble Lancar Album Timbres

Setelah mencipta nama dengan dengan single SENTIASA dan JANGAN PERGI yang menjadi runut drama TUAN DANIAL serta PINK SMILE, Syakirah Noble 21, melancarkan album TIMBRES yang mengandungi tiga buat lagu berbahasa Inggeris dan Melayu.

Lagu Jangan ini pada mulanya hanya lagu demo tanpa ada perancangan padanya, dan pada mulanya terdengar seperti lagu hip hop / rap. Pengaruh utama di sebalik lagu tersebut adalah artis seperti Ariana Grande, Elizabeth Tan, Cardi B dan Megan Thee Stallion. Kami mendapat inspirasi untuk membuat jejak pemerkasaan wanita yang dapat dihubungkan oleh khalayak Inggeris dan Melayu.

Mengenai Single “Look At Me Now”

Ia diilhamkan oleh suara Sam Smith dari segi produksi dan penyampaian vokal. Ketika ash memainkan lagu saya, ia segera memberi saya perasaan suram dan melankoli serta  sedikit emo saya baru saja di luahan dalam lagu ini.

Mengenai lagu “Standby”

Melodi lagu ini datang daripada  saya terlebih dahulu dan ia sangat melekat dan mudah ditulis . Saya benar-benar menghayati  perasaan saya pada masa itu yang ada kena mengena  dalam hidup saya, yang mempunyai perasaan sukar untuk dicintai sebagai orang dan perasaan itu hanya menerjemahkan ke atas kertas tanpa terlalu banyak berfikir.

Syakirah Noble

Single Alone Zone

Lagu ini ditulis pertama oleh Ash pertama ketika dia menghasilkan lagu dan kata yang terdengar adalah “Alone Zone”. Ini terinspirasi oleh konsep ingin ditinggalkan sendirian dan ingin mempunyai ruang pada pada kerana zaman ini ketika kita terlalu bergantung kepada telefon bimbit , seperti yan dalam lirik lagu ini “Kerana saya memerlukan rehat dari telefon saya, memerlukan ruang saya zon bersendirian ”. Kita boleh merasa jengkel walaupun orang yang kita sayangi jika kita selalu menggunakan telefon bimbit kita sehingga sangat mengilhami lirik lagu tersebut. Ini adalah trek R’n’B klasik dengan gaya moden dalam konteks lirik yang berkaitan dengan teknologi dan bagaimana itu mengganggu kita.

Menurut Syakirah beberapa cabaran yang saya hadapi dalam merakamkan album ini adalah dalam menentukan perincian struktur lagu pada masa-masa tertentu, terutama untuk lagu seperti Jangan dan Siaga. Kami memerlukan beberapa kali untuk akhirnya memutuskan bagaimana kami ingin menyusun lagu secara muzik, iaitu memutuskan pengulangan ayat, memutuskan berapa lama rehat instrumental.

Cabaran lain yang saya hadapi secara peribadi adalah dalam kesempurnaan saya, dan ingin menambahkan lebih banyak perkara dari sudut produksi. Saya dibesarkan dengan banyak mendengar muzik klasik sehingga saya ingin benar-benar meningkatkan “kepenuhan” setiap trek dan mendengar setiap trek, saya merasa perlu ada lebih banyak lagi di setiap trek. Saya segera menyedari bahawa apa yang saya miliki sudah hebat dan bahawa saya duduk di lombong muzik muzik.

Syakirah Noble

Cabaran lain yang saya hadapi semasa membuat album ini, adalah yakin dengan muzik sebenar yang saya buat. Oleh kerana ini adalah album pertama saya, saya merasakan tekanan untuk mencipta muzik terbaik sahaja. Saya sangat teragak-agak untuk menyusun lagu-lagu ini dan memasukkannya ke dalam album tetapi dengan dorongan keluarga, rakan dan Ashidy, saya mengumpulkan keberanian untuk berkongsi isi hati saya ini.

4) Apa yang paling anda gemari semasa membuat album ini?

Saya seronok menulis dan berada di studio. Hanya berada di persekitaran tempat kreativiti berkembang, membuat saya berasa sangat kenyang di dalam

Dan saya merasa seperti berada di rumah, bahawa saya dapat menyatakan sepenuhnya apa yang sedang berlaku di otak bawah sedar saya. Saya juga senang merancang visual untuk bahagian promosi album ini dengan pereka album saya, Erwin.

Syakirah Noble

5) Bagaimana anda melihat muzik, penulisan lagu anda berkembang? Apa lagi yang anda harapkan?

Menjadi single pertama saya “Sentiasa” yang saya tulis dan rilis adalah 3 tahun yang lalu, saya mendapati bahawa saya lebih eksperimen dan lebih berani dengan cara saya mendekati penulisan lagu. Saya mendapati bahawa saya berusaha mendorong diri saya dengan menulis lirik saya sendiri dan menarik dari pengalaman saya sendiri. Saya juga mendapati bahawa saya lebih terlibat dalam penghasilan trek yang sebenarnya dan bukan hanya sekadar menulis. Saya harap satu hari nanti dapat menghasilkan lagu sendiri.

– Syakirah Noble

Menurut Syakirah lagi,harapa saya agar album ini di terima baik oleh pendengar muzik tanah air miskipun berdepan dengan pendemik ini,jelas kata penuntut  Royal Northern Collage Of Music di Manchester UK ini.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Erra Fazira Covid Trending | 12

Aplikasi KitaJaga.Co Kini Boleh Dimuat Turun Pengguna iPhone

Ustaz Ebit | 13

Nadir Kata Bantuan Ebit Lew Tersangkut di Luar Gaza, Sekali Kerajaan Mesir Keluar Kenyataan