in ,

RTM Terus Tayang Siri Korea dan Kali Ini Siri Melodrama Romantik MASK

Menggantikan siri Korea bertajuk “Terrius Behind Me” yang bakal berakhir pada 21 Jun ini, Radio Televisyen Malaysia (RTM) terus komited memenuhi citarasa penggemar siri Korea di Malaysia dan kali ini telah memilih tajuk “Mask”.

Memenuhi slot Asian Screen On 2 setiap Isnin hingga Jumaat, pukul 6.00 petang, siaran pertamanya pada 22 Jun depan menyaksikan lakonan mantap Ju Ji-Hoon, Soo Ae dan Jeong-Hun Yeon. 

Ikuti kisah Byun Ji-sook adalah pekerja di kedai serbaneka dimana keluarganya sedang terbelit dengan hutang. Manakala Seo Eun-ha adalah gadis kaya yang telah bertunangan dengan Choi Min-woo. Mereka kini ditunangkan tanpa adanya perasaan cinta dan semata-mata hanya ingin menyatukan bisnes keluarga mereka. 

Namun, walaupun sudah terikat dalam pertunangan, Eun-ha ternyata masih mencintai Min Suk-hoon yang sebenarnya adalah suami kepada Choi Mi-yoon, dimana dia adalah adik tiri kepada Min-woo.

Suk-hoon adalah seorang lelaki yang pandai berpura-pura selalu berusaha terlihat baik di luar tapi dalam diam selalu berusaha membuat Min-woo gila dengan membuat ilusi melalui ahli hipnotis, bahkan memberinya ubat yang membuatnya tak bisa mengawal dirinya. Disebabkan hal itu, Min-woo bahkan sering dianggap tidak waras oleh keluarganya.

Konflik bermula ketika Min-woo sedang makan bersama Eun-ha di tepi kolam renang, Eu-ha tiba-tiba tenggelam di kolam renang dan jatuh koma. Sebelum koma, Eun-ha mengatakan pada Suk-hoon jika dia pernah melihat wanita yang seiras wajahnya dengan dia di sebuah di kedai serbaneka bernama Ji-sook. 

Merasa bisnesnya bakal terancam dengan komanya Eu-ha, Su-hoon mencari Ji-sook dan meminta Ji-sook untuk menyamar sebagai Eun-ha. Suk-hoon bahkan mengancam Ji-sook dan menjanjikannya sejumlah wang. Dengan keadaan keluarganya yang dikelilingi hutang, Ji-sook pun menerima tawaran Suk-hoon. Ji-sook pun menjadi boneka Suk-hoon untuk memanfaatkan Min-woo. Ji-sook harus membuat Min-woo jatuh cinta, sehingga apapun yang dia katakan akan diikuti oleh Min-woo.

Suk-hoon yang tidak mahu rancangannya itu gagal, dia kemudian mencampakkan tubuh Eun-ha sebenar yang masih dalam keadaan koma ke dalam laut. Ketika setelah tubuhnya ditemukan, Eun-ha yang sudah jadi mayat kini dikenali sebagai Ji-sook yang sudah lama menghilang. Keluarga Ji-sook pun merasa tertekan dengan kematian orang yang mereka sangka sebagai Ji-sook itu.

Ji-sook yang kini menyamar sebagai Eun-ha, telah pulih sepenuhnya dan akhirnya berkahwin dengan Min-woo. Perkahwinan mereka pun dilakukan hanya demi kepentingan bisnes tanpa adanya rasa cinta. Namun seiring berjalannya waktu, Min-woo merasakan perubahan dalam diri Eun-ha yang dulunya dingin dan angkuh, kini menjadi peramah dan ceria. Min-woo pun dalam diam mulai menyukai Eun-ha tanpa mengetahui jika Eun-ha adalah orang lain. Eun-ha berhasil memikat hati Min-woo.

Penyamaran Ji-sook sebagai Eun-ha tidak selamanya bertahan. Walaupun mempunyai wajah yang seiras dengan Eun-ha, tapi sifatnya yang bertentangan dengan Eun-ha pun mulai menimbulkan kecurigaan. Ji-sook pun harus bertahan dengan berbagai tekanan demi membawa perubahan dalam keluarganya. Bagaimana kisah selanjutnya? Adakah identiti sebenar Ji-sook akan terbongkar?

Bagi mereka yang tidak sempat untuk menonton di TV, anda berpeluang menontonnya menerusi portal online, RTM Klik (rtmklik.rtm.gov.my) dan rtm mobile. Muat turun aplikasinya di Google Play dan App Store.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Ara Johari | 23

Hampir Setahun Menyepi, Ara Johari Kembali Dengan Single Berjudul TETAP AKU CINTA

Chiu Keng Guan | 24

Pengarah The Journey & Olabola, Chiu Keng Guan Lebarkan Sayap Ke Pentas Antarabangsa