in , ,

Lagu PANO Nyanyian Zack Tabudlo Makin Mendunia, Viral di TikTok & Youtube

Keajaiban ‘Pano’ yang tidak dapat dijelaskan ini adalah contoh termudah bagaimana muzik Filipina begitu senang diterima di Malaysia.

Jika anda pengguna tegar media sosial, anda mungkin pernah mendengar sebuah lagu Filipina yang kerap diulang di pelbagai wadah digital.

Mula mencipta fenomena di negara asalnya, Filipina kemudian menular ke Indonesia dan akhirnya tiba di Malaysia, ‘Pano’ sebuah karya santai dari negara tersebut dendangan Zack Tabudlo nampaknya bakal menjadi sebuah hit di rantau ini.

Dari dulu lagi rakyat Malaysia sebenarnya mampu menghargai pelbagai lagu asing khasnya dari Asia berkat pendedahan kepada aneka produk budaya pop dari negara-negara jiran berdekatan. Dan ‘Pano’ merupakan bukti terbaru fenomena ini.

Irama berhantu lagu ini begitu mudah mencuri perhatian para pendengar sebaik sahaja ia diputarkan, malah akan diulang berkali-kali oleh mereka yang mendengar.

Lagu Pano Nyanyian Zack Tabudlo Makin Mendunia, Viral Di Tiktok &Amp; Youtube

Keajaiban ‘Pano’ yang tidak dapat dijelaskan ini adalah contoh termudah bagaimana muzik Filipina begitu senang diterima di Malaysia.

Kini menjadi kegemaran di TikTok, iaitu salah satu aplikasi media sosial paling popular di dunia, ‘Pano’ yang bermaksud ‘bagaimana’ dalam Bahasa Filipina nampaknya bakal menjadi tiket buat Zack Tabudlo untuk meraih lebih banyak peminat di luar negara kelahirannya.

Kini lagu tersebut sudah menjadi tular di Malaysia dan Zack sempat berkongsi harapannya untuk pendengar baru di sini.

“Saya berharap mereka akan mendengar lebih banyak lagu baharu saya di masa hadapan. Yang pasti lagu-lagu yang lebih menyeronokkan dari Pano dari segi gaya dan genre untuk mereka nikmati sambil berhibur,”kata Zack tentang perkembangan terbaru ini.

Bakat Zack mula dikesan pada usia 10 tahun lewat sebuah rancangan realiti Filipina berjudul Talentadong Pinoy, kemudian Zack terus menggegar industri seni negara asalnya sewaktu menjadi peserta The Voice Kids Philippines. 

Menyertai aneka pertandingan nyanyian telah mendorongnya untuk mencipta sebuah kumpulan nyanyian bernama Gravity, bersama-sama dengan beberapa para peserta yang lain. Dengan Zack sebagai teraju utama, Gravity pernah melancarkan ‘Imposible’, sebuah lagu tentang cinta yang tidak berbalas dengan rentak yang sangat menghiburkan. Selain Gravity, Zack juga pernah menjadi sebahagian daripada kumpulan duo remaja Zack and Fritz bersama bekas peserta The Voice Kids, Eufritz Santos.

Memulakan kerjaya muzik solonya pada tahun 2018, dia kemudian menceburi dunia penulisan dan penerbitan lagu selain membuat persembahan.  

Pada tahun 2020, Zack menyertai Island Records Philippines dan terus mencipta identity sebagai seorang pemuzik profesional. Lagu-lagunya seperti Nangangamba, Cruel, Sigurado, Iyong Iyo, dan Elizabeth merupakan bukti dalam evolusi bakat penulisan serta penerbitan lagu yang dia miliki. Malah, Nangangamba telah meraih lebih 87 penstriman sementara Sigurado menjangkaui 10 juta penstriman.

Pada tahun 2021, Zack melancarkan lagu tular hitnya berjudul Binibini yang menaikkan lagi namanya. Lagu ini menempatkan dirinya di carta teratas Spotify selama enam minggu berturut-turut, menjadikannya lagu yang menduduki tempat pertama paling lama oleh seorang artis RADAR Filipina. 

Dengan lebih 112 juta penstriman di Spotify, Binibini juga menjuarai carta Global Viral untuk empat minggu berturut-turut. Spotify Philippines menobatkan Binibini sebagai lagu dengan penstriman paling tinggi untuk tahun 2021, dengan Nangangamba sebagai lagu dengan penstriman kedua tertinggi. 

Zack juga melancarkan album sulungnya Episode dan single Pano di hujung suku 2021. Pano juga mendominasi tempat teratas carta Spotify untuk Sembilan minggu berturut-turut, memcahkan rekod Binibini yang mendominasi selama enam minggu.

Untuk tahun 2022, album sulung Zack “Episode” kekal selama 18 minggu di tempat pertama dalam senarai Album Mingguan Top Spotify di Filipina, dengan lebih 1 Bilion penstriman dan tontonan.  

Lagu Pano Nyanyian Zack Tabudlo Makin Mendunia, Viral Di Tiktok &Amp; Youtube

Biarpun hanya sebuah lagu cinta yang mudah, Pano yang melagukan kisah hati yang patah gara-gara kekejaman pasangan yang memutuskan perhubungan merupakan sesuatu yang dekat dengan peminat serta mudah dirasai menjadikannya sebuah hit serta-merta di kalangan pencinta muzik.

Malah, untuk membuat pemintanya lebih teruja, Zack juga mengumumkan di media sosialnya bahawa Pano sebenarnya adalah sebahagian daripada sebuah trilogy yang lebih besar.

Dia kemudian melancarkan sebuah muzik-video tiga bahagian berjudul PANO: THE TRILOGY untuk karya-karyanya yang bertajuk ‘Anghel,’ ‘Yakap,’ serta juara carta ‘Pano.’ Trilogi ini dibintangi Zack, bersama pelakon jelita Filipina Kira Balinger. Jalan ceritanya adalah tentang kisah cinta di antara dua watak mereka.

Sebagai artis yang kerap menentang kebiasaan, Zack teruja untuk memberikan lebih banyak kejutan buat para peminatnya.

Artis muda ini percaya bahawa walaupun dirinya masih berpijak di bumi yang nyata, dia tetap akan mengejar impiannya untuk menakluki dunia melalui muzik. Kerana buat Zack Tabudlo, “muzik sendiri adalah satu impian.”

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Alvin Chong | 17

Alvin Chong Kembali Luah Perasaan Dengan Single Terbaharu ONE AND ONLY

Fadlan Hazim

Sinopsis Drama Chinta Arjuna Lakonan Fadlan Hazim & Riena Diana