in , ,

Eren Lancar Album SALAM RINDU di Malaysia

Menerusi album ini, Eren berjaya menghasilkan hit menerusi “Kelak Kita Kembali Ke Asalnya” dan “Perubahan”.

Eren

Eren atau nama sebenarnya Erna Tri Suryani merupakan seorang penyanyi Indonesia yang sentiasa berkolaborasi bersama Kangen Band. Anak kelahiran Lampung yang kini berusia 28 tahun ini memulakan karier nyanyian sebagai penyanyi latar kumpulan Indonesia popular, Kangen Band. Pada awal pembabitan Eren sebagai penyanyi latar kumpulan Kangen Band, beliau telah menyumbang suara menerusi beberapa lagu hit seperti “Tentang Kau dan Dia” serta “Menunggu”.

Kredibiliti beliau sebagai wanita bertudung membataskan beliau untuk menyertai Kangen Band yang berimejkan kelakian, namun, hal ini tidak pernah menjadi penghalang bagi wanita berjiwa besar ini apabila beliau kemudian muncul sebagai penyanyi solo.

Eren Sampaikan Salam Rindu

Pada tahun 2009, Eren muncul dengan album bertajuk PERUBAHAN, sebelum muncul lagi dengan album terbaru beliau, SALAM RINDU. Sejak bergerak dan berjuang secara solo, Eren berjaya meraih perhatian menerusi beberapa lagu beliau seperti, “Takkan Pisah”, “Tak Bisa Tanpamu”, “Pelengkap Hidupku” dan “Terluka”.

“Saya sudah memasuki tahap yang baru iaitu eksis dan bertahan di industri musik. Saya pasti akan terus memberikan yang terbaik,”

– Eren

Pada tahun 2007, Eren mewarnai industri muzik Indonesia dengan album solo sulung beliau yang bertajuk JENDELA HATI.

Menerusi album SALAM RINDU, Eren mempertaruhkan single pertamanya yang bertajuk PERGI TANPA ALASAN. Dalam jangka waktu yang singkat, lagu ini telah meraih perhatian ramai! Para peminat Eren telah menghasilkan pelbagai video yang berlatar belakangkan PERGI TANPA ALASAN.

Video-video ini yang tentunya diminati, telah mencapai jumlah penonton yang mencecah ratusan ribu!!

PERGI TANPA ALASAN merupakan sebuah lagu ringan yang berkisar kekecewaan dalam perhubungan. Lagu ini menceritakan bagaimana hancur dan luruhnya hati si pencinta atas pemergian kekasih hatinya. Cinta yang diagungkan berakhir dalam kedukaan apabila kekasih hati pergi tanpa alasan…

Lagu sadis ini disampaikan dalam melodi yang sungguh melankolik, semestinya suatu irama syahdu yang meruntun kalbu. Menerusi penyampaian vokal mantap oleh Eren, lagu sadis ciptaan Tama (Kangen Band) ini sungguh mudah didendangkan, lantas menjadikan PERGI TANPA ALASAN sebagai peneman setia jiwa yang lara.

“Lagu ini mengkisahkan tentang putus cinta dan tersakiti. Ini bisa jadi salah satu ungkapan rasa yang mewakili perempuan-perempuan di Indonesia.”

Itu ungkap Eren apabila menggambarkan single pertama beliau ini. Meskipun PERGI TANPA ALASAN menceritakan kedukaan, irama yang indah menerusi lagu ini sungguh mendamaikan, menjadikannya enak pada santapan deria pendengaran.

SALAM RINDU merupakan hasil kerjasama Eren bersama Tama (Kangen Band) dan Andi Bayou, serta barisan pemuzik muda berbakat seperti Andi (Merpati), Ato (Angkasa), Ugie (Dua Mata), Irwan (Joker) dan Poci (Sayap Laki). Eren juga turut berkolaborasi dengan Jay (vokalis Organik) menerusi duet “Tak Bisa Tanpamu”. “

Eren sangat beruntung karena kebanyakan lagu diciptakan oleh teman-temannya sendiri, jadi mereka tahu benar karakter suara Eren seperti apa. Makanya, ada tembang yang mellow ada juga yang sedikit menggoda,” ujarnya.

Album Eren kali ini memuatkan beberapa lagu balada seperti “Tanpa Cinta” ciptaan Andi (Merpati) dan “Tak Bisa Tanpamu” (feat. Jay Organik) ciptaan Ato (Angkasa). Disamping lagu-lagu berirama indah ini, SALAM RINDU turut memuatkan lagu berentak rancak berjudul “Cukup Sudah”, ciptaan Ugie (Dua Mata).

SALAM RINDU juga turut menampilkan lagu-lagu berentak ‘slow rock’ yang menarik untuk didengari! Khas buat peminat Eren, album ini kini boleh didapati di pasaran dengan harga hanya RM27.90!

Artist : EREN
Album : Salam Rindu

Senarai lagu

1. Pergi tanpa alasan
2. Tanpa cinta
3. Tak bisa tanpamu
4. Cukup sudah
5. Salam Rindu
6. Sendiri lagi
7. Terluka
8. Senandung malam

LIRIK PERGI TANPA ALASAN

Aku mencintaimu bagaikan langit memeluk bintang
Aku lukiskan cinta di hati tak terbatas lagi
Aku mencintaimu bagaikan langit memeluk bintang
Aku luksikan cinta di hati tak terbatas lagi
Cinta yang dulu bersemi kini menjadi masa laluku
Hatiku hancur tiada berkeping bagaikan segelintir debu
Kepergianmu tanpa alasan yang pasti
Kau buat hatiku kini lemah tak berdaya
Semakin hancur hatiku ini tanpamu
Ku tak bisa berdiri tegak dan bernafas lega
Kepergianmu tanpa alasan yang pasti
Kau buat hatiku kini lemah tak berdaya
Semakin hancur hatiku ini tanpamu
Ku tak bisa berdiri tegak dan bernafas lega
Semakin hancur hatiku ini tanpamu
Ku tak bisa berdiri tegak dan bernafas lega

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Michael Buble Release New Holiday Single White Christmas

Noh Salleh | 23

BlackBerry Music Mania Concert & Carnival 2012