in ,

Betul Ke Afiq Muiz Lupa Diri & Anak Derhaka Sejak Ada Kekasih?

[dropcap]P[/dropcap]ada pagi ini, Budiey membaca artikel eksklusif dari Portal Mstar yang mendedahkan tentang pelakon Afiq Muiz, 20 tahun telah mengabaikan ibunya dan berubah perangai 360 darjah setelah bergelar pelakon popular. Keluhan pilu berbaur rasa kecewa dari hati seorang ibu telah merobek hati Budiey dan mungkin bagi yang membaca berita ini. Rasa simpati dan kasihan pun ada. Hati mana yang tak kasihan dan sedih bila mana seorang ibu diabaikan oleh anak sehingga ibu pula mengatakan anaknya adalah seperti anak derhaka sejak ada kekasih.

Seingat Budiey, pernah sekali bertemu dengan Afiq Muiz dan ibunya semasa satu event yang dianjurkan oleh Rafflesia sempena hari ibu pada tahun lalu. Hubungan mereka masa tu nampak mesra dan sangat erat. Budiey dapat lihat wajah ibunya yang ceria dan Afiq Muiz pula memang sangat caring kepada ibunya.

Ibu Afiq Muiz

Ibu kepada pelakon baru Afiq Muiz, Hasliza Mohd, 48 tahun benar-benar rasa kecewa dan sedih dengan perubahan sikap anaknya itu sejak bergelar pelakon. Hasliza berkata tatkala ibu-ibu lain menerima ucapan gembira daripada anak anak mereka sempena sambutan Hari ibu pada Ahad lalu, dia tidak berpeluang meraikannya seperti itu.

“Dia sudah berubah… seperti anak derhaka. Afiq sudah berubah. Dia sudah lupa bagaimana saya menjual burger untuk membantu dia berjaya dalam dunia seni. Ke hulu ke hilir saya bawa dia untuk di angkat menjadi artis berjaya dengan wang menjual burger. Hari ini apabila dia sudah berjaya, dia telah lupa semua itu.”

Hasliza terpaksa membuat pendedahan tersebut kerana hatinya sudah hancur selepas melihat perubahan Afiq yang disifatkannya sudah lupa diri apatah lagi sejak dikatakan mempunyai hubungan dengan seorang pelakon wanita.

Eina-Afiq

Hasliza terpaksa membuat pendedahan tersebut kerana hatinya sudah hancur selepas melihat perubahan Afiq yang disifatkannya sudah lupa diri. Malah pelakon remaja itu juga sudah tidak lagi tinggal bersama ibunya tetapi memilih untuk hidup berdikari bersama rakan-rakannya yang lain.

Hasliza berkata, Afiq yang sebelum ini seorang anak yang baik dan mendengar kata telah berubah menjadi panas baran dan bersikap kurang ajar serta hilang perasaan sayang kepada adik-adiknya.

“Saya tidak tahu adakah tindakan membuat kenyataan ini kepada media akan memulihkan kami sekeluarga atau menjauhkan lagi hubungan saya dan Afiq. Tetapi rasanya inilah saja cara untuk dia (Afiq) membuka mata dan hati bahawa apa yang dilakukannya sekarang adalah salah. Dia telah menderhaka terhadap ibunya dan bersikap baran terhadap adik-adiknya sedangkan sebelum ini Afiq cukup penyayang orangnya. Tetapi sejak dia mempunyai kekasih kelakuannya tidak lagi seperti dulu.”

Ibu Afiq juga turut menerima mesej khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada kekasih Afiq yang berbaur ugutan dan kasar bahasanya. Afiq Muiz menafikan dia dan keluarganya sedang mempunyai masalah gara-gara kekasihnya itu. Soalnya, adakah itu caranya seorang wanita menghormati orang yang lebih tua?

Malah lebih terharu Hasliza hanya mengetahui kononnya Afiq hendak berumahtangga menerusi laporan media. Tambah Hasliza lagi dia turut terperanjat apabila membuat semakan menerusi akaun bank Afiq, anaknya itu telah menghabiskan wang RM30, 000 dalam masa sebulan.

“Saya sanggup membuat apa saja agar Afiq kembali ke pangkuan kami dan saya mahu dia kembali sedar asal usulnya yang datang dari keluarga susah. Ingat jasa ibu, ayah dan adik-adik ketika kami sama-sama mahu namanya naik dalam industri seni.¬†Saya sayangkan dia dan hanya mahu dia kembali seperti dulu. Kerana dia salah seorang anak yang soleh dan tidak pernah melukai hati ibu bapanya. Afiq… Umi (ibu) sayang Afiq. Jangan tinggalkan Umi… kembalilah pada Umi dan ingatlah… syurga itu di bawah telapak kaki ibu.”

Sementara itu Afiq yang dihubungi berkata, dia dan ibunya tidak mempunyai sebarang masalah dan merasakan ada pihak yang cuba memburuk-burukkan dia kepada keluarga dan pihak media.

“Saya tak ada masalah dengan ibu dan keluarga yang lain. Siapa yang pandai-pandai buat cerita seperti ini? Kenapa mereka mahu memburukkan saya? Gosip seperti ini membuatkan saya tertekan dan kalau boleh saya tidak mahu layan lagi.”

Budiey harap, jika benarlah berita yang disampaikan oleh ibu Afiq Muiz ini, kita harapkan semoga hubungan Afiq dengan ibu dan keluarga kembali bertaut.

Afiq Muiz

Afiq Muiz

Afiq Muiz

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Sharifah Sakinah | 13

Sharifah Sakinah Jawab Isu Video Keek Timbul Kontroversi

Senarai Menteri Kabinet Baru Penggal 2013-2018 Malaysia