in ,

“Tiada Latar Belakang Filem Bukan Masalah,” – Zakaria Abdul Hamid

Pada jam 11 tengahari tadi, telah berlangsung sidang media pertamanya di Pawagam Mini P Ramlee di Kompleks FINAS.

Pengerusi baharu Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), Zakaria Abdul Hamid tidak melihat faktor kurang pendedahan dalam dunia perfileman menghalang dirinya memikul amanah menerajui organisasi itu.

Sedia belajar daripada mereka yang pakar, Zakaria yang juga ahli perniagaan dan aktivis masyarakat, berpegang kepada prinsip kerja yang betul.

Zakaria Abdul Hamid FINAS

“Saya ada dengar cerita (isu pelantikan politik)… Namun, itu bukan alasan membuatkan individu yang dipilih ‘terkebelakang’ dalam memikul tanggungjawab diamanahkan.

“Tiada masalah pun kerana sebelum ini, FINAS pernah diterajui individu yang berlatar belakang politik.

“Pada akhirnya, dalam mana-mana organisasi sekalipun, pemimpin itu perlu ada budaya kerja yang betul iaitu bersifat mesra, mahu mendengar kritikan dan boleh melaksanakan kerja,”

Hadir sama, Timbalan Pengerusi FINAS, Datuk Norman Abdul Halim serta Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Hassan Asbor Hassan Mutaat merangkap Timbalan Ketua Pengarah Produksi dan Teknikal FINAS.

Zakaria mengulas pemilihannya sebagai Pengerusi FINAS yang dikatakan lantikan politik, selain kemusykilan dibangkitkan penggiat industri kreatif apakah beliau yang tidak mempunyai latar belakang seni, mampu mengemudi perbadanan itu.

Zakaria Abdul Hamid FINAS

Minggu lalu, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah mengumumkan Zakaria dilantik sebagai Pengerusi baharu FINAS, berkuat kuasa Ahad lalu.

Zakaria sedia belajar dengan mereka yang arif mengenai dunia perfileman sepanjang memikul tanggungjawab itu.

“Ada belakang seni atau tidak itu bukan masalah. Saya sedia belajar dan mendengar perihal dunia seni daripada mereka yang pakar,” katanya.

Zakaria menambah, apa yang penting, amanah dua tahun yang diberikan kerajaan akan dilaksanakan sebaik mungkin.

Zakaria Abdul Hamid FINAS

Tambahnya, beliau bertuah kerana dikelilingi mereka yang pakar dalam bidang seni dan perfileman.

“Saya yakin kementerian percaya dengan kualiti yang dimiliki sekalipun tanpa latar belakang seni.

“Saya dibantu dengan pasukan kerja dengan kepakaran hebat. Saya umpama pemandu yang membawa sebuah kenderaan dan pada masa sama, tidak tergelincir,” katanya.

Zakaria yang memiliki Ijazah Sarjana Perancangan Bandar daripada California State University, Amerika Syarikat (AS), menggantikan Datuk Hans Isaac yang berkhidmat sejak April 2019.

Sumber: BH Online
Zakaria Abdul Hamid FINAS
Zakaria Abdul Hamid FINAS

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Bapa Wada Syuhada Meninggal Dunia

Beza Umur 17 Tahun, Harris Alif Akui Sedang Hangat Bercinta Dengan Intan Ladyana