in ,

Pandemik Covid-19, Operasi Pawagam Seluruh Negara Akan Ditutup November Ini

Operasi pawagam seluruh negara akan ditutup, November ini. Keputusan berat dibuat sebulat suara oleh Persatuan Pemamer Filem Malaysia (MAFE) berikutan perniagaan terjejas teruk hingga mengalami penyusutan pengunjung hingga 90 peratus sejak pandemik COVID-19 melanda negara sejak Disember lalu.

Naib Presiden MAFE, Cheah Chun Wai berkata, pengusaha pawagam terpaksa menanggung kerugian yang besar akibat penularan wabak COVID-19. Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang dikuat kuasa di tiga zon, Wilayah Persekutuan, Selangor dan Putrajaya yang memaksa operasi panggung wayang terpaksa ditutup, sekali gus bebanan pengusaha pawagam.

“Keputusan ini cukup berat buat kami, tetapi terpaksa dilakukan kerana tidak sanggup menanggung kerugian lebih teruk berikutan ketiadaan penonton. Selain itu, ketiadaan filem baharu di pasaran juga membantutkan keinginan penonton untuk ke pawagam.

“Lebih membebankan, pengusaha pawagam terpaksa melabur untuk membeli kelengkapan seperti alatan sanitasi, pelitup muka dan pemeriksaan suhu badan demi mengelakkan penularan pandemik COVID-19 di premis, semata-mata untuk keselamatan penonton. Kos ini dilihat membebankan dalam keadaan perniagaan yang lesu.

“Kami terpaksa membuat keputusan ini kerana lanskap industri pawagam sedang berdepan saat yang sangat getir. Langkah ini perlu untuk kesan jangka panjang demi memelihara industri panggung wayang. Bagaimanapun, kami akan terus memantau situasi terkini dan bertindak mengikut kesesuaian sebaik sahaja keadaan kembali pulih,”

Cheah berkata, penutupan dan pembukaan semula pawagam bukanlah mudah, sebaliknya proses itu cukup membebankan. Ia memerlukan kos dan mengganggu bukan sahaja kepada pengusaha pawagam, malah tuan tanah dan pelanggan.

“Panggung wayang adalah sumber hiburan utama masyarakat di negara ini. Menjadi pusat budaya dan membawakan kisah manusia daripada dalam dan luar negara melalui filem.

“MAFE bukan hanya membabitkan pengusaha pawagam semata-mata, sebaliknya skopnya luas kerana membabitkan keseluruhan tenaga industri termasuk pelakon, kru, promoter dan mereka yang terbabit dalam penghasilan sesebuah filem. Kejayaan karya tempatan seperti filem Munafik, Hantuk Kak Limah, Ejen Ali: The Movie dan BoBoiBoy The Movie 2 tidak akan menjadi kenyataan tanpa platform yang disediakan oleh panggung wayang.

“Itu bermakna bukan kami sahaja terjejas, tetapi keseluruhan industri perfileman turut terkait sama. Kami sudah membuat rayuan kepada kerajaan untuk sokongan dan bantuan bagi membiayai kos sewa premis pada saat sedang bergelut untuk terus bertahan dan pulih daripada krisis ekonomi ini.

“Sekiranya perniagaan gagal, ia akan menjejaskan ke seluruh ekosistem industri hiburan. Kami memerlukan sokongan dan bergantung kepada kerajaan, pemilik tanah, penerbit filem dan penghujung untuk terus bertahan dalam keadaan sukar ini,” katanya.

Walaupun mengakui beberapa bulan akan datang adalah saat paling kritikal untuk industri pawagam, namun Cheah optimis industri itu akan melonjak dan kian kukuh sebaik sahaja keadaan pandemik COVID-19 dapat dihapuskan.

“Kami percaya pawagam akan terus kekal menjadi pilihan rakyat,” katanya.

Penutupan Sementara Semua Pawagam Malaysia Menjamin Kelangsungan Perniagaan Jangka Panjang

KUALA LUMPUR, 30 Oktober 2020 – Persatuan Pameran Filem Malaysia (MAFE) secara kolektif memutuskan untuk menghentikan sementara operasi di semua pawagam di seluruh Malaysia. Mulai November 2020, pawagam akan menghentikan penayangan filem dan / atau operasi konsesi secara progresif di lokasi mereka, namun, akan terus memantau keadaan dan bertindak balas dengan sewajarnya ketika keadaan pasar bertambah baik.

Penutupan itu adalah keputusan yang kohesif yang diambil oleh industri berikutan pelaksanaan CMCO baru-baru ini di beberapa negeri di seluruh Malaysia, yang mengharuskan pawagam tetap ditutup, ditambah dengan kekurangan siaran filem baru dalam jangka pendek yang penting untuk menarik penonton filem kembali ke pawagam.

Industri pawagam Malaysia telah dilanda wabak dan mengalami kerugian pendapatan yang besar akibat penurunan kemasukan sehingga 90% tahun ke tahun, sementara harus melabur banyak pada SOP keselamatan yang ketat untuk memastikan kepatuhan dan keselamatan yang kuat untuk pelanggan semasa mereka menikmati filem di skrin besar.

“Pawagam disukai oleh seluruh rakyat Malaysia, kami adalah pusat sosial, komunal, dan budaya utama di Malaysia. Kami membantu menghidupkan kisah-kisah dari artis tempatan & global agar berjuta-juta rakyat Malaysia dapat dinikmati bersama orang tersayang setiap tahun.

Industri pawagam Malaysia lebih besar daripada MAFE. Ini termasuk semua pelakon, kru film, penganjur, dan semua orang yang memiliki peran dalam membuat filem mungkin. Kejayaan filem homegrown seperti Munafik, Hantu Kak Limah, Ejen Ali: The Movie dan BoBoiBoy The Movie 2, tidak akan mungkin tanpa pawagam Malaysia sebagai platform.

Walaupun keputusan ini tidak mudah, ia adalah tindak balas terhadap pemandangan yang semakin mencabar untuk pawagam, dan sebagai industri, kami percaya bahawa ia adalah langkah yang perlu untuk pemeliharaan pawagam Malaysia dalam jangka panjang, jadi kami dapat meneruskan peranan kami untuk menyumbang kepada struktur sosial, ekonomi, dan budaya bangsa kita dalam jangka masa panjang.

Menutup dan membuka semula pawagam sangat membebankan, mahal, dan mengganggu bukan sahaja untuk pawagam, tetapi juga untuk tuan tanah & pelanggan kami. Kepada semua penonton pawagam di Malaysia, kami ingin mengucapkan terima kasih dan terima kasih atas sokongan dan solidariti yang tidak henti-hentinya selama ini, dan kami berharap dapat menyambut anda kembali tidak lama lagi, untuk sekali lagi berkongsi keajaiban filem di layar lebar. ” kata Cheah Chun Wai, Naib Presiden, MAFE.

Pawagam di Malaysia telah meminta bantuan kerajaan dan sokongan sewaan untuk industri yang terganggu kerana ia berusaha untuk bertahan dan pulih dari krisis di seluruh dunia ini. Sekiranya perniagaan pawagam gagal, ia pasti akan mengacaukan seluruh ekosistem hiburan. Pawagam harus bergantung pada sokongan dan muhibah kerajaan Malaysia, tuan tanah, studio filem dan masyarakat pawagam untuk memanfaatkan masa-masa sukar ini.

Bulan-bulan mendatang akan menjadi penting bagi kelangsungan industri pawagam Malaysia. Walau bagaimanapun, industri ini tetap optimis bahawa selepas COVID-19, penonton di pawagam akan pulih, lebih kuat daripada sebelumnya, kerana menonton filem akan tetap menjadi pilihan hiburan utama bagi rakyat Malaysia.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Neelofa Dedah Sebab Berniqab di IG Live, Kasih Neelofa Bersama PU Riz Dapat Sambutan

7 Tips & Petua Yang Boleh Anda Amalkan Untuk Kempiskan Perut Semasa PKPB