in , ,

Ketahui Tentang Meningitis, Penyakit Yang Meragut Nyawa Penyanyi Glenn Fredly

Umum sudah mengetahui tentang penyakit radang selaput otak atau kita sebutnya Meningitis adalah menjadi penyebab penyanyi soul Indonesia, Glenn Fredly meninggal dunia pada 8 April 2020 lalu di usianya 44 tahun.

Glenn meninggalkan balu, Ayu Mutia dan anak sulung mereka yang baru lahir Februari lalu. Pasti ramai yang tertanya-tanya apa itu penyakit meningitis yang telah meragut nyawa Glenn Fredly. Penyakit ini merupakan sejenis penyakit yang tidak mengenal usia mangsanya.

Meningitis terjadi apabila lapisan selaput yang melindungi otak dan sumsum tulang belakang mengalami pembengkakan ataupun radang.

Ketahui Tentang Meningitis, Penyakit Yang Meragut Nyawa Penyanyi Glenn Fredly

Pembengkakan terjadi kerana jangkitan bakteria atau virus dalam cairan yang mengelilingi otak dan sumsum tulang belakang.

Umumnya meningitis disebabkan oleh infeksi virus dan bakteria. Bakteria Neisseria meningitidis adalah jenis yang paling sering mengakibatkan meningitis meningokokus.

Namun, faktor lain seperti kecederaan, kanser, pengambilan ubatan tertentu dan jenis jangkitan lain juga dapat menyebabkan meningitis.

Antara gejala yang dihadapi oleh pesakit termasuklah sakit kepala, batuk, demam sehingga melebihi 38 darjah Celsius, ruam dan tidak sedarkan diri.

Meningitis juga merupakan penyakit yang tidak mengenal usia. Kanak-kanak berusia 12 tahun juga pernah menghidapinya kerana ia tidak ditangani dengan lebih awal.

Ketahui Tentang Meningitis, Penyakit Yang Meragut Nyawa Penyanyi Glenn Fredly

Gejala Utama

Gejala Meningitis yang paling umum terjadi meliputi:

  • Leher kaku
  • Nyeri pada leher yang menjadi lebih buruk ketika sampai pada bagian dagu hingga dada
  • Demam
  • Muntah-muntah
  • Sakit kepala
  • Kejang-kejang
  • Rasa kantuk yang amat sangat atau sulit untuk tetap terjaga

Pada bayi, gejala yang muncul meliputi:

  • Gatal-gatal
  • Tangisan yang tidak ada hentinya
  • Mudah terkena penyakit
  • Hilang selera makan
  • Sulit bernapas
  • Batuk-batuk

Siapa Yang Dapat Ditemui

Ketahui Tentang Meningitis, Penyakit Yang Meragut Nyawa Penyanyi Glenn Fredly

Jika Anda atau anggota keluarga Anda menunjukkan gejala tersebut, Anda sebaiknya segera mendapatkan perawatan dokter. Dokter umum dapat mengenali Meningitis dan menentukan apakah jenisnya disebabkan oleh virus atau bakteri. Diagnosa dilakukan dengan memeriksa kondisi kesehatan pasien, melakukan cek fisik, menganalisis riwayat kesehatan, dan melakukan beberapa tindakan, seperti lumbal pungsi (lumbar puncture), yang juga dikenal dengan sebutan spinal tap.

Hal ini merupakan pemeriksaan yang paling penting untuk dilakukan jika pasien diduga menderita Meningitis karena tindakan ini meliputi pengambilan contoh cairan dari sumsum tulang belakang sehingga dapat diketahui apakah radang tersebut disebabkan oleh virus atau bakteri. Tes lainnya, seperti pemindaian CT, MRI, dan tes darah, dilakukan untuk mendukung diagnosis.

Bagi golongan remaja pula, meningitis boleh merebak kerana faktor gaya hidup seperti merokok dan minum arak yang boleh meningkatkan risiko.

Bagaimanapun, faktor utama yang menjadi punca pembunuh adalah tahap imunisasi badan yang lemah. Ia akan cepat merebak dan menjadi serius apabila saluran darah mulai menerima jangkitan sepantas tempoh 24-48 jam.

Cara pencegahan Meningitis yang dikenal pasti buat masa ini adalah vaksinasi yang selalu diberikan kepada bayi, remaja dan mereka yang selalu berkelana jauh.

Selain itu, penjagaan makanan, minuman, pengambilan suplimen yang sesuai dan mengekalkan stamina pada tahap tertinggi juga membantu kita daripada menghindari Meningitis.

What do you think?

73 points
Upvote Downvote

Comments

Leave a Reply

Loading…

0

Written by Budiey (Admin)

Penggemar filem seram yang sentiasa mengemaskini pengetahuan tentang gajet & teknologi masa kini dan masih tegar menjadi penulis portal hiburan & gaya hidup sepenuh masa sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber yang aktif menemubual selebriti dan menerbitkan video Buletin Viral di Budiey Channel.

Seorang Demi Seorang Rombongan Penggambaran Drama di Scotland Disahkan Positif COVID-19

Santan Navigating Through Pandemic Outbreak Challenges