Temubual Eksklusif Bersama Elfira Loy Pelakon Muzikal Ali Baba

0

Pada 21 Disember 2012 yang lalu, pementasan pertama teater muzikal tersebut di Istana Budaya telah pun berlangsung di Istana dan akana berakhir pada 29 Disember ini. Hanya tinggal 2 hari sahaja lagi la lebih kurang macam tu, untuk anda semua pergi menonton. Budiey rasa, jangan beri expectation yang terlalu tinggi untuk teater ini ya. Cukuplah untuk anda datang melihat keseronokan dan hiburan yang disajikan.

Budiey kira, Aznil Haji Nawawi adalah penyelamat untuk Muzikal Ali Baba kali ini. Ya, sekali lagi, Aznil memberi satu hiburan segar dalam industri. Budiey perhatikan, ramai yang ketawa apabila Aznil keluar di depan melontarkan dialognya.

Apa-apa pun, pergilah ke Istana Budaya, beli tiket dan korang boleh menontonnya sendiri. 

Budiey rasa, jika terlalu banyak lawak slapstik dikekalkan dalam teater ini, mungkin akan menyebabkan penonton merasa bosan. Yang penting, punchline tu biar kena, baru penonton boleh gelak. Mungkin untuk persembahan di musim akan datang, produksi perlu mengambil pelawak-pelawak terkenal seperti Jozan atau SayWho ke dalam teater ini agar melahirkan lawak yang segar dan fresh.

Budiey juga sempat menembual salah seorang pelakon Teater Muzikal Ali Baba yang memegang watak Marjina iaitu Elfira Loy.

Ikuti temubual Eksklusif Bersama Elfira Loy Pelakon Muzikal Ali Baba:

ENAM tahun lalu, dia hanya seorang kanak-kanak cilik yang bakatnya digilap di pentas teater. Namun, dengan peningkatan usianya yang semakin menginjak remaja kini, nama Nurul Elfira Loy, 18, sudah berada dalam kelompok golongan artis popular tanah air. Apatah lagi, banyak drama lakonannya diminati penonton.

Bagaimanapun, gadis genit ini nyata tidak pernah melupakan asal usul awal pembabitannya dalam seni. Pernah menjayakan teater muzikal kanak-kanak, Ali Baba dan 40 Penyamun ketika berusia 12 tahun dulu, kini si manis ini sedia kembali semula beraksi di gelanggang pementasan.

Minat mendalamnya pada teater tidak pernah pudar walaupun sudah berstatus pelakon popular. Di bawah bimbingan Lokman Ghani sebagai pengarah persembahan berpengalaman, Elfira akan menjayakan teater muzikal Ali Baba yang dipentaskan di Panggung Sari, Istana Budaya (IB) mulai 21 hingga 29 Disember ini, jam 8.30 malam.

Melakonkan watak Marjina yang pernah menjadi milik seniwati Datuk Sarimah Ahmad dalam filem Ali Baba Bujang Lapok, karya asal Allahyarham Tan Sri P Ramlee itu, Elfira mengakui dia amat teruja. Apatah lagi, katanya dia memang suka berlakon teater kerana di pentas ini terlalu banyak ilmu lakonan dan pengalaman diperolehnya.

Hadir pada sidang media baru-baru ini, Elfira turut mempertontonkan sedikit babak lakonannya kepada media. Malah, tidak disangka gadis jelita yang bertubuh kecil ini masih hebat lagi di pentas teater walaupun agak lama menyepi. Bahkan, Elfira juga boleh menari dengan baik dengan gerak tari yang bertenaga.

Elfira berkata, dia tidak pernah melupakan teater. Malah, dia juga tidak akan menolak sebarang tawaran berlakon teater kerana permulaan langkahnya dalam bidang lakonan pun berpaksi di atas pentas teater. Ujarnya, berlakon teater cukup memberikan kepuasan dan keseronokan kerana ilmu lakonannya cukup banyak.

teater muzikal ali baba aznil fizo

MANTAP…barisan pelakon yang menjayakan teater muzikal Ali Baba di IB pada 21 hingga 29 Disember ini.

“Apapun, menjayakan teater muzikal Ali Baba pada kali ini turut mengimbau semula kenangan saya enam tahun lalu beraksi di pentas IB. Walaupun ketika itu masih kanak-kanak tetapi ia tetap segar dan tak pernah luput di fikiran. Malah, pementasan yang terbaru ini pula agak berbeza kerana saya sudah pun remaja. Bersesuaian dengan matlamat IB mementaskan teater ini untuk golongan muda, saya akui seronok beraksi di samping Aznil Nawawi sebagai Ketua Penyamun, Fizo Omar (Ali Baba) dan juga Ebby Yus (Kassim Baba) kerana gandingan ini dilihat serasi. Mereka kesemuanya ada pengalaman tersendiri yang boleh dikongsi bersama.

“Bagaimanapun, saya berlakon tetap mengikut cara sendiri. Walaupun, Aznil dan Ebby Yus menonjolkan lakonan hebat mereka, saya tak pernah rasa tertekan. Saya berusaha mengikut rentak mereka supaya tidak tercicir. Menjadi diri sendiri adalah langkah paling baik kerana saya sentiasa dalam keadaan sedia dan bertenang.

“Saya juga tidak pernah fikir persaingan untuk tunjuk lagi hebat di hadapan mereka. Bagi saya menjayakan teater muzikal ini adalah kerja berkumpulan. Jadi, kami semua sebagai pelakon harus saling bekerjasama bagi memastikan ia berjaya dan penonton yang datang menyaksikannya terhibur.”

Berbicara mengenai langkah tarinya yang teratur, Elfira berkata dia baru saja beberapa hari berlatih gerakan itu. Ujarnya, barangkali ia mudah baginya kerana pengalaman lalu yang banyak membantu. Jadi, sedikit sebanyak asas tarian yang sudah dimilikinya itu digunakan sebaik mungkin untuk pementasan ini.

Selain teater, Elfira juga akan muncul dalam program realiti popular, Fear Factor Selebriti Malaysia pertama yang akan disiarkan Astro Ria pada 29 Disember ini. Elfira bersama 30 artis lain bersaing merebut gelaran juara untuk memenangi hadiah lumayan sebanyak RM200,000. Elfira berpasangan dengan Ajak (Shiro).

Berkongsi pengalamannya, Elfira berkata program yang rakamannya dibuat di Cape Town, Afrika Selatan itu cukup mencabar daya ketahanan fizikal dan mental. Ia bukan saja untuk mengatasi ketakutan tetapi berupaya membangkitkan semangat juang yang tinggi dalam diri. Itulah yang sentiasa dirasakannya sepanjang bersaing.

“Masing-masing di kalangan kami semua peserta enggan mengalah. Apatah lagi, saya sendiri yang kebanyakan peserta lain kurang yakin dengan kemampuan diri ini. Apapun, saya tidak menyalahkan mereka atas pandangan itu kerana selama ini mungkin ramai yang tidak tahu bahawa saya sebenarnya seorang yang lasak.

“Saya sukakan aksi mencabar kerana ia mampu membentuk lebih keyakinan diri.

Jadi, saya ambil peluang menyahut cabaran itu di Fear Factor Selebriti Malaysia yang ternyata memberi banyak pengalaman bermakna kepada saya. Bukan sekadar berjaya mengatasi ketakutan diri, tetapi artis Malaysia memang berani,” katanya.

Menyentuh pula perkembangan lakonannya, Elfira kini dianggap cukup bertuah kerana pada usia yang belasan tahun itu, dia sudah berpeluang beraksi di samping dua bintang ternama Indonesia, Randy Pangalila dan Baim Wong.

Bermula dengan Randy menerusi telefilem Biar Mimpi Sampai Ke Bintang tahun lalu, kini gandingan mereka diteruskan pula ke siri drama Dalam Hati Ada Taman di Astro Ria setiap Isnin, jam 9.30 malam.

Baru-baru ini pula Elfira mendapat peluang lagi. Kali ini dia berlakon di sisi Baim di dalam telefilem Untuk Terakhir Kali, juga di bawah arahan Michael Ang.

Elfira berkata, peluang diperolehnya itu adalah rezeki. Namun, katanya pengalaman berlakon di sisi kedua-dua aktor kacak dari seberang itu amat berbeza. Mereka nyata memiliki aura dan kehebatan tersendiri.

“Berlakon di sisi Randy, saya mungkin sudah biasa dan tak kekok lagi. Apatah lagi, kami sama-sama remaja dan sudah tentu keserasian antara satu sama lain itu mudah diwujudkan. Namun, Baim pula agak matang dan tak dinafikan pada mulanya saya agak gementar.

“Bagaimanapun, berlakon dengan orang berpengalaman seperti mereka memang tiada masalah. Mudah kerana mereka suka membantu. Apapun, peluang berlakon dengan Baim diperoleh kerana saya dan dia adalah kawan,” katanya.

Menurut Elfira, dia hanya bertanya kepada Baim sama ada mahu cuba berlakon di Malaysia dan pemuda itu tidak menolak jika mereka bergandingan bersama. Menurut Elfira lagi, Baim yang menghubungi Michael memaklumkan dia persetujuannya.

FENOMENA Gangnam Style bukan setakat parodi dan mencatatkan jumlah tontonan yang luar biasa di laman YouTube, malah yang terbaru, Lokman Ghani memasukkan elemen tersebut dalam teater arahannya, teater Muzikal Ali Baba.

Menurut pengarah itu, elemen itu dimasukkan bagi menarik penonton yang disasarkan untuk muzikal tersebut.

“Sasaran penonton saya memang untuk kanak-kanak dan remaja. Jadi, kita tengok apa yang buat mereka rasa seronok pada masa sekarang, walaupun pada peringkat awalnya, kita rasa perkara ini klise. Kalau kita tak buat sesuatu, mereka tak rasa terhibur. Apa yang boleh buat mereka terhibur? Gangnam Stylelah,”

Tarian kuda yang popular kebelakangan ini ditampilkan Lokman dalam beberapa babak teater muzikal tersebut.

Ketika ditanya berhubung kemungkinan elemen itu merosakkan keaslian karyanya, Lokman ada alasan tersendiri.

“Kalau kita buat ‘straight’, penonton banyak dah tahu. Jadi, inilah tujuannya. Supaya penonton tidak terfikir apa yang berlaku babak berikutnya,” katanya.

Beliau menjelaskan, situasi itu dengan memberi contoh babak ketika Kassim Baba dibunuh penyamun.

“Babak kematian Kassim Baba, semua orang tahu dia mati dipancung tetapi kita buat lain. Kanak-kanak dan remaja suka kepada perkara yang beri kejutan,” katanya.

Menjawab soal penampilan Fizo sebagai Ali Baba yang kurang menyengat, Lokman memberitahu bahawa dia tidak mahu Fizo mencari lawak bodoh.

“Saya rasa Fizo itu ikon bagi remaja, begitu juga Elfira Loy. Itu tarikan pada golongan remaja. Walaupun kalau kita lihat pada segi lakonan itu… dia nak buat sesuatu supaya orang terhibur, dia bukan pelawak, jadi kita cuba sebaik mungkin,” katanya.

Lokman juga mengharapkan watak Aloya dan Kassim Baba dapat membantu menceriakan karakter Ali Baba.

Pementasan ini juga tidak lari dari lawak ‘slapstick’ seperti yang ada dalam karya-karya P. Ramlee.

“Kita masih kekalkan lawak ‘slapstick’. Dalam filem P. Ramlee, memang lawak ‘slapstick’ pun.. kita bawa lagi,” katanya.

Teater yang dipentaskan selama dua jam ini jauh berbeza dengan teater muzikal Ali Baba yang berkonsepkan kanak-kanak enam tahun lalu.

“Teater kanak-kanak itu, saya ingat lebih kurang 30 lagu dinyanyikan, kalau saya buat untuk kali ini, saya rasa penonton akan bosan,” katanya.

Pementasan yang berlatarbelakangkan kota Baghdad ini telah diselitkan dengan gabungan tarian yang dimodenkan di samping lagu yang dinyanyikan sendiri oleh beberapa pelakon utama.

Ebby Yus, Aznil dan Najua menyumbang suara dalam pementasan yang berlangsung selama sembilan hari itu.

Gambar Elfira Loy Sebagai Marjina:

Elfira Loy

Elfira Loy

Elfira Loy

Elfira Loy

Elfira Loy

Komen via Facebook

Komen

Share
— 751 Bacaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge